olievuldop

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2004 17:00 #55003 door
olievuldop is gemaakt door
het OH-boekje van de amazon vraagt om de 10.000km de olievuldop te reinigen: 1. hoe doe je dit het beste? 2. wordt de olie daarin extra gereinigd of wat is de functie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2004 17:23 #67428 door
Beantwoord door in topic olievuldop
Bij auto's met een olievuldop waarop de carterventilatie zit dient als olieafscheider. Oliedampdeeltjes worden gecondenseerd en druppelen terug. Meestal zit er in de dop een kluwen staalwol. Bij mijn Amazon zit er niets in, maar ik weet niet of dat zo hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2004 21:41 #67427 door
Beantwoord door in topic olievuldop
De oliedop is ook 1 van de plaatsen waar het zogenaamde "white sludge" zich ophoopt, wanneer er met koud weer relatief korte ritjes worden gereden. Ook een reden om de dop regelmatig schoon te maken. De sludge is een emulsie van water en vetten (net als margerine). Je kunt het uitspuiten met warm water, maar het is wel een tijdrovende klus.Overigens had ik ook een b20 met een carterventilatie-olievuldop, ook zonder staalwol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2004 19:59 #67426 door
Beantwoord door in topic olievuldop
Ik heb een dop (B18A) die geen afvoer kent via een slang naar inlaatspruitstuk of luchtfilter. Bij mij is de dop via de staalwol dus op de open lucht aangesloten. Wellicht dat ik daarom wel staalwol heb en jullie de afvoer toch al via de slang hebben en dus geen extra filter nodig hebben.Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2004 11:51 #67425 door
Beantwoord door in topic olievuldop
Ik heb er zo'n rvs pannenspons (staalwol) ingepropt. Past precies en kost haast niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2004 23:10 #67424 door
Beantwoord door in topic olievuldop
De prop staalwol dient als vlamdover 'in case of backfire'. Dat is de reden dat 'ie in de B20 niet meer zit, daar is de carterventilatie omgedraaid. Je ziet dat daar de PCV klep (dat klapperventieltje) boven de carterontluchting is vervangen door een filtertje, ook puur als vlamdover. Uit de tijd dat ik nog regelmatig het Brickboard bijhield weet ik dat een bekend 240 euvel was dat de vlamdover verstopt raakte met, dacht ik, slecht starten als gevolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.