distributietandwielen vervangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 09:40 #55033 door
Beste mensen, Het is wel mooi geweest met mijn Amazon Combi Diesel. Tijd om de distributietandwielen te vervangen. Ben weliswaar niet de meest ervaren sleutelaar, maar naar de garage (laten) brengen kan nog altijd. Uit eerder berichten op dit forum maak ik op dat bij het vervangen van de tandwielen de kans aanzienlijk is dat de carterpanpakking meekomt. Daar maak ik mij zorgen over. Vroeg mij af of het mogelijk is de carterpanpakking te vervangen zonder de motor in en uit te bouwen. Of is de eenvoudigste oplossing het gescheurde gedeelte met (vloeibare) pakkingpasta o.i.d op te vullen? Ik ga overigens voor de fibertandwielen. De achteras van de Combi maakt al voldoende lawaai. Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 11:08 #67307 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Gebruikelijk is dat je het stukje carterpanpakking dat onderaan het timingdeksel tevoorschijn komt weg snijdt. Krab het carterdeksel daar goed schoon en leg er dan een stukje in dat je van een andere carterpakking hebt afgesneden. Plak de boel vast met vloeibare pakking, vooral goed een propje in de hoekjes. Maar niet teveel natuurlijk, het moet straks niet als een dikke worst naar binnen uitpuilen.Pas op dat je bij het werken aan het nokkenastandwiel niet per ongeluk de nokkenas naar achteren duwt. Die duwt dan de vriesplug eruit in het koppelingshuis, en dan mag je de koppeling uit gaan bouwen om dat weer te herstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 11:44 #67306 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Ik heb toevallig dit weekeinde nog een amazon b20 horen lopen waarin stalen ditributietandwielen zaten.Er was geen overbodig geluid te bespeuren.Du smisschien is staal toch de overweging waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 19:46 #67305 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Mee eens, ik heb nu meer dan drie jaar en 50.000 km stalen tandwielen, en het extra beetje geluid is te verwaarlozen. Als ik voor fiber had gekozen, dan zou ik ze over nog eens een jaar of twee-drie alweer moeten vervangen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 20:01 #67304 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Hoe weet je eigenlijk wanneer je de distributietandwielen moet vervangen? Kan je dat horen/zien merken? Ik weet namelijk niet wanneer dat ooit gebeurt is met mijn amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2004 20:43 #67303 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Ik ben volop bezig met het vervangen van de distributietandwielen maar heb nu het probleem dat ik het tandwiel op de krukas er niet af krijg. Het staat nu onder spanning en ik wacht af tot morgen. Zijn er tips? Is het een idee om het tandwiel te verwarmen of blijf ik maar meer spanning geven? Met mijn systeem draai ik de centrale bout uit en duw tegen een U-ijzer dat verbonden is dmv 2 bouten aan het tandwiel (hopelijk is dit duidelijk) Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2004 10:03 #67302 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Ik heb beide tandwielen er zonder problemen af kunnen halen met een poelietrekker.<p>Eugene, wanneer distributietandwielen aan vervanging toe zijn is dat te horen aan een duidelijk klepperend geluid. Het duidelijkst hoorbaar bij het loslaten van het gaspedaal, m.n. bij hogere snelheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2004 17:47 #67301 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Heb het tandwiel er toch ook af gekregen, en de 2 nieuwe zitten er al op. Ik heb eens ergens gelezen dat iemand dit langs de kant van de weg heeft gedaan, wel... is toch niet zo eenvoudig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2004 20:14 #67300 door
Beantwoord door in topic distributietandwielen vervangen
Ik heb dat stukje carterpakking niet vervangen. De fibertandwielen draaiden na 1,5 jaar kapot. Ik heb nu stalen en met het geluid valt het reuze mee (wordt steeds minder, lijkt het), ik vind het zelfs beter klinken. Cander: kijk wel of je oliesproeiertje open is!Succes!Ron Leuvenink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.