volvo penta b18

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2003 10:18 #55570 door
volvo penta b18 is gemaakt door
Ik heb een oud b18 volvo penta blok gekregen welke vast zit omdat hij jaren buiten gestaan heeft. Er waren 3 cilnders vol gelopen met water. Ik ga het blok slopen en de nog bruikbare onderdelen bewaren als reserve voor mijn b18a die in m'n amazon ligt.Uiterlijke verschillen: carter is diep over hele lengte van het blok, watergekoeld uitlaatsruitstuk, ontsteking heeft geen vacuumvervroeging. of er verder verschillen zijn weet ik nog niet, maar het onderblok en de kop zijn identiek aan een b18 automotor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2003 16:49 #65318 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
Wat zou je eruit willen redden, denk je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2003 17:18 #65317 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
De kop is zeker nog goed, ik heb de startmotor al gedemonteerd en schoongemaakt.Verder ga ik de krukas en de nokkenas demonteren, maar nu vond ik op internet wel dat er in dit type volvo penta (aangeduid met BB30) een P nokken-as zou zitten, dit is voor mij een onbekend type, staat het type ergens op de nokkenas aangegeven?het onderblok is ook goed te gebruiken als basis voor revisie, maar daar begin ik nu nog niet aan omdat mijn huidige b18a nog in goede conditie is. verder is de distibutie nog te gebruiken, het vliegwiel heb ik ook al gedemonteerd. Verder nog wat klein spul!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-09-2003 08:11 #65316 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
Het merkje staat of op de kop van de nokkenas of ergens aan de zijkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2003 13:24 #65315 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
Ik heb inmiddels het blok uitelkaar liggen, van binnen zag het er allemaal nog heel behoorlijk uit, met uitzondering van een klein roest plekje op een van de loop vlakken van de hoofd lagers (op krukas).Dit is echter zo'n klein plekje dat ik deze met een stukje staalwol zo goed mogelijk schoon maak en de boel weer in elkaar ga zetten, de lager schalen zijn nog in een goede conditie, er is nauwelijks slijtage waarneembaar, alleen de big end lager schalen laten een beetje rood doorschijnen, maar ook die kunnen nog wel een tijdje mee!De oliepomp is nog zo goed als nieuw.Ik zoek alleen nog een goede methode om de roestaanslag op de cilinderwanden te verwijderen zonder dat het oppervlak te veel beschadigd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2003 13:40 #65314 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
ALs een reviseur dit leest rijzen hem de haren te berge, maar ja, die jongens zijn dan ook wel heel errug precies. Doen alles met een micrometer...<BR>Je kunt gewoon met jif aan de gang gaan. Eerste een lekkere dot kruipolie erop smeren/spuiten (tien minuten laten intrekken) en daarna direct in de olie met JIF aan de gang is een manier. Zorg dan, na de eerste grove reiniging, dat je kruislings tegen elkaar in naar beneden werkt (van boven naar beneden ongeveer een halve slag)langs de cylinderwanden <BR>Als je op deze manier een blok schoonmaakt moet je verwachten dat het je een motor of vervangingsonderdelen oplevert met een wat tijdelijk karakter. Leuk om voorlopig nog even mee door te kunnen maar uiteindelijk zal het het toch begeven.<BR>Nu ben ik niet zo`n purist dat alles nieuw moet zijn, dus red vooral wat er te redden valt.<BR>Ter geruststelling: Dat zweedsche mechaniek wil vaak nog verrassend lang blijven lopen, hoe gaar dan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2003 09:13 #65313 door
Beantwoord door in topic volvo penta b18
Bedankt voor de info. Het motorblok was aanvankelijk ook allen maar bedoeld om nog goede onderdelen af te halen als reserve voor m'n amazon. Omdat het blok toch nog wel redelijk is kan ik het ook als kompleet vervangings blok gebruiken, al is het maar voor tijdelijk (als het andere blok ooit gereviseerd moet worden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.