plasje olie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2003 21:18 #55668 door
plasje olie is gemaakt door
Vanmiddag kom ik thuis na 60km snelweg, zet de ama combi achteruit onder de carport, en merk tot mijn schrik dat er een spoor van oliedruppels aangeeft hoe ik dat gedaan heb. En na 10 minuten ligt er een aardig plasje olie onder de auto... Kan niet precies zien waar het vandaan komt, want er hangen her en der druppels.<br>Toevallig (?) heb ik vandaag sinds lange tijd weer 'ver' (60km in dit geval) op benzine gereden, rijd normaal op lpg. Kan dit met elkaar te maken hebben? Het oliedruppen is na een kwartiertje ofzo gestopt, en na opnieuw starten en even stationair lopen niet teruggekomen. Olie gepeild en ietsje bijgevuld (was niet echt nodig). Ik ga zo nog een eindje rijden om te kijken of hij het weer gaat plassen, hoop het niet, maar misschien hebben jullie tips???<br>O ja, het is geen benzine maar echt motorolie, dus die tip gaat al niet op :-)<br>Bedankt, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2003 23:23 #64958 door
Beantwoord door in topic plasje olie
Ha Marko,Kennelijk begint de olie pas te lopen als je de motor toeren laat draaien of als je auto in beweging houdt. Dit eerste lijkt te duiden op een olie-lekkage eerder bovenin het blok (bij hogere toeren wordt de olie immers harder het blok in omhoog geslingerd). Volgens mij moet rijden op benzine hierin geen verschil in geven met LPG. Om te checken waar de olie wel vandaan komt kan je natuurlijk het blok even schoonwrijven met een poetsdoek op de plaatsen die vettig/olie-achtig zijn, vervolgens laat je de motor draaien op wat meer toeren en kijkt dan waar de olie uit komt: hierbij begin je met controleren van boven af. Het kan natuurlijk van alles zijn: de dop op het kleppendeksel, de pakking van het deksel, een koppakking en zo door tot alles wat maar van buitenaf op het blok is gemonteerd.O, het kan natuurlijk nog wel ook versnellingsbakolie zijn!Succes, groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2003 12:27 #64957 door
Beantwoord door in topic plasje olie
Weet je zeker dat het motorolie is? Zo ja, dan kan het zijn dat de PCV (carterventilatie) verstopt is. Heb ik in de winter ook een keer aan de hand gehad, en toen perste de olie langs de krukaskeerring - die bij mij nog van vilt is - in wat grotere hoeveelheden dan ik gewend was.<p>Het kan ook de versnellingsbak zijn, bijv. omdat een keerring zijn beste tijd gehad heeft. Ook kan het zijn dat het ontluchtbuisje, dat bovenop het keerringhuis van de uitgaande as zit, verstopt is. Bij warm worden van de bak kan die zijn druk niet kwijt en perst dan de olie langs een keerring.<p>Of het motorolie of versnelligsbak-olie is kun je nagaan als je geen overdrive hebt. De M40 moet nl. EP-olie hebben (bijv. 80W90) en geen motorolie. En die olie heeft een heel karakteristiek geurtje.<br>Heb je wel een overdrive, dan loopt de M41/OD op motorolie, en dan zul je visueel het lek op moeten sporen. Weer een stuk gaan rijden dus...en kijken waar het uit druppelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2003 21:28 #64956 door
Beantwoord door in topic plasje olie
Ik heb wel een M41+OD, dus het verschil ruiken zou niks worden. Maar het leek toch sowieso ergens uit de motor zelf te komen, aangezien de druppels ergens van tussen de voorwielen kwamen.<br>Gisteravond voordat ik voor nog een ritje vertrok nog even de vier schroeven op het deksel een slagje vaster gedraaid (zaten niet erg vast), en nu lekt er weer maar een enkel druppeltje -zoals het hoort ;-). Vandaag weer 130 km gedraaid (teller ging vanmiddag over de 00000 heen, toch wel leuk gezicht al die nulletjes), en gelukkig geen plassen olie meer! (wat wil je, bij een auto met maar 25 km op de teller...)<br>Of dat beetje aandraaien van de schroeven nou zo geholpen heeft? Verklaart niet waarom het van het ene op het andere moment erg lekte. Misschien is het één van de andere genoemde oorzaken geweest, en is het spontaan opgelost... In ieder geval, ik rij weer blij.<br>Bedank, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.