moter te heet 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 10:51 #55317 door
moter te heet 2 is gemaakt door
Bedankt voor alle advies onder te heet deel 1.OK, temperatuur loopt op na afzetten moter is geen probleem.Toch blijf ik veel koelwater kwijtraken. Het perst zich eruit bij het expansievat. Zonet gecontroleerd, maar geen bubbels echter bij draaiende moter. Mijn gedachten gingen dus uit naar afstelling + ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 11:32 #66320 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Michiel,ik ben ook geen kenner, hoor, maar rij wel LPG en heb ook wel eens overlopend koelwater gehad bij het expansievat, wat ik toen keurig had gevuld tot de streep "max". Nu je schrijft dat je het koelwater verliest via de dop van het expansievat kan het volgende misschien helpen.Omdat je lpg-installatie wordt verwarmd door het koelwater (daarmee wordt het vloeibare gas verdampt) zit er in een motor met lpg meer liters koelwater dan bij een motor zonder lpg. Dit betekent dat het expansievat theoretisch ook groter zou moeten zijn, omdat de expansie immers procentueel is over de hoeveelheid koelwater. Mijn oplossing was daarom het niveau van het koelwater in het expansievat in koude toestand te laten tot een ietwat boven de streep "min". Als dit op jouw situatie van toepassing is, betekent het dat je sowieso het koelwater wat je steeds verliest eigenlijk teveel bijvult en dat je motor wat dit betreft geen probleem heeft. Het koelprobleem zelf is dan misschien te verhelpen met een betere radiator (3 rijen ipv 2). Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 12:23 #66319 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Het borrelen en bubbelen doet ie bij de dop bovenin (met die vierkante steeksleutelgrip) als je een expansievat hebt. Draai die dop er eens af en start dan. De vergrote hoeveelheid water met LPG kan niet de oorzaak zijn van eruit spuiten door het vaatje, zoveel verschil maakt dat nou ook weer niet. Ik denk toch aan doorslag van je koppakking. Kun je ook diagnosticeren door de compressie te meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 12:29 #66318 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
of zet anders, iets meer werk, de gehele LPG-installatie eens buiten spel, incl. het koelvloeistofcircuit daarvan.blijft het euvel hetzelfde, dan weet je tenminste dat de LPG-install. daar niet de oorzaak van is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 12:45 #66317 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Jongens, even voor de duidelijkheid: het peil in het expansievat moet wel gecontroleerd worden bij een waarme motor!!!! Dus wanneer je het vat bij koude motor bijvult tot maximaal, kun je er donder op zeggen dat ie overkoopt!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 16:47 #66316 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Volgens mij moet je het vloeistofpeil toch bij koude moter bekijken? Het lijkt mij gevaarlijk de dop van het expansievat los te draaien om deze bij te vullen bij warme motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 17:02 #66315 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
En daar om hebben nieuwe auto's een min en een max peil op het expansie vat staan ,min voor koud en max voor warm .Nu heeft mijn Ama geen expansie vat ,maar gewoon volgooien ,auto perst vanzelf het te veel er uit en dan bij houden of die nog extra vloeisof er bij latere ritten uit gooit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2003 18:09 #66314 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Als je een expansievat gehad had, dan had je geweten dat ook bij een Ama min. en max. merktekens staan. <p>Het instructieboekje bij de auto zegt niet of je bij warme of koude motor moet peilen. Het zegt alleen om dat bij elke tankbeurt te doen. Dat zou impliceren bij warme motor, maar als ik van huis naar het dichtstbijzijnde tankstation rijd, dan is de motor dus nog lang niet warm. Veilig is om aan te nemen dat het bij warme motor moet. Ik kan in ieder geval melden dat bijvullen van mijn koude motor tot max. inderdaad leidt tot het langzaam overlopen (niet spuiten!) van het expansievat. In mijn geval kan ik tot ongeveer halverwege tussen min. en max. de koelvloestof bijvullen om in dit weer geen verlies te hebben.<p>De beste manier om vast te stellen of de thermostaat nog goed is, is om hem eruit te halen. Dat is een klusje van niets. Beetje koelwater aftappen (kraantje blok/radiator), twee boutjes eruit, thermostaat eruit, rubber ringetje dat om de thermostaat zit terugplaatsen in randje tussen kop en thermostaathuis en weer vastzetten, afgetapte koelwater terugdoen. Rijden en kijken of er nog steeds sprake is van oververhitting. Zo nee, dan bleef de thermostaat dicht. Zo ja, dan moet je verder zoeken. Voor de zekerheid kun je de thermostaat in een pannetje water leggen dat je op het fornuis opwarmt. Liefst met een geschikte thermometer in het water. Dan kijken of de thermostaat rond de aangegeven temperatuur open gaat. Zo ja, OK, zo nee, vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2003 10:14 #66313 door
Beantwoord door in topic moter te heet 2
Zo nee ,even de radiateur er uitvissen en kijken of er nog wel water doorheen kan stromen (had ik dus zelfs op kleine stukjes dat die stond te koken) Vreemde was dat als ik het kraantje van de radiateur open zette dat dat water niet echt warm was.Bleek dus dat bijna alle kanaaltjes dicht zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.