inrijden na motorrevisie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2003 09:50 #56023 door
inrijden na motorrevisie is gemaakt door
Hai, ik heb mijn B18D blok gereviseerd en moet nu de motor gaan inrijden. Heb ik nog nooit gedaan dus wil graag weten waar ik rekening mee moet houden. Ik ga er vanuit dat ik rustigjes aan moet doen, maar hoelang ... Zijn er nog bijzonderheden als inrijolie oid waar ik rekening mee moet gaan houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2003 19:04 #63630 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Jasper, er wordt geadviseerd om speciale inloopolie te gbruiken. Volgens mij is dit gewoon SAE30 olie. Na 100 km verversen en weer SAE30. Daarna na 500 km verversen en gewone olie erin. Dan nog 500 km rustig rijden en klaar is Kees. Houdt hem onder de 3000 toeren en verander veel van snelheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2003 20:52 #63629 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2003 20:56 #63628 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Beste Wietse, Heb nog een litertje of 5 20W50 staan, minerale olie van Valvoline.Was sowieso de olie die ik met de vorige ama`s gebruikte. Vonden ze fijn. Kan ook als inrijolie, of te dun?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2003 10:28 #63627 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Die kun je prima gebruiken als normale olie, voor inloopwerk is hij te dik (het 50 gedeelte in 20w50, de 20 is de 'koud' viscositeit, 'w' van winter). dus op 500 km kan die erin en dan op 1000 km wer. Daarna de gewione intervallen aanhouden. Even iets anders, ik heb erg goede rvaringen met 15w50. Die kreeg ik in m'n handen gedrukt bij de DoeHetZelf garage en ze hadden geen 20w50 die ik normaal gebruik. Dit was tijdens de hele koude periode een paar maanden terug. Het scheelt echt enorm tijdens het starten, de motor draait stukken makkelijker rond. Zo'n inloopolie is eigenlijk eigenlijk een compromis tussen aan de ene kant dat je een goede smering wil hebben als al de onderdelen zich naar elkaar zetten, dus redelijk dikke olie, en aan de andere kant zo dun mogelijk om alles wat er nog aan schilfertjes e.d. in het systeem zit of wat er los komt aan gruis de eerste tijd zo snel mogelijk weg te spoelen, dus redelijk dunne olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2003 15:11 #63626 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Inrijolie is eigenlijk een olie die niet optimaal smeert. Dit om de na revisie enigszins ruwe oppervlakken van langs elkaar bewegende delen (met hoon- of polijstkrasjes bijv.) goed op elkaar te laten inslijten waardoor de opppervlakken na inrijden beter op elkaar zijn aangepast en dus optimaal aansluiten. Dit is dus olie die alleen de eerste 500 of 1000 km gebruikt dient te worden. Daarna 15W40, maar volgens het instructieboekje kunnen de motoren ook op (minerale) 10W30. Dat heb ik nog eens bevestigd zien worden in een buying guide (mits de keerringen van rubber zijn). Mij lijkt 10W30 iets voor de koude klimaten. Een vers gereviseerde motor loopt goed op 15W40. Als de motor na verloop van tijd olie gaat gebruiken overschakelen naar xxW50. In de zomer kan 20W50 probleemloos, heb je in de winter moeite met starten gebruik dan 15W50. Gebruik geen synthetische of half-synthetische olie. Het zal bij een pas gereviseerde motor geen enkel probleem zijn, maar de olie biedt bij netjes aangehouden verversingstermijnen aan zo'n oude motor geen voordelen, maar kost wel 2 of meer malen zoveel als een goede minerale 15W40 of xxW50. Bij oudere motoren spoelt synthetische olie paraffine-achtige afzettingen rond keerringen e.d. weg waardoor de kans erg groot is dat de motor olie gaat lekken. Tot slot: gebruik oliefilters met een goede anti-drain-valve. Bijv. de Mann W917, Volvo 3517857 of Bosch P3219 (deze filters zijn op de opdruk na identiek, Mann&Hummel is de fabrikant).