"reutelen" b18a in lage toeren

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2003 09:05 #55698 door
Hoi,Beterft een b18A uit 1965 met een enkele zenit carburateur (standaard) 1500 km geleden een geheel gereviseerd blok geplaatst, met gereviseerde carburateur, nieuwe ontsteking, uitlaat, koppeling, wisselstroom dynamo etc. Het blok loopt fantastisch, wat een ervaring zo een gereviseerd blok, 1:11/12, starten met het grootste gemak maar toch een vraag.......als ik bij lage toerentallen vermogen van de motor vraag (accelereren met een snelheid van 20 in zijn 2, 40 in z'n 3 of vanaf 50 in zijn 4) hierbij trap ik het gaspendaal langzaam in, hoor je een duidelijk reutelen / pruttelen. Als je gaspendaal doortrapt of de choke opentrekt verdwijnt dit geluid weer. iemand enig idee ? de ontsteking staat goed, idem voor de kleppen en aan de carburatuer valt niet veel meer te stellen dan de mengsel schroef. Graag jullie mening en alvast bedankt.Groet,Ernest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2003 10:42 #64843 door
Beantwoord door in topic "reutelen" b18a in lage toeren
Hai Ernest, Als jij meldt dat het mooie gereviseerde blok 1 op 11/12 loopt dan denk ik dat je mengsel te schraal staat. Normaal is 1 op 8 a 9. Koop eens een doorzichtige bougie waarmee je het mengsel op de kleur van de vlam kan afregelen. Of laat het door een garage met de juiste meetapparatuur doen.Te schraal is niet goed voor de motor. Die ene stelschroef op je carb is dus van groot belang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2003 14:05 #64842 door
Beantwoord door in topic "reutelen" b18a in lage toeren
Die motor met de enkelvoudige zenith kan inderdaad 1 op 11/12 lopen (maar ik denk dat hij de compressie bedoelt)Vraag is wat voor benzine tank je want het klink als "pingelen" wat je om schrijft ,dit kan gebeuren als je onsteking niet helemaal goed staat ,maar ook als je octaangetal te laag is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2003 19:26 #64841 door
Beantwoord door in topic "reutelen" b18a in lage toeren
Aha. als dit je compressieverhouding is dan heb je bij 12bar al een heel behoorlijk hoog octaangehalte (is dus goeie benzien) nodig om pingelen te voorkomen. Het is een van de redenen dat er B18/20D-type motoren zijn gekomen. Vele landen waar de amazone verkocht werd hadden niet echt constante kwaliteit brandstof. Met lagere compressie stelt de motor minder eisen hieraan. Heb je een gastank geinstalleerd? Gas is vergelijkbaar 100 octaan, dus daarmee zou het beter moeten lopen. Heb weleens iets gehoord over anti-pingeltoevoegingen aan de benzine voor hoge compressie motoren, wie weet meer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2003 23:09 #64840 door
Beantwoord door in topic "reutelen" b18a in lage toeren
'k weet dat de discussie al eerder gevoerd is, maar ik tank bij voorkeur Shell Pura en gooi daarbij nog loodvervanger, B18D met loodvrije kop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-07-2003 19:34 #64839 door
Beantwoord door in topic "reutelen" b18a in lage toeren
Pingelen gebeurt onder bepaalde omstandigheden. Als de ontsteking op specificatie van de fabrikant staat en je gebruikt brandstof met voldoende hoog octaangetal mag je motor niet gaan pingelen. Is het octaan te laag of de ontsteking te vroeg, dan zal pingelen in zware omstandigheden optreden. Haynes raadt aan om bij het afstellen een rustige helling op te zoeken en die omhoog te accelereren van 30-50 mph (48-80 km/u) in de hoogste versnelling (4e) en te luisteren naar pingelen. Nu valt dit in ons vlakke land niet zo mee (of je moet in Zuid-Limburg wonen), maar het is wel een indicatie voor onder welke omstandigheden pingelen het eerste optreedt. En zoals je ziet is dat vooral als de motor veel koppel moet leveren bij lage toeren (bergop vanaf een lage snelheid in de hoogste versnelling). En dat is precies wat je zelf al in je vraag aangeeft dat er gebeurt. Je zegt dat de ontsteking op tijd staat. Dan blijft alleen gebruik van benzine met onvoldoende octaangetal over. Anti-pingeltoevoeging wordt ook wel octaanbooster genoemd. Millers VSP+ is niet alleen een loodvervanger, maar ook een octaanbooster. Gemiddeld wordt het octaangetal met VSP+ (kost ong. € 7 en is goed voor 40 liter benzine) met twee punten verhoogd. Super Plus krijgt dan een octaangetal van 100. LPG heeft zelfs een hoger octaangetal dan 100. Voordat je octaanbooster gaat kopen kun je ook de ontsteking een paar graden terugzetten. Dat verlaagt het maximum vermogen en trekkracht van de motor, maar behoedt voor dure schade. Je kunt daarmee bepalen of het ook pingelen is dat je hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.