olielekkage

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 17:43 #55621 door
olielekkage is gemaakt door
Olie ververst, nieuw oliefilter, alles goed dicht. En toch lekt-ie (B20A) iets olie nu. En dat deed-ie nooit eerder. Kan ik er iets te veel olie in gedaan hebben? En loost-ie nu zo z'n overschot, of moet ik gaan paniekeren? Verder geen problemen: alles rijdt/schakelt/klinkt/voelt als vanouds prima...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 19:25 #65117 door
Beantwoord door in topic olielekkage
Als je een paar mm boven max. zit hoef je je niet druk te maken. Teveel bijvullen wordt pas serieus als het om grote hoeveelheden gaat.<br>Om lekkage zou ik me ook niet te druk maken als het gaat om druppeltjes. Deze motoren gaan vroeg of laat lekken. De pakking die ik twee jaar geleden tussen carter en blok deed zweet olie (ja, ik heb de vlakken eerst netjes schoongemaakt). Wat doe je daartegen? Harder aandraaien van de bouten is niet de oplossing (ongelijke druk) en ik gebruik geen afdichtmiddelen op pakkingen als dat niet ook al af-fabriek gedaan werd. En omdat ik een strikt regime aanhoud van nieuwe olie elke 5.000 km krijgt sludge geen kans om te ontstaan. Maar het is wel vaak sludge die lekkages bij oude motoren dichthoudt die er eigenlijk wel zijn. Bij het verversen met moderne olie die veel detergenten bevat kun je sludge wegspoelen en lekkages "zichtbaar" maken. Ook minerale 20W50 is met zijn tijd meegegaan, API SJ-classificatie is niet meer ongewoon, SJ is pas onlangs overstegen door SL). Zie api-ep.api.org/filelibrary/ACF28.pdf voor de betekenis van de API-classificaties.
Een vilten krukaskeerring en distributiekeerring lekken na verloop van tijd ook. Een veel voorkomende modificatie voor beiden is vervanging door rubber exemplaren. De krukaskeerring is niet zo een twee drie bereikbaar (eerst versnellingsbak, koppelingshuis, koppeling en vliegwiel wegnemen), dus ik kan je aanraden om dat als je de koppeling moet vervangen meteen ook te doen, ook al lekt de vilten pakking nog niet.
Een kleppendekselpakking zou je na elke kleppenstelbeurt moeten vervangen door een nieuw. Ik schrijf zou, want dat vind ik overdreven. Een paar keer kun je hem wel hergebruiken als je wat lichte lekkage toestaat.

Mijn advies is om op zoek te gaan naar de herkomst van de lekkage. Kijk ook hoeveel olie er lekt. Als dat weinig is, dan zou ik het af en toe bekijken en me verder niet druk om maken. Gaat het plots om grotere hoeveelheden, dan wordt het wel een probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 01:42 #65116 door
Beantwoord door in topic olielekkage
heb je de rubber ring van de nieuwe oliefilter met beetje olie ingesmeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 09:02 #65115 door
Beantwoord door in topic olielekkage
Heb je een nieuwe koperen ring gebruikt bij de aftapmoer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 14:56 #65114 door
Beantwoord door in topic olielekkage
Dank voor je adviezen, Lennard. Hij lekt slechts druppels, dus ik kan de rustgevende valeriaanthee nog even laten staan begrijp ik. Bij olie-verversen vorige week (zoals het hoort) ringetje bij aftapplug vervangen, rubber van oliefilter netjes eerst ingesmeerd, en nieuwe kleppendekselpakking geplaatst (lang leve het VDO service-setje). En nu, tja... na een flink stuk rijden en vervolgens oliepeil controleren, is de meetstok nat tot net boven de Max. Iets te enthousiast gevuld, denk ik. De druppels vallen overigens van de onderste twee bouten van het koppelingshuis. Zegt dat nog iets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 18:58 #65113 door
Beantwoord door in topic olielekkage
De plek is wel een indicatie, al kan de olie door rijwind natuurlijk een stukje van voren mee naar achteren genomen zijn. Het zou de carterpanpakking kunnen zijn, maar ook de krukaskeerring. Mogelijkerwijs ook de aansluiting van de distributeur op het blok. Geen van allen een groot probleem. Mijn B20A is ook bij lange na niet oliedicht (nu iets beter dan eerst dankzij rubberen krukaskeerring), maar het olieverlie beperkt zich tot hele kleine hoeveelheden. Dat is bij deze motoren acceptabel. Er zijn zat (Engelse) motoren die vanaf nieuw al niet oliedicht waren (en de Volvo-motor is gebaseerd op een Engels ontwerp, vandaar de grote gelijkenis met motoren van dat eiland).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2003 23:09 #65112 door
Beantwoord door in topic olielekkage
Hallo,Het verhaal over de olielekkage klinkt me bekend in de oren en zou niet weten waar of hoe het ontstaat. Ik zou graag weten of er reactie op jou probleem is gekomen. Misschien kun je mij het doormailen. Hopelijk kan dat via deze weg.Met vriendelijke groet,Willem Honhoff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.