verwijderen van de kleppen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2003 22:27 #55419
door
verwijderen van de kleppen is gemaakt door
Ik ben bezig met het reviseren van een B18 B blok. Maar ik krijg de kleppen niet uit de kop. Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit moet? Ik heb een klepveerlichter, maar ik weet niet hoe ik de ringen eraf krijg.Met vriendelijke groet,Tim Nobbenhuis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2003 13:16 #65899
door
Beantwoord door in topic verwijderen van de kleppen
Klepveerlichter? Je bedoelt zo`n soort lijmtang die je om de kop heen zet waarmee je de veer in kan drukken? Met een sparing aan de veerkant waardoor je de borgmaantjes kunt verwijderen/plaatsen?Als je de veer hiermee ingedrukt krijgt dan druk je zodoende de bovenste ring en een konische vatting naar beneden. Lukt dat niet na de tang op (niet te veel) spanning te hebben gezet, laat `m dan even rustigjes schrikken met een hamer, dan schiet ie vaak los. Bij verder aandraaien komen de twee halve, conische en van binnen geribbelde borgmaantjes bereikbaar en te verwijderen. Tang weer los draaien en alles uit elkaar halen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2003 10:32 #65898
door
Bedank voor de uitleg.Het is gelukt.MVG,Tim
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2003 22:21 #65897
door
Graag gedaan.<BR><BR>En.... hoe ziet het geheel eruit?<BR>Vaak zie je dat met name de uitlaatkleppen ingevreten zijn op dat smalle strookje contactoppervlak dat voor sluiting van de klep moet zorgen. Ook kan je zien of de kop van geharde, los ingezette, klepzetels is voorzien. Is dat het geval dan heb je een geharde kop. Indien niet te erg aangevreten kan je met de acucuboormachine, klepslijppasta en olie om de klepsteel te blijven smeren vaak wel weer een betere afsluiting slijpen. <BR> Doe dat door het randje ruim te voorzien van klepslijppasta, de klep terug te plaatsen en de klepsteel in de makita te zetten met behulp van een dun reepje rubber om beschadigingen te voorkomen aan de klepsteel. Rustigjes trekken en de pasta z`n werk laten doen is de manier. Pasta geregeld verversen. <BR>Gebruik een oud klepsteel-oliekeerringetje (toegepast op de latere B20-motoren) om te voorkomen dat die slijpprut bij de klepsteel en houder kan komen. Daar doe je eerst een drupje olie in om de boel lekker te laten draaien. Zit er goed merkbare speling in de zijdelingse passing van de klepsteel en de houder(heel klein beetje kan nog wel even, verhoogt alleen de olieconsumptie wat.) als je er een drupje olie tussen hebt, dan is de boel versleten en zal je de klepsteelhouders en kleppen bij een reviseur moeten laten vervangen<BR>Je bent klaar als het sluitvlak tussen klep en zetel zo`n 1,5mm (om precies te zijn 1,4...) breed en geheel butsloos egaal dof grijs is na reiniging en droging. <BR>Officieel zijn daar zeer exact genormeerde slijphoeken voor maar bij licht ingevreten uitlaatkleppen is dit een afdoende methodiek.<BR>Vergeet alsjeblieft niet aan het eind zeer goed te reinigen in alle hoeken en gaten, slijppasta in het blok is niet echt lekker na revisie. Laat even weten wat en hoe het eruit is gekomen.<BR><B>RSucces, <BR><BR><I>Jasper</I>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2003 23:42 #65896
door
Het ziet er allemaal aardig uit. Ik ben nu roet en aanslag aan het verwijderen met een Dremel. Hierna ga ik de kleppen licht slijpen met pasta. Is volgens mij niet echt nodig, zit namelijk een mooie rand in van ongeveer 1,4 mm.Bedankt voor je tips.Met vriendelijke groet,Tim Nobbenhuis