motor wordt heet

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 07:58 #55482 door
motor wordt heet is gemaakt door
Ik heb een vraag over een Amazon:Tijdens het rijden wordt de motor erg heet (tenminste de temperatuurmeter slaat erg ver door)Hoe kan ik controleren of de motor inderdaad te heet wordt of dat de sensor stuk is?Als hij inderdaad te heet wordt, wat zou de oorzaak kunnen zijn?(De auto rijdt op LPG en de radiator is OK)Alvast bedankt voor de tipsGroeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 08:36 #65669 door
Beantwoord door in topic motor wordt heet
Blijft de meter ook staan in die "verre" stand of loopt ie dan terug?Zo ja, dan schijnt dit normaal te zijn voor een Amazon (heb ik begrepen).Als de meter niet terugloopt dan kan het liggen aan de thermostaat, een vervuild of lek koelsysteem (zit er genoeg koelwater in?), een mankement aan de ventilator of waterpomp. Een koelsysteem vervuilt meestal geleidelijk dus zou sprake moeten zijn van een "geleidelijke" toename van de temperatuur. Als de temperatuur plotseling niet meer ok is zou ik eerder denken aan de andere mogelijke veoorzakers. Overigens is het zo dat rijden op LPG een hogere temperatuur geeft. Een reden om je koelsysteem zwaarder uit te voeren (grotere radiator, electrische ventilator)

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 08:39 #65668 door
Bedankt voor je reactie.Als je iets zachter (ca 80 ivp 110) gaat rijden, neemt de temteratuur wel iets af, maar anders blijft hij in het good hangen.Het probleem is geleidelijk ontstaan (hij koelde eerst beter), dus ik zal eens kijken of ik het koelsysteem met een schoonmaakgoedje (iemand goede ervaringen ergens mee) kan spoelen en er dan nieuwe koelvloeistof in doen.Hopelijk helpt dat, bedankt!

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 11:04 #65667 door
Probeer het eerst eens met gewoon spoelen met water voor dat je er een schoonmaakgoedje in gooit... Dat spul is vaak redelijk agresief en maakt soms wel eens te goed schoon...(lekkage)

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 13:41 #65666 door
Kan ook aan de afstelling van je ontsteking of het gas-luchtmengsel liggen.

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 14:12 #65665 door
Het kan ook nog zoiets simpels zijn als een kapotte termostaat. Het lijkt me echter inderdaad het beste te spoelen.

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2003 19:31 #65664 door
Wat is heet? Op een B18-temperatuurmeter lijkt de aanwijzing als snel erg heet omdat hij van links naar rechts van 60 tot 100 graden loopt. Wellicht reden waarom Volvo bij de B20 overstapte op een meter met een veel groter bereik, nl. van 40 tot 120 graden. De naald heeft daarbij een kleiner "groen" gebied te doorlopen dan die van de B18-meter, dus een iets hoger dan normale temperatuur geeft niet zo'n extreem lijkende uitslag.<p>Dat gezegd hebbende, als de motor geleidelijk aan warmer is gaan lopen duidt dat op een langzaam onstane afwijking die waarschijnlijk ook steeds erger wordt. Ik ga er even vanuit dat je de ontsteking op tijd en het mengsel juist afgesteld hebt staan. Afwijking in één van beiden of allebei geeft mogelijk ook een hogere temperatuur. <br>Wat het koelsysteem betreft: te denken valt aan vervuiling. Eigenlijk moet het koelsysteem elke twee jaar gespoeld en voorzien worden van nieuwe koelvloeistof, maar hoeveel mensen doen dat ook echt? De waterpomp kan zijn beste tijd gehad hebben. Voel eens aan de poelie die op de waterpomp zit, alles meer dan een kleine speling is een teken dat vernieuwing binnen afzienbare tijd aan de orde is. De thermostaat kan ook achteruit gaan. Bij mij ging dat geleidelijk totdat hij plotseling helemaal dicht bleef, en dan heb je een probleem, want dan heb je nog amper koeling. Thermostaat kun je makkelijk verwijderen en controleren in een pannetje water op het vuur. Zit er te weinig beweging in, dan vervangen.<p>Mijn B20A vertoonde voor plaatsing van een nieuwe thermostaat vergelijkbare symptomen als jij beschrijft: nl. oplopen van de temperatuur bij hogere snelheden tot hoger dan normaal. Ook was een paar minuten stationair draaien bij warmer weer goed voor oplopende temperatuur. En bij echt heet weer liep de motor gewoon altijd wat warmer.<br>Toen plaatste ik de door Volvo voorgeschreven thermostaat (82 graden, Wahler) en deze problemen waren verdwenen. Tevens heb ik mijn verbruik met deze thermostaat een stuk zien dalen omdat de motor nu op de juiste manier opwarmt (de oude thermostaat was een 'koude' thermostaat van 71 graden).<p>Eerst dacht ik dat het koelsysteem van de Amazon marginaal tot adequaat was, maar nu ik hem op orde heb vind ik het systeem goed. Mijn koelsysteem is compleet standaard met de aanvulling van een handmatig bediende elektrische fan uit een BX. Die heb ik in de afgelopen zeer hete zomer nauwelijks nodig gehad.

• Bezoeker
  • Bezoeker
25-09-2003 10:36 #65663 door
Bedankt voor al jullie nuttige suggesties.Ik ga dit weekend het een en ander uitproberen.

Lees meer
12-06-2007 00:37 #65662 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic motor wordt heet
<p>?? vier jaar verder een reactie op de topic? Mooi dat het euvel verholpen is, en mooi dat er weer wat leeft op deze ingeslapen site.</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Vincent Oldenbroek (GAST)
  • aanwezig
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
18-06-2007 00:30 #65661 door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic motor wordt heet
< Bedankt voor al jullie nuttige suggesties. Ik ga dit weekend het een en ander uitproberen.>

volgens mij was het een heel lang weekend. hahaha