compressietest

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 09:20 #56177 door
compressietest is gemaakt door
Om te bepalen of ik mijn b18b motorblok laat reviseren of niet, heb ik een compressie test uitgevoerd.De waarden geven een gezonde indruk (tussen de 12 en 12.5 waar ik erg blij mee ben!Wat ik eigenlijk nou graag wil weten of ik op de een of andere manier kan achterhalen of het blok in het verleden ooit eens is gereviseerd.Ik zou graag willen weten of de kop is aangepast voor loodvrij/gas.Het motorblok heeft wel altijd op benzine gelopen, maar welk soort weet ik niet.het motorblok komt uit een Amazon type 131341 met kenteken 66-72-EZ.Wie kan mij helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 10:41 #63032 door
Beantwoord door in topic compressietest
als je de vorige eigenaar(s)niet kan achterhalen, zal je de cylinderkop moeten demonteren om zekerheid te krijgen. indien de klepzittingen zijn aangepast 'voor loodvrij', is dat alleen aan de binnenzijde van de cylinderkop te zien, dus helaas niet van buitenaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 10:43 #63031 door
Beantwoord door in topic compressietest
De zuigers hebben een aanduiding waar je de 'overmaat'aan kunt zien.De kop kan er aan de buitenkant nog hetzelfde uit zien als de originele is gebruikt, dit weet je dus niet zonder het blok open te trekken.Op zich is de 'PO'(previous owner) natuurlijk de info bron, maar dat kan lastig zijn.... Op zich zou ik een blok met dergelijke compressie, en als de kleppen nog goed te stellen zijn, niet reviseren.Een blok wat op loodhoudende benzine heeft gelopen heeft al bescherming en zou ik niet aankomen als hij goed loopt.De klepzetels zijn dan al gehard door de loodhoudende benzine en de mindere smering & slijtage merk je op termijn als de kleppen niet meer te stellen zijn.Gewoon gaan met die banaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 11:24 #63030 door
Beantwoord door in topic compressietest
wat de omgang met bananen betreft, ben ik het volledig met Ed eens. Doorrijden met niet-aangepaste klepzetels, zonder additief, kan eigenlijk ook weinig kwaad in die zin dat de kleppen dan wel langzamerhand ( hou rekening met zo'n 50-100.000 km) de cylinderkop in slijten. zakken de kleppen te diep weg, dan merk je dat aan een groot verschil tussen de resterende stelmogelijkheid van de inlaatkleppen tov de uitlaat(de uitlaatkleppen hebben de meeste behoefte aan lood) en, in een verder gevorderd, terminaal, stadium aan knallen van de motor door de uitlaat. Geen man over boord dan: een revisiebedrijf is uitstekend in staat alsnog klepzetels te plaatsen aangepast aan de huidige benzinekwaliteit resp.LPG. Ik zou je adviseren voorlopig toch maar gewoon 98 met loodvervanger te blijven tanken, dat geeft de minste problemen. heb ik ook gedaan, totdat ik besloot toch maar zetels in onze P 1800 te laten plaatsen. Het blok was voorzover ik heb kunnen achterhalen, in ieder geval sinds 1988 niet open geweest (kwaliteitje hè) wat bleek: zaten de zetels er al in.............oftewel ik begrijp jouw dilemma.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 11:45 #63029 door
Beantwoord door in topic compressietest
Bedankt voor jullie reacties!Van rijden zal het voorlopig nog niet komen, de restauratie van m'n amazon zal op het huidige tempo wel enige jaren in beslag gaan nemen!Wat ik uit jou reactie begrijp Henry is dat je al die jaren onnodig op 98 hebt gereden? hopelijk waren er nog andere redenen om je motorblok onderhanden te nemen.Als het even kan wil ik toch graag weten of er geharde kleppen en zetels in zitten, als ik de kop er af haal, hoe kan ik dat dan zien, moet ik met een hardheidsmeter aan de slag of is het ook visueel te zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 12:13 #63028 door
Beantwoord door in topic compressietest
Ik heb bij een tectyl bedrijf gezien dat ze met een soort "operatiecamera" in de holle ruimtes van de auto kijken, zou je met zo'n ding niet via een bougiegat in de cilinder kunnen kijken ? Die camera was er klein genoeg voor.Groeten, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 12:34 #63027 door
Beantwoord door in topic compressietest
Joost, je bedoeld een endoscoop.Het is een goed idee, maar dan moet ik wel weten of er visueel verschil tussen "gewone" en geharde klepzetels is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 12:42 #63026 door
Beantwoord door in topic compressietest
als er klepzetels geplaatst zijn, is dat inderdaad visueel waarneembaar in de vorm van een zichtbare ring in de cylinderkop daar waar de klep in de cylinderkop 'rust'.. of een operatiecamera daarvoor dienstig kan zijn, weet ik niet. Wellicht dat Ed vanuit zijn professie daar wat over kan zeggen. Voor Geert: henry heeft inderdaad een aantal jaren voor niets met loodvervanger gereden. '98' had de motor toch al nodig, op'95'gaat ie/ gaan ze pingelen is mijn ervaring met zowel de combi (ook al loodvrij gemaakt) als de eerdergenoemde P1800.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 17:11 #63025 door
Beantwoord door in topic compressietest
Ja, mijn combi met b20b pingelt ook op 95. Ik gooi er 98 in ongelood maar heb geen idee of de zittingen daar op zijn aangepast. Zoals ik hier nu ook weer lees kan het niet echt veel kwaad. Uit mijn motor tijd (xt500) weet ik trouwens dat het daar niet echt proettig was. Zonder lood begon deze gigantisch te pingelen en herrie te maken. Maar goed, ook die XT blokken kunnen wel wat hebben, gaan met die banaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2003 23:53 #63024 door
Beantwoord door in topic compressietest
Ik heb een B20A waarvan de vorige eigenaar zegt dat de kop nog niet was aangepast. Hij had er naar eigen zeggen 43.000 km mee op LPG gereden. Nu heb ik ondertussen ook zo'n 30.000 km op LPG erbij gereden, maar de uitlaatkleppen staan amper verder gesteld dan de inlaatkleppen. Ik begin dus langzamerhand het vermoeden te krijgen dat de kop toch is aangepast. Maar ook als dat niet het geval is, kun je het beste gewoon door blijven rijden op LPG totdat de kleppen zijn ingesleten. Eerder reviseren mag, maar is niet noodzakelijk. 98 met loodvervanger kan ik niemand aanraden. Er is geen enkele oliemaatschappij die het aandurfde die benzine door een onafhankelijk instituut te laten testen. Ook kan de samenstelling van de loodvervanger bij de ene pomp verschillen met die van de andere. Sommige additieven heffen elkaars werking op. Als je persé loodvervanger wilt gebruiken is de beste optie loodvrij en een apart additief met FBHVC-keurmerk (Federation of Britisch Historic Vehicles). Dat zijn additieven die (onafhankelijk) bewezen effectief zijn. Daarvan zijn er ook in NL te koop. Een B20A loopt uit eigen ervaring ook op 95 octaan en voorgeschreven ontstekingstijdstip zonder pingelen, maar je hebt bij die motor dan ook een compressie van slechts 8,1:1. Een B20B heeft wèl 98 octaan nodig (volgens het instructieboekje 100 octaan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.