kleppen stellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-03-2003 19:23 #56042 door
kleppen stellen is gemaakt door
Ik heb vandaag de kleppen gesteld van mijn Amazone (1965 ) mbv Jaap Blijleven's site,wat prima ging, klopt het dat je ze nu wel kunt horen tijdens het rijden? of staan ze nu te ruim, (0,45 voelermaat strak erdoor)Toen ik de auto kocht heb ik er direct een gastank in laten zetten (bij 160000 km)nu ben ik 5000 km verder en er was nauwelijks tot geen speling meer voor 't stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2003 00:29 #63557 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
Hoi Wim,toen ik voor het eerst de kleppen van de motor van mijn amazon stelde, had ik werkelijk hetzelfde idee: dat ik de kleppen nu opeens hoorde tijdens het rijden. En ook ik rijd op gas. Maar het lawaai uit de motor is eigenlijk maar ten dele een indicatie voor het presteren van de motor. Je moet je realiseren dat (tov moderne auto's) het bij auto's uit de jaren 50 en 60 zo is dat veel systemen, die de prestatie van een motor verbeterden mechanisch werden aangestuurd door de motor zelf, anders dan de tegenwoordige elektronische systemen. Verder maakt een B-motor normaal het geluid van een naaimachine, dat is nou eenmaal zo. Dus maak je niet druk. Een eerste keer kleppen stellen blijft overigens lastig, ik was ook nogal gespannen, maar als je het opnieuw probeert, merk je dat je de eerste keer al heel wat hebt geleerd, en dus is het steeds weer proberen de beste mogelijkheid om te leren hoe je met je klassieker moet omgaan. Succes, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2003 09:24 #63556 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
De eerste keer dat ik kleppen stelde bij mijn 1991 Ford Escort 1.3i had ook ook mijn twijfels (jawel, deze motor (HCS genaamd) had nog steeds geen hydraulische klepstoters. Het was een doorontwikkeling op de Kent die zijn leven in 1959 begon in de Anglia en nu nog steeds als Endura E door het leven gaat om de Ka aan te drijven). Bij die auto stond de speling veel te ruim toen ik hem net had. Bij mijn Amazon was het verhaal precies omgekeerd. Toen ik hem net had stond de speling op twee cilinders op 0,15 mm (beide kleppen) en op twee 0,35. Overigens zonder schade aan te richten. Alles snel naar 0,45 mm gesteld en toen elke 5.000 km opnieuw. Ik rijd op LPG en de vorige eigenaar vertelde me dat er nog geen "gaskop" op de motor zat. Nu heb ik er bijna 40.000 km mee gereden (waarvan 36.000 km op gas) en ik heb de klepsteltermijn al naar 10.000 km verruimd want ik hoef vaak niet eens wat te veranderen. Gezien dit feit en het feit dat deze motor inmiddels totaal meer dan 70.000 km op LPG gelopen heeft begin ik langzaam het vermoeden te krijgen dat de kop tòch ooit is aangepast voor loodvrij (geharde klepzittingen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2003 09:29 #63555 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
0.45 mm 'strak er door' is voor een B18 prima, zeker bij warme motor behoor je de kleppen dan niet meer te horen, inderdaad net als een naaimachine. waar je wel op moet letten is het verlopen van de klepspeling doordat je kennelijk een gasinstallatie hebt gemonteerd, maar (nog) geen 'harde' klepzetels. het nagenoeg geen klep speling meer hebben na +/- 5000 km, wijst daar wel op en je loopt daardoor het risico dat de kleppen 'verbranden' (inbranden randen van de klepschotels) waardoor deze gaan lekken en je eerder aan een koprevisie toe bent dan nodig. het kan natuurlijk zo zijn dat de kleppen al (te) strak stonden voordat je de auto kocht. het lijkt mij verstandig de klepspeling over een paar duizend km. weer te controleren, en afhankelijk van de resultaten op dat moment, de interval voor het stellen van de kleppen te bepalen. zo lang de cylinderkop niet is aangepast voor rijden op gas, zou ik de klepspeling in ieder geval min. elke 5000 km controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2003 12:51 #63554 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
wellicht heb je geluk, bij onze p 1800 bleek dat de kop ooit al eens was aangepast nadat ik al jaren met loodvervanger reed........ Hou bij een niet aangepaste cyl. kop bij rijden op gas ,rekening met een gebruiksduur van pakweg 100.000 a 125.000 km voordat de kleppen zo diep in de kop zijn ingeslagen dat de vulling een probleem wordt, merkbaar o.m.aan voortdurend doffe knallen in de uitlaat, stationair en rijdend, ook pingelen behoort tot de mogelijkheden agv een te arm mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2003 10:45 #63553 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
Ik heb ooit begrepen dat de uitlaatklepper iets ruimer gesteld moeten worden dan de inlaatkleppen (of andersom, moet ik ff. nakijken in mijn aantekeningen). Is dit inderdaad nodig, of is '.45 strak erdoorheen' voor allebei goed!? Of gaan we hier weer eens een ellenlange discussie in aangezien iedereen net iets anders doet. Ik heb er ondertussen zo'n 35.000 km opzitten op LPG met een onverharde kop. Inderdaad veel stellen, verder loopt hij nog goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2003 20:08 #63552 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
het is de uitlaatklep die iets meer speling kan gebruiken, of eigenlijk eerder de inlaatklep die met ietsje minder (0,05mm) speling toe kan. de uitlaatklep slaat nl. sneller in, zeker igv gebruik loodvrij e/o gas. regelmatige controle van in ieder geval de (uitlaat-) klepspeling van een niet-aangepaste cyl. kop, blijft hoe dan ook uiterst verstandig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.