opboren blok

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2003 17:06 #55854 door
opboren blok is gemaakt door
Op mijn zoektocht naar een wat vlottere, niet al te dure amazon is mijn interesse gevallen op een amazon met een b18A blok. Op zich niet het snelste blok, maar het blok is opgeboord tot 2060cc. Verder is het blok opnieuw uigebalanceerd, zit er een andere nokkenas in, dubbele carburateurs etc. Ik vraag mij af of het b18-blok dunnere wanden heeft dan het b20 blok waardoor het opboren tot 2060cc een risico met zich mee brengt, of dat het (onder)blok verder hetzelfde is als dat van een b20, dus dat het op zich wel zou moeten gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2003 19:32 #64227 door
Beantwoord door in topic opboren blok
Mijn vermoeden is dat een opgeboorde B18 dezelfde wanddikte heeft als een B20. Oftewel Volvo maakte voor de B20 gewoon een grotere boring in het bestaande blok dat tot dantoe als B18 dienst deed. Maar volgens mij deed Volvo niets aan de balancering van de B20 want een B20 is rauwer en luidruchtiger dan een B18 (maar dat vind ik juist prima). Ik baseer deze uitspraak op het feit dat een B20 veilig maximaal tot slechts 2,1 l op te boren is. 2.060 cc is afgerond ook 2,1 l. Een B20 kan maximaal 2,4 l verplaatsen, maar naast dat de boring vergroot wordt moet daarvoor ook de slag (Engels: stroke) verlengd worden (in Amerika worden stroker-kits verkocht om dit te bereiken). Persoonlijk zou ik liever een echte B20B hebben dan een opgeboorde B18A met andere nokkenas en dubbele carbs tenzij je bewijs krijgt dat e.e.a. met kennis van zaken is gedaan. Want met een grotere boring en zuigers ben je er nog niet. Hoe is bijv. de compressieverhouding van de opgeboorde motor? Is het zaakje op een rolling-road getest en afgesteld? Heeft de huidige eigenaar genoeg probleemloze kilometers afgelegd met deze motor?...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.