toerental veel te hoog / motor blijft doorloeien

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2003 20:06 #55837 door
Als ik op gas rij is na een tijdje het toerental erg hoog. Als ik koppel van bijvoorbeeld 3 naar 2, dan blijft de moter gewoon op hoog toerental doordraaien, waardoor ik bij het rijden alleen nog kan afstoppen door te remmen. Op het moment dat ik de koppeling indruk blijft de auto maar doorloeien. Ook bij de schakelen in de achteruit blijft deze maar doorloeien. Als ik hem vervolgens van contact afhaal en daarna weer start loopt hij wel weer normaal stationair. Voor zover ik weet heb ik bovenstaande probleem (nog) niet bij benzine.Het lijkt erop dat bij schakelen "iets" blijft vasthangen ofzo. Heeft het misschien iets met de koppelingsplaten te maken?Wie kan mij helpen? Aangezien ik nog niet zoveel verstand heb van de Volvo Amazon, gaarne duidelijke uitleg. Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2003 00:12 #64297 door
Patrick,Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat je gashendel inderdaad blijft hangen, dat kan je makkelijk controleren door de motor te starten, de motorkap te openen en te kijken of dat ook gebeurt door zelf bij de carburateur aan de gashendel te trekken of door iemand anders op het gaspedaal te laten drukken. (Je moet hiervoor wel eerst uitzoeken waar de gashendel zit. Volg maar de kabel vanuit binnen de kabine bij de pedalen naar buiten en tot de carburateur.) Het lijkt mij echter eerder dat de motor false lucht aanzuigt. Omdat een auto met mechanische kleppen (de amazon) met het toenemen van de lucht die hij naar binnen zuigt ook meer brandstof naar binnen zuigt, zal de motor meer toeren gaan draaien (zo simpel is het: meer lucht -> meer brandstof -> meer energie die vrijkomt bij de verbranding -> meer toeren). Dit proces kan je keren door het contact uit te zetten (hierdoor geeft de bougie geen vonk meer -> geen verbranding) of door de benzinetoevoer te stoppen (bijvoorbeeld doordat je tank leeg is) of doordat de luchttoevoer wordt stopgezet (de luchttoevoer wordt geregeld door het al dan niet intrappen van je gaspedaal. Eigenlijk is je gaspedaal een "luchtpedaal"). Waar het om gaat, is dat de motor blijft doen wat hij deed, tenzij je deze factoren (lucht, brandstof, onsteking en verbranding, en de snelheid waarmee deze elkaar opvolgen) beinvloed. Daarom blijft de motor toeren draaien als je doorschakelt. Normaal is de toevoer van lucht namelijk geconditioneerd door de opbouw van de motor. Als de lucht op een niet normale manier binnen kan komen, slaat het hele systeem eigenlijk op hol.Als je dit interesant vind, moet je maar eens kijken op de website van howstuffworks.com.Laat voor nu - als je niet echt bekend bent met amazon-techniek en toch graag binnenkort wel met je auto zou willen rijden - iemand kijken naar wat er mis kan zijn. Wellicht is het een pakking die vervangen moet worden. Overigens is het logisch dat dit probleem zich eerder voordoet bij gas dan bij benzine, omdat bij gas de verbrandingstemperaturen hoger zijn en daardoor de neiging om meer lucht aan te zuigen groter is. Sowieso lijkt mij dit geen probleem van je koppelingsplaten. Je motor moet gewoon rustig gaan lopen, wanneer je het gaspedaal loslaat (dat scheelt wellicht een hoop in de veronderstelde reparatiekosten...)Nou, succes. 't Komt vast goed, gewoon blijven vragen. Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2003 10:56 #64296 door
Je schrijft 'na een tijdje'. Dus als de motor opgewarmd is. Ik neem aan dat je niet vergeet om de choke terug te duwen als de motor warm is... Dat lijkt in eerste instantie op een hangend gaspedaal. Op een carburateur zit een veer aan de hendel de de gasklep bedient. Die veer drukt de klep dicht op het moment dat je het gaspedaal loslaat. Is de veer te slap of gebroken, dan blijft die open staan waardoor de motor gaat loeien als het gaspedaal wordt losgelaten. Maar dit zou dan ook het geval moeten zijn bij rijden op benzine.Omdat het alleen bij gas het geval is vermoed ik dat het een combinatie van twee factoren is. Nl. een te rijk afgesteld mengsel in combinatie met valse lucht. Een benzinemotor loop theoretisch het best op een mengsel van 1 deel benzine op 14,7 delen lucht. In de praktijk mag het mengsel best 10 tot 20% armer zijn, maar dat kan bij moderne auto's niet meer omdat anders de katalysator niet goed werkt. Enfin, krijgt de motor teveel brandstof, dan krijg je onvolledige verbranding en een slecht lopende (sputterende) motor een grijs naar benzine stinkende walm uit de uitlaat. Op LPG zal de uitlaat erg naar onverbrand gas ruiken. Een te rijk mengsel alleen laat de motor dus niet sneller lopen. Maar mocht er nou ook een lek zitten in het inlaatcircuit achter de gasklep van de carburateur, dan wordt dat te rijke mengsel weer aangelengd met lucht. In dat geval lijkt het voor de motor of jij het gaspedaal verder intrapt. Het zou kunnen zijn dat je LPG-verdamper te rijk is afgesteld in combinatie met valse lucht. Maar dan zou je op benzine een slechte stationaire loop moeten hebben (een loop die steeds van toerental zakt en weer omhoog schiet en zich dat blijft herhalen als hij niet afslaat).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2003 09:05 #64295 door
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, nl. dat op gas bij warme motor het toerental steeds hoger bleef 'hangen'. Door even een kort stootje te geven op het gaspedaal zakte hij soms weer iets, maar niet veel. Dit zat in het niet soepel terugveren van de gashendel (die je door het gaspedaal bedient).<br>Ik heb er al een hele tijd geen last meer van, na wat WD40 en de gashendel afstellen (ik hou van laag stationair toerental).<br>Waarom het wel bij gas optrad en bij benzine niet dat weet ik niet; je zit natuurlijk ook met de andere factoren als de choke en de verdamper voor lpg.<br>Groetjes, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.