nokkenasprobleem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-10-2003 13:59 #55430 door
nokkenasprobleem is gemaakt door
ik heb met mijn 142 (B20A op lpg) een probleem: één uitlaatklep gaat niet helemaal open, het lijkt een afgesleten nok te zijn. Weet iemand hoe ik dat kan controleren of moet de kop er dan af? Kan het nog iets anders zijn dan de nokkenas? Soms hoor ik ook een tikkend geluid, vooral na enige tijd veel toeren draaien (snelweg rijden). Hij rijdt overigens nog prima, maar verliest wel duidelijk vermogen, op vakantie in de alpen was dat nogal lastig (met een gangetje van max. 40 km/u de Gotthardpas op is geen pretje).Wat is de beste oplossing? een nieuwe of tweedehands nokkenas? Een andere motor? Ik hoor graag van jullie ervaringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-10-2003 16:26 #65864 door
Beantwoord door in topic nokkenasprobleem
Hoi Janje moet het klepdeksel en de tuimelaaras verwijderen, en vervolgens kun je van elke nok op de nokkenas de kleplift meten. Ik weet uit mijn hoofd niet hoeveel dat moet zijn, maar dat is op te zoeken.De kop moet er voor een nieuwe nokkenas wel af. Dit is wel te doen wanneer de motor in de auto zit. Koop dan gelijk een nieuwe nokkenas met een iets scherper profiel, denk aan een K, dan houdt je het soepele karakter van de motor maar in power en koppel ga je er wel op vooruit.Mail maar als je nog vragen hebt.Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-10-2003 17:00 #65863 door
Beantwoord door in topic nokkenasprobleem
De 'kleplift' voor een B20A is 6mm. Weet je niet zeker welke as er in zit, meet dan ook (andere) nokken, je hebt de juiste waarde dan snel te pakken. Een nieuwe as is raadzaam als de motor het nog waard is.Horen dan ook nieuwe nokvolgers bij!. Is er een goede gebruikte beschikbaar, dan is daar eigenlijk niet zo veel bezwaar tegen als je tenminste ZEKER weet dat ALLE nokvolgers (van de gebruikte as) op dezelfde nok als ten tijde van het eerdere gebruik, terecht komen. Hou je hier geen rekening mee, dan is (ook)deze 2e nokkenas snel naar z'n grootje, denk aan een paar duizend km. Het door jou omschreven tikken, kan duiden op ingeslagen nokvolgers (maar blijft elektronisch moeilijk te beoordelen). Cyl. kop er af zal wel lukken, de nokvolgers willen er bij well-used engines, wel eens moeilijk uit te halen zijn. Zorg voor een goede trekker (en denk om de juiste plaatsing van gebruikte volgers, nieuwe kunnen uiteraard op elke plek).succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 08:55 #65862 door
Beantwoord door in topic nokkenasprobleem
Ik weet dat revisiebedrijf Keizer in Doetinchem een endoscoop gebruikt om in een motor te kijken, hierbij hoef je niets te demonteren.Misschien een idee. Er zullen natuurlijk meerder bedrijven zijn die zon ding hebben en anders bij een ziekenhuis, hoewel????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 09:23 #65861 door
Beantwoord door in topic nokkenasprobleem
Een endoscoop is nog niet zo'n gek idee! We hebben er hier op het werk ook één, die ik misschien een keer kan lenen.Als ik de reacties bekijk, is een goede ruilmotor niet eens zo'n gek idee misschien, weet iemand wat dat kost?Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2003 14:47 #65860 door
Beantwoord door in topic nokkenasprobleem
Beste Jan,Een versleten nok kun je inderdaad constateren door een kleinere indrukking van de klep. Als je het merkt met rijden moet het ook goed op te meten zijn.Ik heb een paar jaar geleden een stukje geschreven in het clubblad over het zelf vervangen van de nokkenas.Bij mijn auto waren de vierde en vijfde nok weggesleten.Koop alsjeblieft een echte nieuwe nokkenas en vergeet niet om na afloop de olie tweemaal te verversen.Dit omdat de nokken in de vorm van metaalslijpsel nog steeds in je motor zitten.Groeten, Ivo Smit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.