sludge verwijderen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2003 16:10 #55368 door
sludge verwijderen is gemaakt door
Ik zag bij het olieverversen voor het eerst de witte substantie "sludge" genaamd in de vuldop en slang. Met welke middelen kan ik de slang en dop het beste schoonmaken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2003 18:47 #66154 door
Beantwoord door in topic sludge verwijderen
Rogier,ik heb de slang en dop losgehaald, zoveel mogelijk met keukenpapier schoon gepoets, daarna om de overtollige troep eruit te krijgen er een tijdje warm water overheen laten lopen (zet de dop met de kleine gaatjes naar beneden in de gootsteen, en laat het water van boven erin lopen). Uiteindelijk komt de sludge wel naar buiten. Wel een tijdrovend werkje. Sludge is een emulsie van vocht en vetten (net als boter) en daarom lost het niet op in water. Het hoopt zich op op het hoogste, koudste punt van de motor (hoogste punt van de karterventilatieslang)en doet zich meestal voor als je bij koud weer relatief korte ritjes rijd. Misschien dus toch wat vaker de fiets pakken? Succes ermee. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2003 19:13 #66153 door
Beantwoord door in topic sludge verwijderen
Ik zou niet te uitgebreid gaan zitten schoonmaken. Over een weekje is het toch weer terug. Is de tijd van het jaar. Korte ritten zijn de oorzaak. Doen moderne auto's ook. Niet te druk om maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2003 21:09 #66152 door
Beantwoord door in topic sludge verwijderen
toch wel in de gaten houden, maar doorblazen met lucht (van de carterventilatieslang)gaat simpel! Met name in de winter kan een verstopte carterventilatieslang door bevriezing van de sludge problemen geven. Ik heb dit afgelopen winter gehad, door een bevroren carterventilatie (meeste sludge = water) had ik opeens een giga olieverlies langs de keerringen.Rob Peereboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-11-2003 21:13 #66151 door
Beantwoord door in topic sludge verwijderen
Een flinke rit maken zodat de motor goed op temperatuur komt helpt bij mij altijd afdoende.Als de motor flink warm is verdampt het vocht, en heb je geen sludge meer.Of inderdaad schoonmaken met een doekje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.