inbouwen v8 motor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2002 22:16 #56416 door
inbouwen v8 motor is gemaakt door
Hallo,Voor een bijzonder amazone project ben ik op zoek naar mensen met ervaring in en informatie over het inbouwen van een v8 motor (rover 3500, of eventueel zelfs chevrolet 300cu). Wie kan me helpen?Guus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 00:09 #62256 door
Beantwoord door in topic inbouwen v8 motor
Zou je dat nou wel doen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 01:51 #62255 door
Ik kan je geen directe info geven, maar inbouw van Rover V-8 is in Zweden niet ongebruikelijk, voor inbouw van Chevy zie de site van IPD: www.ipdusa.comOp de links wordt je wellicht wijzer, er worden daar meer V-8's ingebouwd dan hier B-23.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 09:58 #62254 door
Hm ...v8 inbouwen is leuk maar een rover v8.Heb ik mijn bedenkingen over.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 10:23 #62253 door
Ik ben het gewoon eens met Niels. Donder er anders een b30 moter in......6 cylinders is meer dan genoeg voor zo'n bakkieThijs

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 14:31 #62252 door
maakt de RDW geen problemen? ik weet namelijk niet of VOLVO hier ooit een type goedkeuring in Nederland voor aan gevraagd heeft (anders kon je bij de RDW wel eens voor een hoog financieel blok komen ;-))

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 19:48 #62251 door
Zoals altijd bij het tunen van een auto moet je beginnen met de remmen en het onderstel en dan pas de motor. De standaard Amazon remmen (en dan heb ik het over een 1970-er met dubbel systeem, schijfremmen en rembekrachtiger) zijn OK voor zijn tijd, maar naar huidige maatstaven hoogstens adequaat. Een veel krachtiger motor kunnen de standaard remmen en het onderstel niet aan. Daar moet je prioriteit dus eerst liggen. Een Rover V8 (van oorsprong een Buick, maar Buick had problemen met de productie en met 3,5 l was ie voor Amerikaanse begrippen ook te klein) is zeker in Engeland een populaire keus. Als je bedenkt dat die in een MGB past (MGB GT V8), dan zal die ook wel in de motorruimte van een Amazon passen. Maar ik verwacht wel het nodige modificatiewerk om het e.e.a. te laten passen. Te denken valt bijv. aan de stuurkolom die bij een V8 misschien in de weg zal zitten. Veel mensen denken dat een V8 een zware motor is, maar een 289 cui (4.737 cc) Ford V8 uit de Mustang weegt MINDER dan een 3.0 Essex V6 (bijv. uit de Capri) en dus hoogstwaarschijnlijk ook minder dan een B30 terwijl hij toch een gietijzeren blok+kop heeft! En als ik me niet vergis is de Rover V8 een lichtmetalen motor.Volgens mij moet je geen grote problemen met de RDW krijgen mits je e.e.a. zorgvuldig aanpakt. Ik heb ook wel eens een Sunbeam Alpine met getunede V8 zien rondrijden op de openbare weg, en dat is toch echt wel een kleiner auto'tje dan de Amazon, dus het kàn wel (vraag alleen niet wat dat gekost heeft). Ik heb echter mijn bedenkingen om een klassieker uit zijn originele staat te halen als het niet zonder meer terug gedraaid kan worden, maar modificaties doe toentertijd ook uitgevoerd werden zou ik nog wel accepteren. Dus een Rover V8, geen probleem, maar een moderne Ford Zetec o.i.d., daar zeg ik nee tegen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2002 23:02 #62250 door
De Sunbeam Alpine met V-8 heet Tiger en was indertijd een civiel neefje van de Cobra.In Hot-Rod magazines uit de vroege jaren 80 heb ik inderdaad wel eens Volvo's gezien - Ama's zowel als 544's en Duetten - die een Jaguar E-type achteras gemonteerd hadden, dat zou adaequaat moeten zijn voor dat vraagstuk.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2002 19:46 #62249 door
Ja, je hebt gelijk. De Tiger was een Alpine met af-fabriek V8 (net als de MGB GT V8 af-fabriek een V8 had). Die zou dus geen problemen mgen opleveren bij de RDW. Maar zolang onderstel en remmen op het vermogen zijn afgestemd kan ik me niet voorstellen dat de RDW moeilijk gaat doen. Cobra-replica's moeten ook door de RDW, en velen hebben toch ook gewoon een V8 (een Cobra-replica zou ik niet eens serieus nemen zonder V8). Ik denk echter niet dat je persé een Jaguar achteras nodig hebt om een Amazon om te laten springen met een flink vermogen. In standaard uitvoering vind ik de Amazon lang niet slecht. Ik rij meestal harder door (natte) bochten dan menig chauffeur van moderne auto's, terwijl die auto's tegenwoordig toch heel erg goed zijn. "Standaard" auto's zoals de Mondeo zijn zo goed dat er ook veel onderdelen van terug te vinden zijn in meer prestigieuze merken. Bijv. de huidge Mondeo levert veel van het onderstel aan de Jaguar X-type en er zal ook veel van in de volgende Volvo S70 komen! Om terug te komen op mijn verhaal, ik denk dus dat met wat ingrepen er een uitstekend onderstel van gemaakt kan worden zonder dat er een compleet afwijkende ophanging onder komt. Vraag dat maar eens aan mensen die een circuit-racer uit een Amazon gemaakt hebben.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2002 12:36 #62248 door
Hallo Guus, afgelopen jaar, of vorig jaar heeft er in het V-44 magazine een artikel gestaan over het inbouwen van een V8 in een amazon. Ik zal het juiste nummer nog even opzoeken. Misschien dat je daar wat aan hebt?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD