b18 of een b20

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 10:08 #55281 door
b18 of een b20 is gemaakt door
De motor van mijn P1800S bj 1966 heeft zijn laatste adem uitgeblazen. Ik wil er nu een gereviseerd blok in zetten maar ik krijg verschillende adviezen. De een adviseerd een originele B18 en de ander een B20 met een snellere nokken as ivm met de mogelijkheid van LPG (meer vermogen) Kan iemand voor mij, de voor en de nadelen van het een en het ander op een rijtje zetten. Alvast bedankt Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 12:10 #66454 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
Beste Martien, Als rechtgeaarde purist zou ik zeggen; hou de auto zo origineel mogelijk. Het liefst het originele motorblok reviseren zodat de nummering en oorspronkelijkheid behouden blijft.B18 motoren zijn zonder aanpassing (geharde klepzitting) prima op LPG, mits rustig en met overleg gereden wordt. Ook moeten de kleppen wat vaker gesteld worden. Dit is prima zelf te doen! Voordeel is dat de originele motor eens goed onder handen genomen kan worden en weer als nieuw terug in de auto voor jaren plezier geeft.Veel succes met de keuze!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 13:28 #66453 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
"ideale configuratie " , lastig te adviseren maar toch een poging die openstaat voor commentaar: B18 onderblok ivm betere smering van de krukaslagers tov B20, uitgeboord tot 2 liter, Mahle zuigers. Alles zorgvuldig uitgebalanceerd. K-nokkenas of van de injectie motor ivm betere koppelkromme. B20 kop ivm grotere kleppen, stalen distributietandwielen, neopreen afdichting krukasdeksels voor en achter, uitgebalanceerd vliegwiel, niet per sé veel lichter weer ivm koppel. Enkele Weber carburateur, spagetti uitlaatspruitstuk, 2-duims uitlaat, 3 rij's radiator icm electrische ventilator. Genoeg stof tot overdenken, zou ik zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 13:34 #66452 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Siang. De configuratie van mijn blok is exact hetzelfde, op de nokkenas na (ik heb een F nokkenas). Deze zorgt voor bergen power in het hogere toerengebied. Schatting is een pk of 140. Daar kun je weggebruikers in al die tupperware auto's flink raar mee laten kijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 13:38 #66451 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
Siang, begrijp ik uit jouw verhaal dat je een B18 opboord naar een B20 of bedoel je een B18 met mahle zuigers. Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 13:55 #66450 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
B18 opgeboord naar 2 liter met Mahle zuigers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 20:43 #66449 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
Er zijn mogelijkheden genoeg, maar voor een goed op de openbare weg bruikbare auto zou ik het niet te bont maken. Op de openbare weg vind ik koppel belanrijker dan vermogen. Ik hoef niet zo nodig met de GTI's mee te kunnen. Ik heb geregeld met een 289 CUI (4,7 l) Mustang V8 gereden. Die trekt vanwege zijn hoge koppel heel hard weg vanuit stilstand. Maar daar is de lol snel vanaf, niet alleen omdat het nieuwtje er snel af is (dit soort auto's doet het alleen goed in een rechte lijn), maar ook vanwege de brandstofrekening (zelfs op LPG). En een B18/20 wordt misschien wel bijna even dorstig als je er hard aan trekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 21:22 #66448 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
De configuratie die Siang gaf, komt bijna helemaal overeen met mijn blok, behalve dan dat ik dubbele webers heb. Dit gaat, wat Lennard ook vermeldt, hand in hand met een ziekelijk brandstofverbruik. Op brickboard wordt de enkele weber trouwens minder geprezen dan dubbele SU's. En opboren tot 2.1l, zoals ik dat heb, is verder ook een optie, hoewel niet de minst risicovolle icm lpg. Het is trouwens verder een leuk forum om wat interessante dingen over performance-aanpassingen van onze blokken te lezen: www.brickboard.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 21:26 #66447 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
Ik hoef trouwens ook niet met GTI's mee te kunnen komen, ik zet ze het liefst compleet te kakken. Het idee dat je het patsertje met zijn triestige massaproduct (ja, ondanks die plastic bumpertjes en trompetuitlaatjes is het nog steeds dezelfde auto als 100 andere mensen in de straat) geeft gewoon een enorme kick. Maar het mooiste is natuurlijk het ongedwongen rijden op een mooie zondag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 23:21 #66446 door
Beantwoord door in topic b18 of een b20
<i>Maar het mooiste is natuurlijk het ongedwongen rijden op een mooie zondag :)</i><p>En dat heb ik met mijn standaard B20A op LPG elke dag. Ik hem mijn gewone auto op een gegeven moment maar verkocht, ik gebruikte hem toch amper meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.