oliefilter vervangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2003 14:37 #56002 door
oliefilter vervangen is gemaakt door
Hallo,<br>Ik heb lekkage bij het oliefilter. Als ik deze eraf wil halen moet ik dan eerst olie aftappen of blijft het beperkt tot een paar druppies?<br><br>Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2003 14:52 #63704 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
alleen het oliefilter zal deels leeglopen. hou rekening met pakweg 1/4 liter, dus er moet wel even een bakje onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2003 15:23 #63703 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
hallo Michiel.Je kan ook proberen het olie filter iets vaster te draaien.Bij montage van het olie filter moet je hem handvast aan draaien.Mogelijk is hij niet vast genoeg aangedraaid.Met het door u gemelde probleem.Hartelike groeten.leen luyendijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2003 16:30 #63702 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
Bij het vervangen van het oliefilter hoeft er praktisch geen olie weg te lopen: Alleen als je het filter er op de kop uithaalt zal er misschien wat uit lopen, maar wie doet dat nou? Tip,bij het plaatsen van het nieuwe filter, eerst het blok op die plek even schoon maken, klein beetje olie op de rubber ring van het filter smeren voor een goede afdichting en het filter alvast gedeeltelijk vullen opdat bij het starten de motor delen direct gesmeerd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2003 21:46 #63701 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
Als je het juiste type filter gebruikt (met anti-drain-valve) is het onvermijdelijk dat er heel wat olie uit het filter loopt nog voordat hij helemaal van het schroefdraad is gedraaid. Dat komt omdat de anti-drain-valve voorkomt dat het filter leeg loopt als de motor niet draait. En dat is voor een Volvo-motor een vereiste om überhaupt hoge km-aantallen te kunnen halen. Net als tijdig olie verversen (om de 5.000 km/half jaar als je dagelijks korte ritten maakt, 10.000 km/jaar als de ritten lang zijn). Heb je dus een filter waar niets in zit als je hem eraf draait, dan zit er een verkeerd type op (prima filters zijn het Volvo-filter, de Mann W917 en de Bosch P3219 (deze drie zijn overigens identiek aan elkaar), de Fram PH2681B raad ik niet aan).Als het filter bij de pakkingring lekt kun je kijken of je hem wat vaster kunt draaien. Maakt dat geen verschil, dan kun je beter een nieuw filter plaatsen. Er staat nogal wat druk op de pakking van het filter, dus een eventueel lek kan leiden tot snel dalen van het oliepeil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2003 00:23 #63700 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
Ik lees in voorgaande berichten dat wordt aangeraden de filter wat vaster te schroeven. Ok, maar niet te vast: anders krijg je hem de volgende keer zonder speciaal gereedschap niet meer los. Zelfs met speciaal gereedschap kan het moeilijk zijn: je hebt immers weinig plaats. Dus vast ok, maar met gevoel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2003 19:43 #63699 door
Beantwoord door in topic oliefilter vervangen
De eerste keer dat ik bij mijn Amazon het filter moest verwijderen had mijn olietang niet genoeg zo grip, zo vast had de vorige eigenaar het gedaan (wat zelfs lekkage in de hand kan werken!). Ik heb mijn toevlucht genomen tot een grote schroevendraaier die ik door het filter gejast had (niet te dicht in de buurt van de schroefdraad!). De schroevendraaier gaf genoeg hefboom om het filter eraf te kunnen draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.