fram oliefilter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 14:14 #55683 door
fram oliefilter is gemaakt door
Heb net bij de automaterialenzaak een oliefilter gekocht, merk Fram. Maar nu lees ik hier allemaal negatieve reacties over op het forum. Is het inderdaad af te raden om dit merk te gebruiken?Dus liever Volvo of Bosch?De kleine openingen hebben overigens wel rubberflapjes (in tegenstelling tot een eerder bericht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 20:43 #64887 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
Hoi Eric, ik heb laatst een artikel gelezen in de Auto en Motor Techniek, dat is het vakblad van de autotechnicie. Daarin stond een verslag over het produceren van lucht en oliefilters. Nou dat was wel leuk want je denkt toch niet dat Volvo zelf die filters maakt? Sommige mensen menen van wel maar niets is minder waar! Fram maakt voor talloze merken diverse filters. En tegenwoordig zit er bijna altijd een terugslagklep in de oliefilters, die rubberflapjes die jij bedoelde. Naar mijn idee kan je dat filter dus gewoon gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 22:53 #64886 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
Naar aanleiding van een artikel dat te vinden is op minimopar.net/oilfilterstudy.html heb ik ook eens wat filters open gemaakt en bekeken. Op die site vindt je een vergelijking tussen oliefilters voor een bepaalde toepassing (verschillende types Ford V8). Die komt daar vrij veel voor, dus er zijn nogal wat verschillende merken en types voor deze toepassing, ideaal voor een vergelijking. En misschien verwacht je het niet, maar de verschillen zijn groot. Ik heb de volgende filters voor mijn Amazon na gebruik open gemaakt en bekeken: Volvo, Mann, Bosch en Orbitrade. Uiterlijk duidelijk zichtbaar is dat de eerste drie van dezelfde fabrikant komen, nl. Mann. Echter Mann en Bosch hebben een ander type anti-drain-valve (ADV, wat jij de rubber flapjes noemt) dan het Volvo-filter. Het Volvo-filter heeft een rubber flap die wordt aangedrukt door een metalen plaat en veer. De Mann en Bosch hebben een speciaal gevormd (wit) rubber zonder aandrukplaat en -veer. Ik verwacht, gezien het feit dat Mann de fabrikant is, dat het Volvo-filter uiteindelijk ook deze constructie zal krijgen. Deze drie filters zijn van uitstekende kwaliteit. Het Orbitrade filter is goed, maar het filteroppervlak is kleiner en de pressure-relief-valve (PRV, de klep die open gaat als het filterelement geblokkeerd raakt) lijkt mij niet lekvrij (hard plastic op metaal zonder rubber ertussen). Dan heb ik nog uit pure nieuwsgierigheid een Fram filter voor de B18/20 (PH2861B) geopend (niet eerst gebruikt). Kwaliteit is ongeveer vergelijkbaar met de Oribitrade. Goed, maar niet zo goed als het Volvo-filter (of de Bosch of Mann). Het filter-element is hier ook vrij klein (raakt dus sneller geblokkeerd). Het filter heeft inderdaad een ADV. Het is niet een filter dat ik zou kopen want het origineel is goedkoper en beter (in dit geval bedoel ik met origineel de Mann W917, een zichzelf respecterende automaterialenzaak zal die naast Fram ook aanbieden. De automaterialenzaak bij mij in de buurt heeft die, en de W917 is bij hem zelfs iets goedkoper!). Overigens is een ADV geen vereiste voor alle motoren. Een heel veel voorkomend type oliefilter voor Opel/Vauxhall (GM VOF93) heeft helemaal geen kleppen (geen ADV en geen PRV)! En het filter voor een Fiat Cinquecento heeft naast een PRV niet alleen een ADV in het ongefilterde deel (net zoals bij onze Volvo's), zelfs ook een in het gefilterde deel! Het is belangrijk het juiste filter bij de motor uit te zoeken. De meeste filters zullen zonder meer passen (er zijn maar enkele types schroefdraad in gebruik en de diameter van de rubber pakkingring is bijna bij alle filters identiek!), maar het gaat erom bij welke oliedruk een bepaalde klep (PRV/ADV) open gaat en de oppervlakte van het filterelement, en dat is per motortype verschillend. De belangrijkste redenen voor het bestaan van zo gigantisch veel verschillende types.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 18:00 #64885 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
leuk he dat die Volvo filters bij het VOD goedkoop zijn, zeker tesamen met de onderhoud set.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-07-2003 00:10 #64884 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
Mensen die de de site die ik in het bericht noemde bekeken en gelezen hebben weten dat de Amerikaanse Fram filters een filterelement hebben dat aan de uiteinden op karton (!) gelijmd is. Alle andere merken gebruiken metaal. Ook de ADV en PRV zijn van bedenkelijke kwaliteit. De Europese Fram filters zijn lang niet zo slecht als hun Amerikaanse broertjes. Nette metalen uiteinden op het filterelement en kleppen met een afdichtrubbertje.Als je dus al een Fram PH2861B hebt liggen, kun je die gerust gebruiken. Toen ik mijn Amazon net had zat er een ander type Fram filter op, en die had geen of een niet goed werkende anti-drain-valve waardoor de motor bij een koude start langer zonder oliedruk zat.Oliefilters haal ik meestal op de onderdelenbeurs (vorig jaar twee Bosch filters voor € 10).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2003 08:39 #64883 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
ok. bedankt voor alle reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2003 21:33 #64882 door
Beantwoord door in topic fram oliefilter
gewoon gebruiken die fram filters,ik gebruik ze al jaren en geen en geen enkel probleem, wat wel belanrijk is ,niet bezuinigen op de lwaliteit olie, minimaal 15w40 of bij hoge kilometerstand,boven 2 ton 20w50, bv duckhams

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.