tikkend geluid bij lage toeren b18

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 18:31 #55620 door
Ik ben met mijn P1800S op vakantie gegaan, aan het einde van de rit viel me een probleempje op. Bij het statlonair draaien en in lage toeren van de moter tikt er iets. Volgens mij is het voor bij de carter (ik heb mij teminste laten vertellen dat het carter heet). Het is vIak bij de aandrijving van de dynamo en de ventilator. Het is een tikkend geluid alsof er iets op het blik ligt. De motor heeft geen kracht verloren, er lekt geen olie en met meer gas erop is er niets aan de hand. Ik ben er natuurlijk niet gerust op.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 19:33 #65125 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Dat is heel dicht in de buurt van de distributietandwielen. Onder de ventilator zit een deksel. Daaronder zitten de tandwielen die de nokkenas aandrijven. Het grote tandwiel is origineel van fiber. Die heeft een beperktere levensduur dan de rest van de motor.<br>Bij mijn motor was slijtage aan dit wiel vooral te herkennen aan het klepperen bij gas loslaten op snelheid. Dus als de belasting wegvalt. Dat zou verklaren waarom je het niet meer hoort als je gas geeft. <br>Zeker weten doe ik dit niet, daarvoor zou ik de motor moeten kunnen horen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 22:39 #65124 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
OK, dit lijkt er idd op. Is er en manier waarop ik dit kan checken? En hoe erg is het, kan ik er nog een lange rit naar huis mee maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 09:50 #65123 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Het tikken wordt steeds erger.Wat is er nu gebeurd. Het fiber tandwiel heeft een metalen hart. Nu zijn er stukjes fiber afgebroken en het hart komt wat los te liggen. Er breken steeds meer stukjes af totdat het hart los draait. De nokkenas met kleppen stoppen met bewegen en de motor draait door. Bij de nieuwe automotoren funest. Gelukkig niet bij de B18 of B20 deze stoppen er gewoon mee. De handige sleutelaar kan dit tandwiel langs de kant van de weg vervangen. Dus er onstaat weinig schade. Maar wachten totdat je stilstaat ????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 10:21 #65122 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Heb naar aanleiding van de vorige discussie over dit onderwerp eens goed gekeken naar mijn kleppen enzo. Doordat ik een snelle nokkenas heb die de kleppen verder opendrukt i.c.m. een hoge compressiekop (= wat vlakker) zou het moeten kunnen dat de zuigers de kleppen raken (ca 4 mm risico) Bij de normale, niet al te opgefokte motoren moet het verrot draaien van je distributietandwielen geen problemen opleveren.>br>Veiliger is gewoon vervangen. uurtje werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 11:45 #65121 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Zou je dit kunnen checken door hem in versnelling te zetten en hem vooruit en achteruit te duwen en te kijken of de nokkenas goed volgt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 15:44 #65120 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Hallo Lennard,Dat klepperen bij gas loslaten, had je dat enkel in de vierde versnelling of ook in de andere?Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 20:29 #65119 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Dat weet ik niet meer, het is meer dan twee jaar geleden. Het was in ieder geval het best hoorbaar op de snelweg, dus dat moet in zijn vier geweest zijn. Maar het zou best in de andere versnellingen ook zo geweest kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2003 17:24 #65118 door
Beantwoord door in topic tikkend geluid bij lage toeren b18
Bedankt voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.