motor afstellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 11:39 #56081 door
motor afstellen is gemaakt door
Hoi allenIk heb een P1800S chnr.23610 serie Mmotor nr496842 en een ontsteking met centrufigaal gewichtjes.hoe stel ik deze af ??ik heb hem eerst 1 op het oog op 10 gr btdc gedaan zie haynes volvo p1800 blz. 46 3.6.toen deed hij het zonder backfire en /of knallen na het afstellen met stroboscoop en tippex op 18 gr btdc bij 1500 toeren gevolg als je gas gaf kwam de motor moeilijk op gang en knalde af en toe. vragen:gebruik ik wel de juiste afstelgegevensop de krukaspoelie staan lange en korte streepjes zijn dat 5-10-15-20-gr streepjeshoe weet je of de centrufigaal gewichtjes werkenkan je de toerenteller ook afregelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 19:36 #63417 door
Beantwoord door in topic motor afstellen
18 graden BTDC, dan heb je zeker een B18B?Op de poelie van een B20A staat 10-0-10-20-30. Alles rechts van de 0 is BTDC. De werking van de centrifugaal stabiliseer je min of meer door het constante toerental van 1.500 rpm. Ingeval van een enkele carb zit er een vacuümvervroeger op die bij afstellen losgekoppeld moet worden. Bij dubbele carbs zit vacuünvervroeger er niet op. Uit eigen ervaring weet ik dat te weinig voorontsteking kan leiden tot de door jouw genoemde symptomen (dat had ik net na het vervangen van de distributietandwielen). Toen ik statisch op 10 graden BTDC had afgesteld liep de motor weer normaal. Met de stroboscoop op 23 graden BTDC (B20A) en hij liep weer als een zonnetje. Teveel voorontsteking leidt tot pingelen en misschien ook wel tot de door jouw genoemde problemen. Het lijkt me verstandig om in jouw geval de ontsteking terug te zetten op 10 graden BTDC met de stroboscoop. Dan ga je steeds 1 à 2 graden vervroegen tot de motor onder belasting gaat pingelen en dan stel je hem iets terug. Een B-motor heeft een hoge compressie 10:1 of zo. Je moet dan volgens het instructieboekje minimaal 100 octaan tanken, en dat gaat met bezine zonder apart toevoegingsmiddel niet (max 98 octaan, LPG is >100 octaan). Dat kan een verklaring zijn waarom je motor bij fabriekswaarden niet lekker loopt. Of de centrifugaal werkt controleer je door het toerental te variëren. Bij oplopend toerental moet je het ontstekingstijdstip zien vervroegen als je de stroboscoop op de poelie gericht houdt. Zitten de gewichtjes vast, dan gebeurt dat niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.