witte troep 2 - onsteking?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 00:19 #56107 door
witte troep 2 - onsteking? is gemaakt door
Volvo-vrienden, bedankt voor de hulp inzake mijn vraag over de witte rommel bovenin de motor van m'n amazon uit '69. Ik heb gisteren de slangen, de ruimte onder het kleppendeksel en de olievuldop gereinigd.Ik weet nu dat deze "white sludge" niet vreemd is als je in koude tijden korte ritjes maakt. Mijn vraag is echter: kan het zo zijn dat verstopte carterventilatieleidingen op korte termijn (enkele dagen) kunnen zorgen voor een schokkende motor? Ik heb namelijk ook uit voorzorg alle 4 bougiekabels vervangen (er was er 1, met wat schade), en nu draait de motor beter dan ooit! (ook kwam er de afgelopen dagen duidelijk enorm veel roet uit de uitlaat). Mijn vermoeden omtrent het inhouden van de motor gaan dan ook richting het idee "dat de motor tijdelijk op 3 cilinders heeft gelopen a.g.v. het ontbreken van de ontsteking in de 4e cilinder". Iemand een idee (kan verstopte carterventilatie op korte termijn zorgen voor een schokkende motor of is het meer waarschijnlijk dat het duidt op een motor die slechts op 3 cilinders draait?)Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 08:20 #63318 door
Beantwoord door in topic witte troep 2 - onsteking?
Veel roet uit je uitlaat duidt op een te rijk mengsel. Dit heeft mijn inziens niets met de carterventilatie te maken. Indien de ontsteking niet goed staat zou dit misschien ook wel roet kunnen geven door een onvolledige verbranding.Een verstopte carterventilatie zou verder denk ik best wel wat effect op het lopen van de motor kunnen hebben, maar ik denk dat in jou geval de bougiekabels gewoon het hoofdprobleem waren. Oude bougiekabels worden poreus waardoor de kracht van de vonk bij de bougie afneemt (zoek maar even op het forum, dit is vaker aan de orde geweest)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 16:33 #63317 door
Beantwoord door in topic witte troep 2 - onsteking?
Het zou kunnen als je vacuum vervroeging op je ontsteking hebt zitten ,maar zo te horen was het gewoon toeval(dus je bougiekabel ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 20:21 #63316 door
Beantwoord door in topic witte troep 2 - onsteking?
Een verstopte carterventilatie gaat vooral leiden tot olielekkage (recente eigen ervaring) omdat verhoogde druk in het carter olie langs bijv. de krukaskeerring gaat persen. Roet in de uitlaat duidt meestal op een te rijk mengsel, net als grijze rook. Maar nu kan een slechte bougiekabel van een cilinder leiden tot onvolledig of zelfs niet ontbrandt mengsel (van die cilinder). Daarom liep je motor niet erg goed. Dus m.i. is de bougiekabel de meest waarschijnlijke boosdoener.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2003 22:34 #63315 door
Beantwoord door in topic witte troep 2 - onsteking?
witte zooi komt door lpg en inhouden van motor 9 van de 10 keer de onsteking die niet goed staat, of je verdamper van de lpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.