p1800 d-jet

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 11:11 #56122 door
p1800 d-jet is gemaakt door
Hallo,Ik heb volgend probleem met mijn P1800E van ’70(D-jetronic):Tijdens het rijden valt de trekkracht weg en accelereren is niet meer mogelijk. De motor heeft maar net voldoende vermogen om de snelheid vast te houden. Dit doet zich voor rond vanaf 3000-3500 toeren, bij lagere toerentallen niet. Het gas intrappen geeft alleen schokken van de motor to resultaat. Helaas is dit probleem niet constant en dus lastig op te sporen. Soms gebeurt het na 50km op binnenwegen, dan pas na 300 km snelweg. Na stilstaan en afkoelen is het weer een tijdje goed. Ondertussen heb ik de ontseking gesteld en de kabels, bougies, puntjes, condensator, verdeler en kap al eens vervangen. De contacten onderin het ontstekingshuis zijn schoongemaakt(D-jet) en de gasklepstandschakelaar is getest en functioneert normaal.Benzine toevoer en druk lijken ook goed.Iemand zoiets al eens gehad of enig idee?Vriendelijke groeten,Bernard Piek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 11:19 #63265 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Ik ken het D-jet systeem niet.Maar het eerste wat bij mij opkomt is het volgende.De elektronica van de D-jet krijgt van de accu zijn spanning om te functioneren.Kan het zijn dat bijvoorbeeld het aarde contact van dit systeem onvoldoende contact maakt ? Dit levert veel problemen op net zoals bij de huidige auto's.Zoek even de aarde draad op en leg een tijdelijke draad hier over heen. En dan weer proberen. Misschien is het een oplossing !Succes :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 15:12 #63264 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Heb je de injectoren eruit gehad ? dan is het goed mogelijk dat de afdichtringen niet meer goed zijn, eigenlijk dien je die altijd te vervangen als je ze eruit haalt.een andere optie is een verstopt brandstof filter, zit bij de pomp aan de achterzijdeonder de wagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 19:38 #63263 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Fouten die zicht soms wel en soms niet voordoen kunnen een oorzaak in de elektronica hebben (wat ik uit Haynes begrijp is dat de D-jet ook een engine control unit heeft, qua principe hetzelfde als bij moderne auto's, maar dan een stuk primitiever). Soldeerverbindingen hebben als nadeel dat ze zelfs bij kamertemperatuur enige "kruip" vertonen en na een aantal jaren gaan barsten. Losse contacten zijn het gevolg. Het nadeel van losse contacten in een trillingrijke omgeving is dat ze soms wèl en soms niet contact maken. Ook temperatuurvariaties kunnen dit fenomeen veroorzaken met losse contacten. Als al het andere niet de oorzaak is kun je het beste een ECU, waarvan bekend is dat die in orde is, uitproberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 22:10 #63262 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Hallo, even ter informatie.. de 'computer' gaat bijna nooit stuk! Ik zou het zelf in de massa of een van de hoofdsensoren zoeken. Luchtdruksensor, triggercontact, gasklepschakelaar ed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 22:38 #63261 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Mijn computer was wel stuk en na veel hoofdbrekens en ten einde raad de auto naar Jan Ooms gebracht en daar is de computer uitgewisseld wat direct geholpen heeft.Maar ik denk niet dat de computer bij jou de oorzaak is. Om op het probleem terug te komen, ik denk dat de oorzaak in de aanvoer van de benzine zit. Check het bochtje eens wat uit de benzine tank komt eens. in het bochtje wil wel eens wat vuil aankoeken. Misschien zwevende roestige rommel in je tank, via de benzinedruk regelaar circuleert de benzine terug in je tank en zodoende spoelt de benzine een beetje rond in je tank en kan er makkelijk een roest schilfer voor het kleine tank openingetje komen. Heb ik ook aan de knikker gehad. Soms was het probleem een week weg en dan begon de auto weer in te houden overigens bij mij in verschillende toerentallen. Check je luchtdruksensor eens of deze vacuum vasthoud, gewoon even aan zuigen en dan met je tong voelen of deze vacuum houdt. 15 seconden ofzo.Eigenlijk is alles verdacht de injector triggers in je stroomvererdeler ook.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2003 23:48 #63260 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Ik begrijp dat de rubber o-ringen onder de voetjes van de injectoren en de 2 o-ringen die om de injector zelf zitten belangrijk zijn omdat er valse lucht aangezogen kan worden. Maar je hoort nooit iemand zeggen check je spruitstukpakking eens daar kan toch immers ook valse lucht aangezogen worden en eventueel zelfs uitlaat gas?Of bij je koude startinjectorM.i. kun je als de rubber ringen in goede conditie zijn en niet verdroogt of ingedeukt ze gerust nogmaals gebruiken.Als je in de injector kijkt zie soms wat prut zitten dit kun je er eenvoudig uitspoelen met wat benzine in een spuitje terwijl je de injector op zijn kop houdt.Er zit daar ook een micro filter.Je staat versteld wat daar uitkomt en dat kan uiteindelijk ook de doorlaatflow van de injector verminderen. De benzine slangen verteren toch ietwat in de loop der jaren.De aarde draad op het inlaatspruitstuk is ook verdacht, eventueel zo'n kartel ringetje onder het boutje doen.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 22:19 #63259 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een controle unit kapot gaat, enfin het spul is nu 30+ jaar oud. Laat ik het afkloppen.Een gewoonte die mij uit tankproblemen heeft gehouden: Ik zet altijd mijn wagens weg met een volle tank, voorkomt condensvorming en rij bij mooi weer ook in de winter een rondje/week waarbij de motor helemaal op temperatuur komt.Ook vervang ik olie & filter voor de winter.Persoonlijk geloof ik dat een wagen regelmatig behoort te rijden, 4 maanden stilstand is vragen om problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-02-2003 15:24 #63258 door
Beantwoord door in topic p1800 d-jet
Een computer gaat naar mijn idee alleen kapotdoor dat deze er niet uitgehaald wordt tijdens het droogproces van de lak bij een auto die opnieuw gespoten is.(hitte in de droogtunnel)Dat dit moet staat uitdrukkelijk vermeld in de manual.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.