stalen tandwielen en a nokkenas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 09:44 #55018 door
Op volvoniacs.org is er iemand die beweert dat de stalen distributietandwielen niet samen gaan met een A nokkenas, zoals die in de B18A zit. Heeft iets te maken met het nokkenprofiel dat te abrupt zou zijn voor stalen tandwielen. Over het algemeen lijkt die kerel wel te weten waar hij over schrijft. Maar hebben jullie hier ervaring mee? Is een stalen ipv fiber nokkenastandwiel erg luidruchtig of zo in een B18a?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 12:00 #67390 door
Beantwoord door in topic stalen tandwielen en a nokkenas
ik heb de afgelopen jaren zo'n 150.000 km afgelegd met in een B 20 A (inderdaad met A-nokkenas) gemonteerde stalen tandwielen. Het blok liep bij verkoop enkele maanden geleden nog steeds uitstekend en was/is opvallend stil gebleven al die tijd. De tor die in de huidige combi zit (met ook een B20 a er in), heeft een duidelijk rumoeriger distributie, overigens (nog) zonder te ratelen, doch kennelijk is er toch al wat ruimte tussen de tandwielen ontstaan. ik moet de boel nog openmaken, tot die tijd ligt er een fiber tandwiel achterin. Wordt er vervangen, dan wordt dat zeker staal: probleem- en daarmee zorgeloos.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 12:05 #67389 door
Beantwoord door in topic stalen tandwielen en a nokkenas
Okay, dan ga ik me lekker geen zorgen maken. Ik heb al een tijdje m'n B18A gereviseerd klaar staan om in te bouwen (als de rest klaar is). En indertijd heb ik stalen tandwielen gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 17:02 #67388 door
Beantwoord door in topic stalen tandwielen en a nokkenas
Dat lijkt me grote onzin. Ik beweer niet een expert te zijn op nokkenassen-gebied, maar volgens mij hebben standaard nokkenassen meestal juist een "mild" profiel. Een "wild" profiel zorgt volgens mij juist voor een zwaardere belasting van de nokkenas en tandwielen...<p>Bovendien heeft mijn B20A (ook een A-nokkenas) ook stalen tandwielen, en dat gaat al heel wat km's prima. En het beetje extra geluid is geen reden om fiber te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2004 23:13 #67387 door
Beantwoord door in topic stalen tandwielen en a nokkenas
Sluit me aan bij Lennard. Ik heb stalen distributietandwielen in mijn gereviseerde B18A. Werkt prima.Jaap Blijleven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.