hoe meet ik slijtage zuigerveren?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2002 09:42 #56302 door
Binnenkort mijn kop eraf om te vervangen voor een geharde. ALs ik dit toch doe, wil ik gelijk kijken in welke staat mijn zuigerveren zijn.Hoe doe ik dit op eenvoudige wijze?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2002 12:44 #62583 door
Beantwoord door in topic hoe meet ik slijtage zuigerveren?
Zonder de zuigers eruit te halen kan je niet bij de zuigerveren, dus ook niets meten. Als je de zuigers eruit haalt (oliepan demonteren, drijfstangen losmaken en dan de zuigers + drijfstang naar boven uit het blok halen. Nogal een gedoe) kan je de zuigerveer van de zuiger afhalen, hem weer terugstoppen in de cylinder en dan de slotspeling meten. Dat geeft een idee van de slijtage van de cylinder en van de zuigerveer.Een betere test lijkt me een compressiemeting. Eerst met een droge cylinder, daarna met een BEETJE olie in het bougiegat gespoten, waardoor de afdichting van de zuigerveren tijdelijk optimaal is. Als je dan een groot verschil meet, weet je dat het niet best gesteld is met je zuigerveren. Compressie meet je natuurlijk met een warme motor en volgas (dus bij SU of Stromberg carburateurs ook de vacuumzuiger omhoog duwen).Een andere test is een pressure leakdown test, waarbij perslucht door het bougiegat geblazen wordt. Door nu te luisteren waar de perslucht ontsnapt, en met een drukmeter te meten hoe snel de druk wegzakt, kan je ook een idee krijgen van de slijtage in je motor.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2010 14:10 #62582 door
Beantwoord door in topic hoe meet ik slijtage zuigerveren?
gooi eens wat water/olie op de zuigers en kijk hoe lang het duurt voor je het kwijt bent.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD