b20 in saab?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 10:19 #55164 door
b20 in saab? is gemaakt door
Het is me nu al een paar keer gebeurd, dat ik op marktplaats als zoekopdracht "B20" gebruik, en bij een saab uit kom. Is er behalve het land van herkomst en de cilinderihoud nog overeenkomst tussen "onze" B20 en die van saab? of is de naamgeving gewoon toeval?Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 10:40 #66877 door
Beantwoord door in topic b20 in saab?
weet niet hoe jij zoekt maar als ik b20 bij marktplaats in tik komt er toch geen saab uit... (niet b spatie 20 tikken want dan wil je niet weten wat je allemaal krijgt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 12:00 #66876 door
Beantwoord door in topic b20 in saab?
Mijn vraag was ook niet over zoektechniek op marktplaats, maar over het feit dat er dus in een serie saabs (73-82 ongeveer) een B20 motor zit en ik mij afvraag of "er meer hondjes zijn die fikkie heten" of dat deze iets met "onze"B20 gemeen heeft. Overigens in verband met jouw opmerking over zoeken, er staat nu dus "een dubbele stromberg met spruitstuk voor B20" te koop en die is dus van een saab.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 12:05 #66875 door
Beantwoord door in topic b20 in saab?
Rob, het klopt als een bus De Saab 99 heeft ook een B20, alleen is dit een saab blok die soms ook als B20 aangeduid word.Het betreft hier echter een totaal ander consept.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 16:22 #66874 door
Beantwoord door in topic b20 in saab?
Aan de hand van het motornr. kun je in een tabel zoeken waar die voor gemaakt was. Bijv.: mijn B20 heeft als motornr. 496900. In de tabel vindt je dan dat die voor in een Amazon met M40 was.<p>Voor zover ik weet zijn er alleen Volvo-blokken in een Engelse sportauto (Marcos) en in een Franse luxe auto (Facel) gegaan. De andere kleine auto-fabrikanten maakten vooral van Ford-motoren gebruik (logisch: die waren goedkoop en makkelijk te tunen).<p>Ik meen ook dat nadat Ford stopte met de productie van de V4 Saab genoodzaakt was naar een andere motor op zoek te gaan.<br>Ik meen ook dat Saab toen een Triumph-ontwerp heeft aangepast en in eigen beheer is gaan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2003 22:55 #66873 door
Beantwoord door in topic b20 in saab?
De enige overeenkomst (behalve de naam) van de Volvo B20- en de Saab B20-motor is dat het in beide gevallen een 2 liter motor betreft.De Saab B20 is in feite een doorontwikkeling van de Triumph 1709 cc motor, welke ook in de eerste bouwjaren van de Saab 99 zat (1967-1969). Deze motor staat onder een hoek, enerzijds vanwege de beschikbare ruimte, maar ook omdat die 1.7 versie in feite de helft is van de V8 die in de Triumph Stag werd gebruikt. Toevallig heb ik zelf een Saab B20 (in een 99 van '73) en een Volvo B20 (in een PV444 van '52).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.