witte troep

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2003 15:52 #56110 door
witte troep is gemaakt door
Beste volvo-vrienden,gisteren deed de motor van m'n amazon uit '69 voor het eerst raar: hij schokte behoorlijk bij wisselende toerentallen, vooral bij hogere, bleef wel stationair (met choke) draaien. Nu heb ik een paar dagen terug m'n gasttank leeggereden en ben overgeschakeld op superbenzine (uit belgie). Dat reed uitstekend, de motor leek zelfs meer vermogen te hebben. Totdat het gisteren dus echt bar slecht werd. Snel gas getankt en daar weer op overgeschakeld: geen verbetering. Gelukkig nog wel thuisgekomen (3 km). Nu heb ik vandaag de klepspeling en ontsteking gemeten, die zijn goed. Maar bij de controle kwam ik erachter dat er vieze mayonaise-achtige drap het kleppendeksel binnenkomt via de slang die van kleppendekseldop naar het inlaatspruitstuk gaat. Wie kan mij zeggen hoe dit ontstaat, of dit ook de oorzaak kan zijn van het inhouden en schokken van de motor en hoe ik het kan verhelpen?Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2003 17:45 #63304 door
Beantwoord door in topic witte troep
Die witte mayonaise noemt men sludge ,wordt veroorzaakt door water in je olie(je rijd of te veel korte stukken of je termostaat is niet helemaal meer i.o.) Bij het rijden op LPG wordt sludge vorming nog wat eerder veroorzaakt omdat het "koude"gas in je cilinders voor condens zorgt.Ik zou in elk geval je olie vervangen en trachten om je slangen (binnenkant schoon te krijgen)het lijkt er namelijk op dat de sludge je carter onluchting verstopt.Dat je op supper meer vermogen had klopt wel ,benzine leverd ongeveer 10% meer vermogen dan LPG.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2003 17:50 #63303 door
Beantwoord door in topic witte troep
nog even een aan vulling :Maar bij de controle kwam ik erachter dat er vieze mayonaise-achtige drap het kleppendeksel binnenkomt via de slang die van kleppendekseldop naar het inlaatspruitstuk gaat. Die sludge gaat dus presies de andere kant op ;-) hij komt uit het kleppendeksel en wordt naar je inlaatspruitstuk(ik denk eigen lijk je carburateurs) gezogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2003 19:53 #63302 door
Beantwoord door in topic witte troep
Elke winter lees je weer één of meerdere berichten hierover. Als je korte ritten rijdt is het een niet te voorkomen fenomeen. Moderne auto's kunnen hier evenzeer onder te lijden hebben als klassiekers. Mayo is een emulsie van olie en water. Of LPG enig effect heeft op de ernst van het "probleem" durf ik te betwijfelen. Ik heb ook auto's gezien die alleen op benzine reden met minstens evenveel mayo-productie in de winter. Olie verversen heeft weinig tot geen effect, gewoon de normale termijn (bij korte ritten 5.000 km/half jaar) aanhouden. De enige oplossing is om geen kleine afstanden (< 30 km) meer te rijden. Yeah, right. Het zal je opvallen dat de mayo ontstaat op de plekken die wat kouder zijn (ontluchtingsslangen en olievuldop). Het beste advies dat ik je kan geven is de slangen gewoon regelmatig schoonmaken. Ik moest het laatst ook want de verstopte ontluchting zorgde ervoor dat de motor olie langs de krukaskeerring verloor (door overdruk, is bovendien nog van vilt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2003 19:48 #63301 door
Beantwoord door in topic witte troep
Uit jouw verhaal merk ik op dat 1 je altijd korte ritten maakt en de motor niet warm wordt en zodoende de waterdamp die in de motor zit niet verdampt maar een verbinding aangaat met de oliedamp in de motor. Dit slaat neer op koude gedeelte van de motor zoals je olievuldop of kleppendeksel. 2eventueel de thermosthaat stuk is zodat je motor niet op temperatuur komt en dan weer zie 1. 3 je koppakking stuk is zodat er water (koelvloeistof) in de motorolie terecht komt. Nou dat laatste weet je zelf wel op te lossen het tweede is te verhelpen door een nieuwe thermosthaat te monteren met de juiste warmtegraad. En 1 je moet meer langere ritten maken om de condens uit je motor te halen door deze lager op bedrijfstemperatuur te rijden. Maak tevens je carterventilatieslangen schoon. Doe je dit niet dan ontstaat er meer druk in het carter wat weer veel olielekkage tot gevolg heeft.Succes Dries.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.