opvoeren/tunen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2003 20:51 #56133
door
opvoeren/tunen is gemaakt door
Over opvoeren en tunen van een Amazon met een B18 gaan de meest uiteenlopende verhalen.Graag hoor ik jullie ervaringen met accent op:nokkenassen; soort carburator, bv een dubbele Weber op LPG; opboren tot 2 ltr.; grotere kleppen; andere spruitstukken en uitlaat; geeft e.e.a. veel meer geluid? invloed op brandstofgebruik.Kortom: wat zijn jullie ervaringen, graag m.b.t. bovengenoemde zaken.Ik ben zeer benieuwd naar jullie reakties!GroetenPieter.kortom graag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2003 21:13 #63221
door
Beantwoord door in topic opvoeren/tunen
Niet zo lang geleden (lente 2002) heeft in het Engelse tijdschrift Practical Classics een artikel gestaan over opvoeren van Amazones. Het goede aan dit Engelse tijdschrift is dat ze met de auto's die aan bod komen ook zelf gereden hebben. Het betreffende artikel beschrijft vier verschillende Amazons die in vier verschillende stadia van tuning verkeren. Van een standaard Amazon tot een rally-Amazon met daartussenin de wat milder getunede (lees: voor op de openbare weg) auto's.Zodra ik je e-mail-adres heb zal ik je het artikel opsturen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2003 21:13 #63220
door
n/m
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2003 21:49 #63219
door
Hallo Peter,De revisie van mijn motor is bijna klaar. Ik heb ook uitgebreid gesproken met het revisiebedrijf over het al dan niet opvoeren van mijn B18A. Tijdens het gesprek zijn de volgende mogelijkheden doorgenomen. In de eerste plaats kun je je motor op laten boren tot een b20a, zonder enig probleem. Behalve andere zuigers, kun je verder gewoon alle andere onderdelen zoals nokkenas e.d. blijven gebruiken. Wel is het goed de carburateur ook te vervangen door de stromberg die gemonteerd is op de b20a. De winst is een 10 a 15 pk's. Tweede mogelijkheid is om, wel de enkele carburateur te handhaven, maar wel een andere cilinderkop, n.l. de kop die op de b20e gemonteerd is. Resultaat is een hogere compressie met grotere inlaatkleppen. Hierbij hoort ook een K-nokkenas, waardoor de kleppen eerder opengaan en langer open blijven staan. Resultaat is zo'n 25 pk. Derde variant is dat je er echt een b20b-blok van maakt,niet alleen met een andere kop en nokkenas, maar ook met een dubbele carburateur (dus ander spruitstuk). vermogenswinst loopt alleen maar verder op. Vraag blijft natuurlijk wel waarom je je mooie Amazon zo op zou willen fokken. Ik heb uiteindelijk besloten om me lekker bij mijn B18A te houden. Rijdt goed, en lekker soepel.Succes,Jaap
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2003 22:08 #63218
door
Afgelopen herfst is er een special geweest van het duitse blad Motor Klassik over optimeren.Als voorbeeld hebben ze een B18 genomen.Kijk even over de grens of je het nog ergens kunt krijgen, hier in NL heb ik slechts één exemplaar gezien (op Schiphol) en uiteraard direct gekocht.Mijn B18D heb ik bij revisie redelijk standaard gelaten, alleen is er een K-nokkenas gemonteerd vanwege het betere koppelverloop, ik neem aan dat ook jij daarin meer geinteresseert bent dan in absolute kracht bij veel toeren.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2003 12:41 #63217
door
Hallo Lennard,Ik heb destijds nog gezocht naar het blad maar kon hem niet vinden,zou je mij ook een kopietje kunnen sturen? Alvast bedankt (gerakroo@planet.nl)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2003 16:02 #63216
door
Hallo Lennard. In verband met mijn conversie project (V8 amazone, zoals die er ooit als prototype is geweest) ben ik erg geinteresseert in het tuning artikel. Mijn adres is: g.arts@home.nlGroet,Guus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2003 16:59 #63215
door
Ik durf het bijna niet te vragen maar dat atikel uit het tijdschrift 'Practical Classics'lijkt me erg interessant.Mail:j.denoudsten@minocw.nl
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2003 14:16 #63214
door
Er is een fantastische amerikaanse site over volvo-tuning:
www.v-performance.comZou
ik ook een copie van het artikel uit Practcal Classics mogen ontvangen via de Email?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2003 19:31 #63213
door
Dan moet ik wel het e-mail-adres hebben...