inrijden b-18 deel 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-06-2003 10:05 #55768 door
inrijden b-18 deel 2 is gemaakt door
Heb een update over mijn vraag of het slecht is op gas een gereviseerde motor in te rijden.Ik heb op mijn werk een collega, waarvan haar man bij VeGe motoren werkt. Deze heb ik vanochtend aan de lijn gehad en de vraag voorgelegd.Hij beweert dat het absoluut niet uitmaakt of je een gereviseerde motor inrijd op benzine of gas, ervan uit gaande dat je wel een geharde kop hebt uiteraard. Hij zegt dat de verhalen dat je beter op benzine kunt inrijden gebaseerd en dus waar zijn als je een originele kop hebt. Dus dan kun je door de hogere temperaturen die bij gas vrijkomen je kop verpesten en is ook schade aan het onderblok daardoor niet ondenkbaar. Bij een geharde kop heb je dit probleem niet, ook niet als je moet inrijden…..Men heeft bij VeGe zo ik vernam een ruime ervaring met onze B-14, 16, 18, 20 en 30 blokken en zij hebben er zolang ze dit doen nog geen één onder garantie hoeven vervangen ivm inrijden op gas.Wat hij algemeen bij onze motoren adviseerde voor het inrijden:1) de eerste 1000 km met inloop olie, niet boven de 3000 t/pm, max. 80 km/uur2) na deze 1000 km de olie verversen, nieuw filter. De juiste olie erin en gedurende nog eens 1000 km proberen niet harder dan 100 km/uur te rijden en af en toe eens te spelen naar de 120 km/uur toe.3) Na deze 1000 km op snelwegen de 120 aanhouden en weer regelmatig blijven spelen, 100 – 120 – 130/140 km/uur. Dit zo’n 2000-4000 km aanhouden tot de volgden olie ververs beurt (volgens het boekje). 4) Pas na zo’n 5000 a 6000 km heeft de motor zijn maximale koppel en vermogen opgebouwd als je juist hebt ingereden.5) Zoals altijd maar zeker de eerst paar duizend kilometer, de motor eerst goed warm laten worden en met een koude motor niet doortrekken in de versnellingen.6) Verder gaf hij aan dat het spelen met de snelheid een ander doel heeft dan de meeste mensen denken, voor het bereiken van de maximale kracht en vermogen heeft wisselen van snelheid geen enkele zin. Het wisselen van snelheid bij een nieuwe auto en zeker die van vroeger heeft te maken met de versnellingsbak, deze heeft hier profijt van als hij nieuw is. Voor de motor dient enkel de belasting langzaam te worden opgevoerd de eerste paar duizend kilometer, vandaar het spelen. Wel voordat je de auto stilzet de laatste kilometers de toeren wat stabiel houden zodat de motor met een overal gelijke temp. Kan afkoelen……Dus resumerend is het inrijden op gas dus niet slecht en op benzine dus per definitie niet beter. Het maakt dus geen verschil…..enkel voor het behoud van de carburateur en benzine pomp maar dat staat hier los van. Als ik erover nadenk is het natuurlijk ook raar als het wel zo zou zijn. Ik heb net als zo velen toen ik mijn volvo kocht heel lang met de originele ongeharde kop op gas gereden, wat daar de gevolgen van zijn weet iedereen, maar je blok draait er niet van in elkaar. Je bent gewoon uitgesteld op een gegeven moment en hup een geharde kop en rijden weer. Ik hoop dat iemand hier ook wat aan heeft, voor mij was het verhelderend en een bevestiging van wat ik al dacht, ik kon het echter niet beaargumenteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.