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2003 21:23 #63625 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Hai lennard,Ik heb zo`n mooi scandinavish voorverwarmelementje ingebouwd gekregen bij deze motor en zit te overwegen een tweetal stopcontacten in mijn stoeprand te maken.Lijkt me bijzonder prettig voor de motor om voorverwarmd te kunnen starten de komende winter(s). Heb mij door een gerenommeerde freak wel eens laten vertellen dat driekwart van de motorslijtage veroorzaakt wordt door het draaien van een nog niet opgewarmde motor. Bij voorverwarmen ga ik er vanuit dat ik gewoon 20W50 kan blijven gebruiken.Zal wel om in te lopen een mineraal 15W40je gebruiken. Begrijp het indicatie-nut.Sowieso, voor de lezer, voor Volvo-blokken NOOIT synthetische olie gebruiken. Daar zitten allerhande additieven in die, bij de zwaardere mechanische belasting die in dit type oudere motoren het geval is, niet heel blijven en hun werkzaamheid verliezen danwel de werkzaamheid van de olie verminderen. Scheelt ook geld, dus da`s prettig.Thanks voor de adviezen, laat wel weten hoe dit loopt.Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2003 12:35 #63624 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
Met de laatste stelling ben ik het niet eens. Het is net andersom. Moderne motoren eisen véééél meer van een olie dan een oude. Alles loopt veel dichter op elkaar in een moderne motor, en dat eist dat de oliefilm onberispelijk moet zijn en blijven. Bovendien moet de olie ook nog eens 15.000 km of langer meegaan! In een intern schone en niet versleten oude motor kun je onderhand alles in gooien (mineraal) zolang je niet onder of boven de door de fabrikant gespecificeerde viscositeiten komt. Zelfs de allerlaagst gespecificeerde olie van een nietszeggend merk voldoet nog aan API SF. SF is een eisenpakket dat in 1980 werd geïntroduceerd, dus zelfs mijn Amazon (1970) zou uitstekend op zo'n olie kunnen lopen (doe ik niet, ik houd het bij gerenommeerde merken voor mijn gemoedsrust). Het verschil tussen een minerale en een synthetische olie is de basisolie. Bij minerale olie is dat geraffineerde ruwe olie. Bij een synthetische olie ondergaat die olie nog een kraakproces om bepaalde eigenschappen te verbeteren. Synthetische olie bevat net als minerale olie een additievenpakket. In de meeste gevallen bestaat het additievenpakket van een synthetische 5W40 uit dezelfde ingrediënten als voor een minerale 20W50. Het verschil zit hem in de hoeveelheden en verhoudingen van de ingrediënten. Daarom ben ik het niet eens met je stelling dat synthetische olie om die reden niet in een oude motor kan. Synthetische olie is over het algemeen dunner dan een minerale. Verder bevat synthetische geen "ongewenste" stoffen zoals paraffine die bij klassieker motoren vaak ervoor zorgt dat de motor niet lekt. Ik heb in Practical Classics een lezersbrief gelezen van iemand die zich afvraagt of hij eigenlijk wel synthetische 5W40 in zijn Amazon moet gebruiken. Dat deed hij inmiddels al meer dan 10 jaar zonder problemen (hij reed zo'n 10.000 km per jaar, dus 100.000 km is genoeg om eventuele problemen op te merken). De Amazon-motor màg volgens Volvo met een dunne olie rijden (10W30), dus in déze motor is 5W40 geen probleem (mits de keerringen van rubber zijn, anders loopt het er zo weer uit). Het antwoord dat door PC gegeven werd was dat over het algemeen voor klassiekers geen synthetische olie aangeraden wordt, maar dat in dit geval de praktijk uitgewezen had dat het geen probleem was. Maar de aanvullende opmerking was dat synthetische olie voor een klassieker voornamelijk verspilling van geld is vanwege de hoge prijs en vanwege het feit dat de eisen waaraan de synthetische olie voldeed véle malen hoger was dan nodig voor zo'n oude motor. Bij een oude motor met veel km's werd toepassing van synthetische olie sterk afgeraden. Synthetische olie spoelt door zijn hoge detergerende werking afzettingen weg die zich in de loop van de jaren in de motor genesteld hebben. Met mogelijk schadelijke gevolgen voor lagers, e.d. Een oliefilter kan niet alle in de olie zwervende delen eruit filteren. De deeltjes die het meest verantwoordelijk worden geacht voor slijtage zijn zo klein dat de meeste full-flow oliefilters ze niet allemaal eruit kunnen halen (het filter op de B18/20 is een full-flow filter). Die wil je dus niet doen "opwaaien" door er ineens een hoog detergerende synthetische olie in te doen. Maar in een pas gereviseerde B18/20 zou ik er geen probleem mee hebben. Het is alleen geldverspilling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2004 18:35 #63623 door
Beantwoord door in topic inrijden na motorrevisie
wij gooien al jaren verlopen trekkerolie in onze 140 en dat werkt prima. het hele olieverhaal is een grote suggestie en geldklopperij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.