olie verversen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2003 09:20 #55220 door
olie verversen is gemaakt door
Ik wil de olie van mijn b20 verversen en het oliefilter vervangen.Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen? <br>Waar kan ik de olie van de motor aftappen?<br>Is het handig om dit op een brug te doen of niet?<br>Is Valvoline 20W50 goede olie om de motor weer mee te vullen?<br>bedankt, Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2003 10:19 #66690 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2003 17:40 #66689 door
Beantwoord door in topic olie verversen
- Motor eerst een stukje warm rijden.<p>Op het laagste punt onder het carter zit een bout met koperen pakkingring. Ik meen dat er een 7/8 inch dop op past.<p>- Teiltje eronder bout eruit.<br>- Geruime tijd (bij voorkeur minimaal 30 min.) uit laten druppelen.<br>- Ondertussen teiltje zo plaatsen dat die ook onder het oliefilter staat.<br>- Oliefilter met een filtertang/ketting eraf draaien.<br>- Oppervlak waar filter op aansluit schoon maken.<br>- Rubberen ring van nieuw filter insmeren met schone olie. <br>- Filter plaatsen en aandraaien tot het rubber lichtjes tegen het blok zit. Dan (met de hand!) 1/2 tot 3/4 slag aandraaien.<br>- Carterplug (bout) terugplaatsen, evt. met nieuwe koperen ring.<p>Het platte type koperen ring kan een paar keer hergebruikt worden.<p>- Motor vullen met olie totdat peil ongeveer tussen min. en max. staat.<br>- Motor starten om nieuwe filter te vullen.<br>- Even wachten en rustig bijvullen tot max.- Motor starten en filter en plug controleren op lekkage. - Klaar.<p>Tips: gebruik alleen goede kwaliteit filters. Ik gebruik liefst één van de volgende drie omdat ze onderhuids identiek zijn:<br>- het originele Volvo-filter;<br>- Mann W917;<br>- Bosch P3219;<p>Gebruik in de winter liever 15W50. Dat start een stuk makkelijker dan 20W50. Goed en goedkoop is Comma Europa 15W50 (rond € 12 voor 5 liter). Valvoline heeft ook een 15W50, die is duurder maar niet beter dan Comma.<p>Een grote trechter is erg handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2003 13:58 #66688 door
Beantwoord door in topic olie verversen
En als je, zoals ik, weer eens vergeet een koperen ringetje te kopen voor je carterplug: even de oude, hard geworden ring roodgloeiend verhitten(gasfornuis) en dan laten schrikken door hem direct in een bekertje koud water te deponeren. Als het goed is wordt ie weer zacht, zodat ie weer goed afsluit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.