inrijden b-18

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2003 12:54 #55782 door
inrijden b-18 is gemaakt door
Vraagje: heb al gezocht op dit onderwerp maar niet het juiste antwoord gevonden.Ben een compleet gereviseerde B-18B aan het inrijden, weet hoe het gaat maar heb de volgende vraag. Maakt het eigenlijk uit of je op LPG of benzine inrijd??? Hebben in de familie 5 klassieke volvo's met allemaal nieuwe motoren erin, en allemaal op lpg ingereden. Zijn perfecte motoren stuk voor stuk.....Enig idee iemand???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2003 20:47 #64527 door
Beantwoord door in topic inrijden b-18
Hai Dennis, heb dit traject net achter de rug, Heb `m op aanraden van het bedrijf dat het blok heeft vernieuwd eerst rustig op benzine ingereden en daarna langzaam maar zeker op gas laten gaan lopen. Je hebt het dan over zo`n tweehonderd kilometer op benzine voor ie af en toe eens op gas kan worden gezet. Benzine brandt wat minder heet dan gas en zorgt er volgens hem voor dat de uiteindelijke harding van je kleppen (dat gebeurt dus in de eerste paar honderd kilometer) wat gemoedelijker begint. Direct de kleppen blootstellen aan de hetere vlam van LPG is naar zijn mening geen aanrader. Dit wegens het risico op microscheurtjes door extremere temperatuurwisselingen, welke later weer aangrijpingspunten voor aanslag en eventueel verder scheuren kunnen zijn. Wat ie ook benadrukte is dat inrijden ook uitrijden betekent, laat de motor de laatste paar kilometer voordat je thuis bent heel steady draaien om de temperatuurschok na het stoppen wat te verlichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2003 09:33 #64526 door
Beantwoord door in topic inrijden b-18
Volgens mij wordt inrijden op benzien ook geadviseerd om er voor te zorgen dat de zuigerveren goed op de cilinderwand passend slijpen. Nieuwe zuigerveren en gehoonde cilinderwanden sluiten op micro-niveau nooit goed aan. De miniscule fabricagekrasjes en onvolkomenheden zorgen dat de afdichting nog niet optimaal is. De delen moeten gewoon op elkaar inslijten om voor een perfecte dichting van de zuigerveren op de cilinder te waarbogen. Benzine lost namelijk de oliefilm op je cilinderwand deels op (gas niet), waardoor het slijten beter verloopt. Ik heb ooit een blok bij VEGE vandaan gehaald, en zij adviseerden zelfs 3000 km op benzine rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2003 12:47 #64525 door
Beantwoord door in topic inrijden b-18
Bedankt voor de antwoorden, maar ik vraag me nog steeds af of het slecht is op gas in te rijden?? Lastig te beantwoorden wellicht....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2003 21:32 #64524 door
Beantwoord door in topic inrijden b-18
Slecht.... Tja.... Zo het metallurgishe verhaal een beetje proberen te begrijpen denk ik toch dat het aan te raden is naar de diverse reviseurs/kenners te luisteren. En het is bekend dat LPG een stuk heter is dan benzien. Kan me wel iets voorstellen bij de gedachte dat het niet oke is om de motor direct zwaar op z`n lazer te geven qua temperatuur. Alle draaiende en schuivende dingen in de motor moeten weer op elkaar ingeslepen worden in die eerste duizend kilometer. Er wordt door sommige mensen geadviseerd om een speciale inrijolie te gebruiken welke dunnig is en zodoende net niet optimaal smeert (dus lekker inslijpt) maar wel dun genoeg is om restjes troep weg te spoelen uit lagerschalen, microgroefjes etc... Die moet ook geheel gewisseld worden na zo`n drie-vierhonderd kilometer. Al met al heb ik een slecht gevoel over de hitte van het gas tijdens inrijden. Misschien is er een andere plek om eens op zoek te gaan naar het juiste antwoord? Is er ergens een niet merkgebonden forum waar de algehele oldtimer-techniek besproken kan worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.