olieverbruik vraagstuk..... deel 100

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 10:28 #56338 door
Ik ben al tijden bezig een antwoord te vinden op waarom mijn Amazone zoveel olie verbruikt 1-800/1000. Hij rijdt prima daar ligt het niet aan, de cilindere kop is een anderhalfjaar oude revisie van Scandcar (en daar heb ik vertrouwen in), het blok blijkt 50.000 te hebben gelopen (althans, voor zover de vorige eigenaar niet liegt), hij lekt niet (behalve dat hij wel vettig is, maar een plasje heb ik nooit gezien), de compressie is op alle vier de cilinders dik 12 bar, en soms walmt hij even een beetje (maar vooral in z'n achteruit), de bougies zijn een half jaar na de apk niet zwart, maar ik rij wel op gas. Hij blijkt niet zo te blazen uit de olievuldop en roken ook niet. Het is wel zo dat de binnenkant van het kleppendeksel zwart is.Hij rijdt zoals gezegd goed (al ruim 15000 km met dit verbruik, denk ik), maar er blijft toch altij iets knagen dus.....Echte monteurs onderscheid je van de massa en......HEEEEEELLLLLLLPPPPPPPPP!!!!!!!!Groetjes Sebas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 19:49 #62482 door
Beantwoord door in topic olieverbruik vraagstuk..... deel 100
Welke viscositeit gebruik je? Als ik 15W40 gebruik, dan moet ik echt véééél (1 l/3000 km) vaker olie bijvullen dan met 20W50(1 l/8000 km). Voor deze motoren is minerale 20W50 het best geschikt in ons klimaat (ook al hebben ze nog maar weinig km's gelopen!), in de winter eventueel minerale 15W50 om de start wat gemakkelijker te maken. Het handboek geeft wel dunnere olie op, bijv. 10W30 o.i.d., maar dat is vooral voor gebieden waar de winters streng zijn en lang duren (Volvo's thuisland bijv.). En 20W50 is de olie waar men in de jaren vijftig en zestig motoren op ontwierp (in Europa althans, in de USA had en heeft men de neiging dunner te gebruiken dan ons Europeanen gewoon is, klassiekers op 10W40 kom je daar genoeg tegen!).Geen zichtbare olielekkage kan maar één ding betekenen: olieverbranding, maar dat hoeft niet meteen zichtbaar te zijn als blauwe rook. Ik heb op 15W40 ook nooit blauwe rook kunnen zien terwijl 1l/3000 km niet echt gering is. Een beetje zwart onder het kleppendeksel dat makkelijk wegveegt is OK. Ik moet de eerste auto nog tegenkomen waarbij dat niet het geval is. Dikke zwarte sludge is natuurlijk niet OK. Ik heb een tijdje geleden gelezen dat bij veel motoren sludge onder het kleppendeksel vaak EERDER en erger optreedt dan in het carter!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 20:15 #62481 door
Beantwoord door in topic olieverbruik vraagstuk..... deel 100
Aanvulling: in Amerika wordt vaak dunner gebruikt dan ons gewoon is, en dat heeft te maken met het feit dat een groot deel van de VS helemaal geen zeeklimaat heeft zoals wij dat hebben. In de delen met een landklimaat zijn de winters nu eenmaal strenger. Dan heb je natuurlijk ook delen die juist veel warmer zijn dan ons klimaat (denk aan Florida en California), daar zou je natuurlijk juist vrij dikke olie verwachten om in de hete omstandigheden nog genoeg oliefilmsterkte te geven. Maar desondanks heb ik de indruk dat ze er veel vaker dunnere olie gebruiken dan wij in die omstandigheden zouden doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2003 20:18 #62480 door
Beantwoord door in topic olieverbruik vraagstuk..... deel 100
Heb je je carterontluchting al van je inlaat afgehaald? LPG rijden blijft problematisch voor het olieverbruik. Door de geringer smering en verbrandingsdruk zetten de zuigerveren zich niet zo mooi in de cylinderwand. Gevolg: verglazing van de wand met bijbehorend olieverbruik. Alleen cylinders licht ophonen helpt dan nog. Altijd flink belasten met inrijden, echter niet te veel toeren.Groeten,Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.