lekke koppakking vervangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2003 14:33 #55248 door
lekke koppakking vervangen is gemaakt door
Ik raak sinds kort wat vermogen kwijt (combi trekt minder snel op). Gecombineerd met koelwaterverlies vrees ik toch dat ik toe ben aan een nieuwe koppakking. Is dit makkelijk zelf te doen, of moet ik dit overlaten aan de garagist? Ik ben niet gehinderd door veel kennis, heb wel voldoende moed (of onvoldoende angst door gebrek aan kennis).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2003 17:07 #66570 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
Ik geloof niet dat er veel mis kan gaan als je een handleiding hebt die vertelt hoe het moet. Belangrijk is je te houden aan het voorschrift dat vertelt hoe je de bouten van de kop moet los- en vastdraaien (volgorde, aantal slagen, aanhaalmoment, dat soort dingen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2003 17:50 #66569 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
de reparatie is betrekkelijk eenvoudig en maar een paar uurtjes werk als er niet te veel tegen zit zoals bv vastgeroeste (kop)bouten e.d. Kun je gerust aan beginnen, montage in omgekeerde volgorde van demontage. kopbouten wel op moment zetten mbv momentsleutel. woon je wellicht in midden nedl.? dan kun je mijn momentsleutel wel even gebruiken met mijn handen er bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 09:21 #66568 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
Dank voor je aanbod Henry. Maar voor ik afreis ... mijn garagehouder zij dat ik de kop ook zou moeten vlakken. Dat klinkt als een specialistische ingreep die in de kosten loopt. Graag jullie reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 11:31 #66567 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
een kop vlakken kost maar een paar tientjes.overigens trekken 'onze' gietijzeren koppen niet snel krom i.t.t. moderne aluminium koppen. voor de zekerheid kun je de kop uiteraard wel laten vlakken. een koppakking gaat in de regel niet zomaar stuk.bel eens een revisiebedrijf in de buurt voor een kostenopgave voor alleen het vlakken. valt de prijs tegen, dan kun je proberen of een nieuwe pakking het wel uithoudt. alle kans daarop. vervangen moet toch als je tenminste zeker weet dat de pakking lek is. compressie al gemeten? luchtbellen in de koelvloeistof?koelvloeistof in de olie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 14:58 #66566 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
Compressie niet gemeten nee. Ik heb wel minder acceleratie bij het stoplicht (KAN DIE NIEUWE AUTO'S NIET MEER VERBAZEN).Luchtbellen in de vloeistof: ja, maar niet als ik erbij sta. Gezien het geweld waarmee de vloeistof uit het reservoir komt, vermoed ik toch bellen.Koelstof in de olie, waar herken ik dat aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 16:19 #66565 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
olievloeistof: het oliepeil stijgt ipv dalen zoals gewoonlijk en de olie is niet donker tot zwart, maar grijs-grauwig. bellen: moet je ook kunnen zien als je er bij staat, druk bouwt zich op onafhankelijk van jouw aanwezigheid. denk er aan dat in het koelsysteem bij warme motor, overdruk heerst waardoor de indruk kan ontstaan dat er sprake is van een lekke koppakking. bij een lekke pakking, blijft de vloeistof bubbelen, ook al is de druk van het systeem af na verwijdering van de dop van de radiator of van het expansietankje.PAS OP: bij warme motor NOOIT de dop zomaar losdraaien. de warme tot hete koelvloeistof spuit dan alle kanten op met alle gevolgen van dien. tot slot het advies hier niet te lang mee door te rijden, liever helemaal niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 16:30 #66564 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
Dan is je olie grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 18:23 #66563 door
Beantwoord door in topic lekke koppakking vervangen
koelvloeistof is heel makkelijk te controleren.Knip een stikje carton in de maat van een bougie, laat dit op het bougie gat drukken en start de motor (met bobine kabel los)als er foelvloeistof in de olie zit kan je een water nevel op het kartonnetje zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.