kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 10:56 #56459 door
Was druk bezig (heel voorzichtig) om voor de eerste keer de kleppen te stellen (methode 9). Heel voorzichtig dus, niets forceren want je weet maar nooit ! Knapt dus 1 van de stelschroeven af bij het losdraaien, nogmaals ik was heel voorzichtig dus aan mijn kracht kan het niet gelegen hebben (schroef blijkt bij inspectie ook al half doormidden geweest te zijn). Na eerst een stief kwartiertje te hebben gevloekt, zit ik nu in het onderdeelboek te kijken. Het lijkt erop dat de stelschroef op de stoterstang middels een kogelgewrichtje bevestigd zit (en los kan bewegen). Is het dan tevens zo dat de stelschroef los besteld kan worden en zo op de stoterstang of moet ik nog ergens anders rekening mee houden (en dan moet uiteraard de oude stelschroef er af) ?? Wie weet raad ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 11:13 #62086 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Ja, de kleppenstelboutjes hebben de neiging af te breken, bij het veelvuldig vast en lost draaien , bij het kleppen stellen in de loop der jaren kan het boutje zelfs al half gebroken zijn, dit was bij jouw ook het geval.Wat je moet bestellen is alleen het stelboutje met dat bolle kopje, maar bestel het moertje ook maar dan heb alles nieuw.PAS OP met demonteren en monteren van het boutje LAAT HET NIET IN HET GAT VAN DE STOTERSTANG VALLEN want dan ligt het in het carter.Ik heb altijd een boutje in de auto liggen het is mij namelijk een keer overkomen dat op een vakantie reis zo'n boutje afbrak, en dan zit je echt in de problemen.Ik weet niet waar je woont anders kun bij mij een boutje op komen halen.Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 11:26 #62085 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Hoi Kees, dank voor de uitleg. Ik had al visioenen van een bijna volledig gedemonteerd blok.Aangezien ik echter in Drenthe woon (Een) kijk ik wel even of ik ergens anders wat weg kan halen. Er mee rijden lijkt me niet handig zeker ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 11:52 #62084 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Johan....heb ik ook gehad....behoorlijk in paniek toen, net als jij.Ik heb het boutje toen via scandcar de dag erna mooi binnen gekregen. Als tip, bestel er meteen een paar extra, want je weet maar nooit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 14:29 #62083 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Rijden is op zich geen probleem. Ik had het een keer op een vakantierit. Dichtsbijnzijnde Amazon(!)garage was in Delft terwijl ik in monster zat. Kon er gewoon heen rijden en hij heeft toen voor 25 piek het zaakje gefikst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 15:52 #62082 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Ok, hij loopt weer, paar nieuwe (gebruikte, voor voorlopig) boutjes opgesnord en vervangen. Alleen, nu heb ik de speling op 0,5 mm (koud) staan en de motor tikt. Is het veilig om dan nog terug te gaan naar 0,45 mm of loop ik dan nog ergens anders risico ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 20:29 #62081 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
klepspeling inlaat 0,40 mm en uitlaat 0,45 mm, als je echter op LPG rijdt dan de uitlaat op 0,50mm zodat de uitlaatkleppen iets langer op de ziting blijft zitten zodat hij iets meer tijd heeft om z'n warmte kwijt te kunnen. LPG geeft immers hogere verbrandingstemperaturen. PS als de kleppen licht hoorbaar zijn doen ze hun werk goed, als ze helemaal stil zijn dan moet je ze goed controleren, ze kunnen snel verbranden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-10-2002 09:18 #62080 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
Marcel, ik heb Haynes aangehouden, daarin staat vermeld (met koude motor) 0,5-0,55 mm.Jouw waardes zijn ook voor koude B18D motor ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2002 08:00 #62079 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen (^#%^$#%$^%@)
draai de stelschroef met een tang om hoog,schuif de tuimelaar opzij en draai de stelschroef, met tang, helemaal eruit.nieuwe stelschroef erin;stellen;klaar.stelschroefje is overal te krijgenfrank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.