nieuw (niet prettig) geluidje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 01:45 #55888 door
Ik heb mijn Amazon nu ongeveer 4 weken. (dit is mijn eerste) Door altijd in "moderne" auto's te hebben gereden is het voor mij nog steeds wennen aan de geluiden die deze '69-er produceert tijdens het rijden. Ik kan (nog niet)niet horen aan een geluid of het "goed" of slecht nieuws is. Nu heb ik er een heel zacht piepend geluidje bij... alsof je een kraan open zet die een ergens een braam heeft zitten waardoor ie gaat fluiten... Dit heeeele zachte en hoge geluid is niet constant aanwezig, maar ik hoor het het best als ik in de auto zit. Ik kan het niet traceren. De auto rijdt op lpg en benzine en in bijde gevallen is het aanwezig. Ook heeft het rijden geen invloed, want bij stagionair hoor ik het ook. Nu hoor ik ineens dat de ventilator van mn computer ook zon geluidje maakt... Moet ik het daar ergens zoeken? (De ventilator in de auto?)Wie kan mij opweg helpen, een mogelijke oorzaak te vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 08:11 #64100 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Hoi Rogier, ik heb sinds nov. '02 ook een amazone en had hetzelfde gevoel bij al die geluiden, je went eraan en in de meeste gevallen kan het geen kwaad.Het geluid wat jij omschrijft lijkt veel op wat ik ook heb meegemaakt, het leek later veel op piepen zoals van de V-snaar. Het bleek echter wat anders te zijn nl. de carberateur die valse lucht zoog, gewoon even weer wat aandraaien als de motor loopten dan verdwijnt het direct. Je merkt ook dat het geluid verandert van toon als je het luchtfilter wat beweegt.Succes, Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 12:15 #64099 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Jongens jullie zijn de juiste personen om eens naar een regioavond/dag te komen. Hier leer je heel veel van en je kan dan spreken met volvofielen die al jaren in die auto's rijden. Kijk op de agenda van je regio en kom eens kijken. Het zijn allemaal "normale" mensen die het ook in de praktijk hebben geleerd.regio oost heeft a.s. donderdag zo'n avond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 16:20 #64098 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Het is makkelijk te controleren of het geluid van de ventilator komt. Er zitten drie standen op: ingedrukt is uit, een tikje uit is hard en helemaal uit is halve kracht. Door de ventilator aan en uit te zetten kom je er achter of dit de boosdoener is.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 20:17 #64097 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Het zou je verbazen, maar een wisselstroomdynamo kan een soort sissend geluid maken als de lagers daarvan niet meer 100% zijn. Zeker als de belasting van het elektrische circuit toeneemt kan het duidelijker hoorbaar worden. Laat de warme motor stationair lopen en schakel grote vebruikers in (m.n. koplampen) en luister of het geluid toeneemt. Zo ja, dan weet je de oorzaak, zo nee, dan moet je verder zoeken. Het ventilatorblad bij de raditateur is te groot om een fijn hoog geluid te maken. T.o.v. moderne auto's maakt een Amazon nogal wat geluid. Ik kan me nog goed herinneren wat een verschil een Volvo V-snaar maakt t.o.v. een Gates V-snaar. De Volvo snaar heeft grotere blokjes dan de Gates en maakt daardoor een veel lager geluid. Ondanks dat het ding helemaal vooraan de motor zit is het in de auto meteen te horen. Zo ook het verschil tussen twee stalen distributietandwielen en een stalen en een fiber tandwiel. De stalen wielen maken een hoog jankend geluid (niet storend). Verder zijn de kleppen goed te horen (ik word wantrouwig als ze stil zijn!) en is het onderstel verre van stil. Mijn volledig gereviseerde voortrein (zie verslag op www.amazoncars.nl) is nog steeds behoorlijk luidruchtig op scherpe oneffenheden. De achteras trouwens ook. En luister eens naar de herrie als je het gas volledig intrapt: dat is wat ze in het Engels "induction-roar" noemen, iets dat je bij injectie eigenlijk niet hebt. Daarentegen zitten er vrijwel geen rammeltjes in het interieur dankzij de goede afwerking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 00:03 #64096 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Ha Rogier,je hebt het over een piepend geluid, als bij een kraan, maar verderop beschrijf dat het geluid eerder een gelijkenis heeft met het geluid van de koeler van je PC. Het eerste lijkt mij "fluitend" (iets met een hoge geluidsfrequentie) en laatste eerder "ratelend" (lage frequentie). Het is sowieso slim om te proberen beter uit te zoeken waarvandaan (de plek in de auto, binnen of buiten, en waar onder het dasboard of onder de motorkap) het lijkt te komen. Mijn Amazon uit 69 geeft altijd een wat ratelend geluid, wat uit het dashboard lijkt te komen. Volgens mij is dat het draaiende gedeelte van de kilometerteler. Ik heb nl begrepen dat er een kabel om z'n as draait op basis van het draaien van de cardanas (van je versnellingsbak naar de achteras) die bij de kilometerteller in het dashboard zorgt voor een magnetisch veld, op basis waarvan de meter verandert. Je praat dan over een bewegend deel in je dashboard (overigens altijd, tenzij je de motor afzet) en bewegende delen kunnen altijd lawaai veroorzaken. Nou, een vrij lang verhaal, maar waarschijnlijk is wat jou wat angstig maakt een vrij normaal verschijnsel. Al kan je niet voorzichtig genoeg zijn, zeker als je beseft dat je toch maar rondrijdt in een toch best wel oude wagen, maar je moet denk ik gewoon even aan al het lawaai wennen. Zeker als je een geluid hoort wat altijd optreed, is er meestal niet zoveel aan problemen te verwachten. Als je bijvoorbeeld lawaai hoort bij het naar links sturen, bij het remmen, bij het gasgeven of schakelen, dan is er eerder te verwachten dat er iets mis is. Maar ga toch gewoon naar een regio-avond, als dat kan: je kan dan met je auto zoveel vragen stellen als je wilt: wees niet verlegen, elke volvo-kenner was ooit leek! En bovendien is het beter iemand met zijn neus boven de auto te laten kijken dan hier op het inter via omschrijvingen proberen te achterhalen wat er al dan niet mis zou zijn. Laat je niet gek maken! Onze volvo's rijden niet voor niets al zo lang rond.Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 08:28 #64095 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Hoi Niels,<br><i>"overigens altijd, tenzij je de motor afzet"</i>?<br>Als jouw kilometerkabel ook draait bij stilstand maar met draaiende motor, dan zul je wel veel kilometers maken! :-)<br>Je zegt zelf al dat die kabel van achter de versnellingsbak komt, dus die staat -gelukkig maar- gewoon stil als de auto niet rijdt...<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 15:54 #64094 door
Beantwoord door in topic nieuw (niet prettig) geluidje
Thanx, Marko. What was I thinking?Maar nu heb ik er ook een geluidje bij waarvan ik niet weet waar het vandaan komt :oZou resonantie ook een verklaring kunnen zijn?Groet, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.