motor uit/inbouwen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 07:21 #55198 door
motor uit/inbouwen is gemaakt door
Heren sleutelaars. Ik heb een Amazon combi met overdreive. Echter de motor (B18d) daarvan is niet zo geweldig. Ik zit nog te dubben tussen een vervangend blok of reviseren, maar wil in die tussentijd een b18a blok erin plaatsen uit een Amazon 2-deurs. Deze moet later wel weer terug in de 2-deurs. Past dat zo maar met evt. de cardanas van de 2-deurs, of heeft de as van een combi een andere lengte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 08:04 #66769 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
Waarom zou je de versnellingsbak niet gewoon laten zitten? Wij halen bij het verwisselen van een motor nooit de versnellingsbak onder de auto vandaan. En de motor van de combi is hetzelfde als die van sedan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 08:24 #66768 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
cardanas combi is even lang als die van de sedan modellen. lengte is slechts afhankelijk van het al dan niet aanwezig zijn van een o-drive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 11:14 #66767 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
Ik meende dat het niet mogelijk is om de versnellingsbak los te koppelen van de motor, omdat je niet bij alle bouten kunt komen?Met hoeveel bouten zit de bak vast aan de motor? Heb je speciaal gereedschap nodig om de bak los te maken van de motor?Nb er zit een overdrive achter de bak gebouwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 11:57 #66766 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
met een (vrij platte) steeksleutel zijn de bouten ( 6 á 7 stuks)redelijk ( en voor 2 á 3 stuks is dat wat minder redelijk, maar wel te doen) bereikbaar. speciaal gereedschap heb je niet nodig. met z'n tweeën hebben we er ooit eens 3 op een avond gedaan. uitbouwen(gangbare bouten) kostte 3 kwartier, inbouw ook zo iets. In alle gevallen bleef de versn.bak zitten, dat gaat het snelst. we hadden wel de beschikking over een takel. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 12:05 #66765 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
<i>Past dat zo maar met evt. de cardanas van de 2-deurs, of heeft de as van een combi een andere lengte?</i><p>Dat hangt natuurlijk af van de aan- of afwezigheid van een overdrive in de 2-deurs.<br>Normaalgesproken haal je motor en versnellingsbak in één geheel uit de auto omdat dat het makkelijkst is. <br>Als de 2-deurs een overdrive heeft, dan gewoon het geheel tot aan de cardan overzetten.<br>Heeft de 2-deurs geen overdrive, dan gewoon de hele aandrijflijn tot aan de achteras omwisselen, dus incl. cardanas.<p>Het is overigens mogelijk om de versnellingsbak van de motor af te halen zonder die eerst uit de auto te halen. Je kunt nl. bij alle bouten van het koppelingshuis. Toegegeven het is niet makkelijk, maar het kàn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 12:37 #66764 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
'herstel': met steeksleutel (wat ook gaat), bedoelde ik ringsleutel. daar kun je wat meer/beter kracht mee zetten, de bouten zitten nog wel eens vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 17:46 #66763 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
"Het is overigens mogelijk om de versnellingsbak van de motor af te halen zonder die eerst uit de auto te halen. Je kunt nl. bij alle bouten van het koppelingshuis. Toegegeven het is niet makkelijk, maar het kàn."Moet je even over het monteren nadenken ,da's dan pas echt lastig om de boel lekker te centreren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 19:32 #66762 door
Beantwoord door in topic motor uit/inbouwen
Nee hoor, vastzetten kan toch pas nadat het zaakje gecentreerd is. Genoeg bouten waar je wel makkelijk bij kunt om eenmaal gecentreerd het zaakje alvast te borgen.<p>Overigens raad ik niet aan om de bak te laten hangen bij het verwisselen van de motor. Maar andersom - het terugplaatsen van de bak terwijl de motor op zijn plek zit - geeft geen probleem. Voor het vervangen van de koppeling deze zomer heb ik nl. echt niet de motor uit de auto gehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.