startmotor draait erg langzaam

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2003 23:39 #55614 door
Na een beurt van de auto -voonamelijk alle olie controleren en bijvullen- wilde ik vanavond de amazon weer starten. De startmotor draaide erg langzaam en er kwam rook bij de motor vandaan, uit de buurt van de startmotor, of verder van onderen. Een tijdje later weer geprobeerd, nu met startkabels. Weer draaide de motor erg langzaam maar de motor sloeg net aan en liep perfect. Na de motor even aangehad te hebben wilde ik het nog eens proberen. De startmotor draaide weer erg langzaam en je hoorde duidelijk dat de stroomleverende auto in toerental minderde. Dat duidt er volgens mij op dat de contacten goed zijn maar wat kan er dan aan de hand zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2003 11:22 #65165 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Er zit een enorm dikke platte gevlochten massakabel vanaf je koppelingshuis naar de carrosserie, daar is waarschijnlijk wat mis mee. (van vooraf gezien links achter.) Is die los of beschadigd dan kan ie de terugvloeiende spanning niet kwijt (zo`n 60 amps) behalve door wat dunne aansluitinkjes die dientengevolge errug heet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2003 17:23 #65164 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Een startmotor trekt eerder een paar honderd A. Let op het verschil tussen spanning en stroom.<br>Het feit dat de hulp-auto sterk in toerental daalt sluit een slechte massaverbinding uit. Want als die slecht is ontstaat er een spanningsval over de verbinding. Daardoor blijft er bij de terminals van de startmotor minder spanning over. Daardoor trekt de startmotor minder stroom (Wet van Ohm). En aangezien de stroom in de hele keten (pluspool accu-startmotor-motorblok/vliegwielhuis-chassis-minpool accu) overal hetzelfde MOET zijn (Wet van Kirchoff) betekent dat dat aan de accu-klemmen dus ook zo is. De hulp-auto krijgt dan dus ook minder stroom te leveren.<br>Dat de hulp-auto het moeilijk krijgt duidt op een forse toename van de gevraagde stroom. Waarschijnlijk loopt de startmotor veel te zwaar door een defect. Een zwaar lopende elektromotor trekt véél meer stroom dan een normaal lopende motor. Het feit dat de B18/20 wel normaal loopt betekent dat je het daar niet hoeft te zoeken. <br>De hoge stroom door de startmotor zorgt er waarschijnlijk voor dat de wikkelingen en de koolborstels het zwaar te verduren hebben, heet worden en gaan roken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 10:51 #65163 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Ook accukabels, vooral de goedkopere, kunnenvaak de gevraagde amperages niet aan. Dat de andere wagen een toerenverval heeft komt door niets anders dan dat de dynamo hiervan de snaar en poelie gaat belasten doordat ie moet leveren. Optoeren tijdens het starten houdt de stroomlevering beter op peil.Ik spreek uit ervaring met dit advies. Haal die platte kabel maar eens los en probeer dan eens te starten. Het is een gegeven dat de startmotor alles gaat benutten wat ie vinden kan om spanning af te voeren. Dus ook zoveel mogelijk door te dunne draadjes die her en der aan het blok zitten. Ik wil niet zeggen dat dit hier perse aan de hand is maar een eenvoudige check kan dit uitsluiten. De symptomen die hij beschrijft zijn vrijwel gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 17:28 #65162 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. Dat het toerental zakt heeft te maken met de grote hoeveelheid stroom die er geleverd moet worden, dat kost ook energie. De spanning van de accu zakt dan ook door zijn interne weerstand. Een goede accu heeft een lage interne weerstand waardoor de spanningsval over de polen beperkt blijft bij hoge stromen. Dat sluit echter nog niet de slechte massa-aansluiting uit. Dit kun je ook eenvoudig controleren door de startkabel van de massa op de motor te klemmen i.p.v. een accupool. Als dat het probleem oplost is het de aansluiting, anders toch de startmotor nakijken. PS Lennard, Kirchoff zegt dat de stroom in een systeem per saldo nul Amp. moet zijn, oftewel wat erin gaat moet er ook weer uitkomen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 20:13 #65161 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Quote: "Kirchoff zegt dat de stroom in een systeem per saldo nul Amp. moet zijn, oftewel wat erin gaat moet er ook weer uitkomen"<p>De stroomkring accu-startmotor-motorblok-chassis-accu moet hier dus aan voldoen. Want de stroom door de pluspool van de accu is even groot als de stroom door de minpool. Alleen is de stroom door de minpool tegengesteld aan die van de pluspool. Bij elkaar opgeteld levert dat dus 0 A. En dat kan dus alleen als de stroom in de genoemde stroomkring overal gelijk is. Tenzij een deel van de stroom uit de kring vloeit door een kortsluiting met het chassis is de stroom in de kring niet overal hetzelfde. De totale stroom is dan nog wel gelijk, maar een deel vind zijn weg naar de minpool via een alternatieve route.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 20:27 #65160 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Let op:Kirchoff heeft het altijd over een systeem. Dan maakt het dus niet uit hoe de stroom loopt. Zie je auto als een black-box (zwarte 240). Verder is het belangrijk je plussen en minnen niet door elkaar te halen als je stromen gaat optellen.<p>Ik denk trouwens dat deze discussie niet echt interessant is voor de Volvo gemeenschap :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 20:39 #65159 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Ja, maar in dit geval betreft het een enkelvoudige maas zonder zijtakken.<p>Maar je hebt gelijk, ik zal de 240 even crashen en erover ophouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2003 22:00 #65158 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
Kijk goed naar de massaverbindingen!Bij een slechte massa ontstaat er een overgangsweerstand wat zich vertaalt in rook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 13:25 #65157 door
Beantwoord door in topic startmotor draait erg langzaam
dag René, heb je de oplossing ookm gevonden? ik heb namelijk het zelfde probleem alleen dan zonder rookontwikkeling... Zwaar draaien van de startmotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.