motortype b18a of b18b?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 09:39 #55428 door
motortype b18a of b18b? is gemaakt door
Mijn motortype is een B18-B (496871) en zou officieel een dubbele carburateur moeten hebben. Dit is echter niet het geval. Er is later een enkele carburateur opgezet (i.v.m. gasinstallatie). Onlangs werd bij de taxatie gesteld dat het nu DUS een 18A was geworden. Mijn vraag is of dit een terechte conclusie is en of ik bij het eventueel bestellen van een electronische 123ignition uit moet gaan van een B18-A type. Dus zonder vacuümvervroeging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 12:58 #65873 door
Beantwoord door in topic motortype b18a of b18b?
afgezien van dubbele carburateurs, hebben de B's ook een andere nokkenas. Dat de 18-B 'DUS' een 'A' is geworden, gaat niet op. Vac. vervroeging verbetert de prestatie, met name bij acceleratie zo las ik laatst. De motoren met één carburateur schijnen daar wat meer behoefte aan te hebben, de dubb. carburateur-versie (met meer vermogen) niet en heeft daarom geen vac. vervroeging. Trek je eigen conclusie (ik weet het niet) of overleg bv. met de leverancier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 18:41 #65872 door
Beantwoord door in topic motortype b18a of b18b?
Hoe kan vacuumvervroeging de acceleratie verbeteren? Als je accelereert trap je het gaspedaal verder in dus wordt het vacuum <b>minder</b> waardoor dus minder vervroegd wordt! Minder vervroeging betekent minder vermogen.<p>Waat vacuumvervroeging wel voor wordt gebruikt is voor minder brandstofvebruik in deellast, immers, het vacuum is dan wèl groot.<br>Het is dan ook niet voor niets dat veel sportievere motoren dus ook geen vacuumvervroging hadden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 19:40 #65871 door
Beantwoord door in topic motortype b18a of b18b?
Het verschil tussen A en B is iets meer dan alleen de carbs. De cylinderkophoogte en daarmee de compressie is anders, er zit meestal een snellere nokkenas in een B18B, de kleppen zijn groter, en inderdaad : geen vacuumvervroeging.Aangezien jij een enkele carb hebt zou de vacuumversie een optie kunnen zijn om het ding wat zuiniger maar ook wat gelijkmatiger te laten lopen op het moment dat je een wat minder dan maximale hoeveelheid kracht wilt hebben. Wil je wat sportiever rijden dan is vervroeging geen optie, maar dan zal je wel de rest van het verhaal daarop dienen af te stemmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2003 20:53 #65870 door
Beantwoord door in topic motortype b18a of b18b?
Het type nokkenas en kophoogte bepalen het type motor, dus B18B.Door gebruik enkele carburateur krijgt de motor met name bij het accelereren minder brandstof en is dus iets trager. Je moet dus ook geen andere onsteking plaatsen. Het voordeel van enkele carburateur is dat de afstelling eenvoudiger is en dat je maar 1 stuks gasaansluiting nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.