oliedruk

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2003 23:26 #55994 door
oliedruk is gemaakt door
Beste Volvo-vrienden,laatst gingen mijn gedachten over het volgende. Onze volvo's zijn voorzien van een mechanische oliepomp die de olie door het blok pompt wanneer de motor draait, zij het op brandstof of met de startmotor (ja zelfs bij het aanduwen). Nu heb ik ook meegekregen dat de motor pas start bij voldoende oliedruk. Kan iemand mij vertellen waarom hij dan pas start en of waar de oliedruk van afhankelijk is. Als ik namelijk mijn amazon B20a uit 69 koud wil starten, duurt het de laatste tijd wel 8 tot 10 seconden voordat het lampje van de oliedruk uit gaat en het met wat gas bijgeven lukt de motor te starten, die dan vervolgens wel prima draait. De motorolie pijlt (na een dag stilstand) halverwege tussen max en minimaal. Een warme motor start meteen. Wie kan mij vertellen hoe het werkt en of een motor met maximale olievulling eerder oliedruk heeft dan met minder olie? Bij voorbaat bedankt. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 08:00 #63734 door
Beantwoord door in topic oliedruk
ook zonder, zelfs bij geen, oliedruk, starten onze volvo's uitstekend. wordt er helemaal geen druk opgebouwd, dan kun je, voorzichtig rijdend, nog ongeveer 1 kilometer voort voordat het blok definitief de geest geeft en een uitgebreide revisie noodzakelijk is. wat jouw lampje betreft: wellicht zit het oliefilter wrijwel verstopt of is er een niet orgineel filter gemonteerd waarin de 'terugloopklep' ontbreekt. ik adviseer je allereerst het filter te vervangen door een exemplaar waarvan je zeker weet dat dit een goede is. een orgineel kost maar een euro of 5 a 6. blijft het lampje dan nog steeds zo lang branden, dan is er een dieper liggend probleem waaraan vele oorzaken ten grondslag kunnen liggen: defecte (aandrijving) oliepomp, totaal versleten blok, lekkage, een defecte oliedrukmeter? en wie weet wat nog meer. probeer eerst het filter en laat eens weten of dat geholpen heeft. ik zou er niet te lang mee wachten. in die 8 a 10 seconden krijgt het blok nl. waarschijnlijk in principe te weinig smering door een te lage oliedruk hetgeen onnodig veel slijtage oplevert. succes, henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 14:57 #63733 door
Beantwoord door in topic oliedruk
Henry,bedankt voor je reactie. Het oliefilter zal het wel niet zijn, ik heb nog geen 2000 km terug de olie ververst en het filter vervangen op de juiste manier met een orgineel volvo-filter van het VOD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 15:52 #63732 door
Beantwoord door in topic oliedruk
ik neem aan dathet probleem niet pas geleden is ontstaan nadat het nwe filter gemonteerd was. als het blok verder een gezonde indruk maakt, probeer dan toch eens de oliedruk sensor. deze zit achter het spruitstuk......, maar je kan er uiteindelijk wel bij. tip: draai deze niet te vast. het schroefdraad is ietsje conisch en loopt dus vanzelf vast en vast is vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 18:16 #63731 door
Beantwoord door in topic oliedruk
Ha henry,Zojuist terug van een ritje met de auto. Ik heb gisteren het oliepijl tot net over max bijgevuld (hij zat halverwege tussen min en max) en daarnet ging het lampje na een seconde of 3 al uit (eigenlijk functioneert het nu dus prima). Met wat meer olie is er dus eerder oliedruk. Logisch, maar hij zou het sowieso ook met een oliepijl tussen min en max ook moeten doen. Ik denk dus dat het duidt op een oliepomp die al heel wat jaartjes meedraait. Overigens heb ik de oliedruksensor zien zitten, maar niet losgedraaid omdat de motor nog heet is (uitlaat) en ik ook niet weet hoe een kapotte/goede oliedruksensor eruit ziet. En nu er weer vrij snel oliedruk is lijkt er eigenlijk geen probleem meer te zijn. Wat vind jij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 21:24 #63730 door
Beantwoord door in topic oliedruk
ook ik heb net gereden en nog eens op het oranje lampje gelet. dit ging al uit tijdens het starten.het oliepeil is daar bij mij ( 100.000 km na revisie) niet op van invloed. de olie lijkt bij jou toch op de een of andere manier terug te lopen waardoor het even duurt voordat de druk weer is opgebouwd. je zou bij HETE motor het stationair eens zo laag mogelijk kunnen zetten zodat ie net niet af slaat. blijft het lampje ook dan uit, dan is er waarschijnlijk wel voldoende oliedruk. aan de oliedruksensor kun je aan de buitenkant niet zien of tie stuk is (behalve igv lekkage). vervangen is het enige dat je kan proberen. de kosten zijn betrekkelijk gering (plm. 10 euro).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2003 17:41 #63729 door
Beantwoord door in topic oliedruk
Ik zou de oliedruk laten meten met een echte meter. Met een Volvo-filter moet het olielampje al tijdens of vlak na het aanslaan uit gaan. Zolang het peil op de stok tussen de streepjes staat heeft dat geen invloed op de oliedruk, d.w.z. dat de aanzuigmond dus volledig in de olie hangt. Blijkt na meting met een echte drukmeter dat de druk binnen de door Volvo opegegeven waarden ligt, dan zou ik een traag reagerende druksensor verwachten. Een hete motor op zeer laag toerental mag bij Volvo geen knipperend lampje geven (bij sommige oude Engelse auto's is dat geen probleem en soms zelfs eerder regel dan uitzondering).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.