stotterende b20a

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2004 18:02 #54983 door
stotterende b20a is gemaakt door
Afgelopen zondag begon mijn amazone plotseling onder het rijden te stotteren. Zowel bij constante snelheid als bij optrekken. Gas loslaten en op de motor remmen en het stotteren was verdwenen. Toch maar de auto aan de kant gezet en de motorkap opengetrokken. Langs het asje van de smoorklep van mijn stromberg 175cd2s carburateur zag ik nog net een beetje witte rook naar buiten komen. Mijn eerste gedachte was dus de carburateur. Hele carburateur uit elkaar gehaald: geen scheur in het membraam, vlotter was niet lek en het ventiel in de vlotterkamer sloot ook goed. Carburateur weer gemonteerd, probleem nog steeds aanwezig. Spruitstuk gecontroleerd op scheuren, nog vaster op de motor proberen te zetten maar wederom geen resultaat. Toen toch maar eens naar de ontsteking gekeken, maar dit leek me eigenlijk onwaarschijnlijk, aangezien het stotteren zo plotseling begon. Beginnend bij de bougies (zijn pas 175 km oud, dus eigenlijk nieuw), was de bougie van cilinder 2 en 3 helemaal zwart. Dus een te rijk mengsel en/of toch de onsteking. Vervolgens de verdelerkap opengemaakt, en de contact puntjes, de rotor en de verdelerkap zelf waren niet echt geweldig meer. Deze ga ik dus vervangen. Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat het stotteren zo plotseling begon. Heeft iemand misschien nog een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn, behalve de ontsteking? En is er misschien iemand in de buurt van Eindhoven die mij eventueel (tegen vergoeding, een fles wijn, een krat bier?!) zou willen helpen met het afstellen van de ontsteking en eventueel van de kleppen? Ik ben nl. niet echt technisch (mijn auto is een stuk ouder als ik :) ) en zou graag hulp van iemand willen hebben die dat wel is, zodat ik het de volgende keer zelf kan. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2004 19:35 #67512 door
Beantwoord door in topic stotterende b20a
Dag Wilbert,Een stotterende motor heb ik onlangs ook gehad. Tijdens het rijden. Toen ik het benzinefiltertje had vervangen wat bij mij net voor de carburateur zit was het euvel verholpen. Toch wat vuil in de carburateur gekomen denk ik. Ook heb ik een keer meegemaakt dat er vocht kwam aan een van de bougiekabels, de motor stotterde toen en trok helemaal niet meer.Trouwens, als je naar mij wil komen wil ik je wel wat afstelzaken leren. Succes ermeeKoos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2004 21:10 #67511 door
Beantwoord door in topic stotterende b20a
Hoi Koos. Dank je voor je snelle reactie. Op mijn amazone zit (zover ik kan zien) geen benzinefilter (die moet er nog tussen geplaatst worden). In de vlotterkamer van de carburateur zit wel een klein benzine filtertje (in het ventiel), maar hier zat geen vuil. De benzine pomp is onlangs vernieuwd en de benzine-aanvoer heb ik al nagekeken, deze was goed. De bougiekabels zijn zo ongeveer nieuw, en sluiten overal goed aan (dus vocht lijkt me niet waarschijnlijk). Het probleem zit denk ik in de ontsteking. Het enige dat ik vreemd vind is dat er rook uit mijn carburateur kwam. Waar woon je overigens? Ik zou graag van je aanbod gebruik willen maken. Hopelijk niet te ver van Eindhoven, aangezien ik mijn amazone nu niet echt vertrouw. Voor het gemak mijn e-mail adres en mijn gsm-nr.: wilbert@stack.nl, 0654-303340. Alvast bedankt. Wilbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 17:30 #67510 door
Beantwoord door in topic stotterende b20a
Gezien het feit dat er maar twee bougies zwart zijn zou ik de ontsteking verdenken. Bij een motor met één carburateur verwacht ik bij een te rijk mengsel n.l. vier zwarte bougies.<br>Nieuw of niet, meet de bougiekabels eens door met een multimeter. De weerstand van elke kabel tussen verdeler en bougie moet rond de 1 kilo-Ohm liggen.<br>Dan kan het ook geen kwaad om de verdachte onderdelen in de distributeur te vernieuwen. Dus nieuwe kap, rotor en contactpuntjes, eventueel ook de condensator. Je zou als aanvulling hierop distributeur van de motor af kunnen halen, uit elkaar halen en grondig reinigen. <br>Bij mij hield de motor er n.l. een tijdje geleden ook plots mee op simpelweg omdat de contactpuntjes vettig waren geworden. De puntjes vonken bij mijn distributeur niet omdat ik transistorontsteking heb. Eventueel vet of oxidelaagje branden dus niet weg. <p>Waar in de buurt van E'hoven woon je trouwens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2004 19:17 #67509 door
Beantwoord door in topic stotterende b20a
Je had gelijk Lennard. Het waren inderdaad de bougiekabels. Na de contactpuntjes, rotor en verdeelkap vervangen te hebben en de carburateur helemaal gereinigd / gecheckt had, bleef het stotteren dus inderdaad aanhouden. Als laatste dus toch maar de bougiekabels nagekeken. Die waren het dus (meest makkelijk te vervangen, helaas pas als laatste gecheckt....). De nieuwe bougiekabels waren niet goed: de contacten in de kabel aan de kant vd verdeelkap gingen niet ver genoeg in de aansluitingen (met dank aan de leverancier, die zeker wist dat hij mij de goede kabels verkocht). De rubber doppen waren als het ware te lang. Resultaat: tijdens het rijden is 1 van de kabels intern losgeschoten, waardoor de motor plotseling begon te stotteren (logisch met een cylinder minder). Ondertussen rijdt m`n amazone weer fatsoenlijk. Nog steeds niet optimaal (denk ik), omdat de kleppen en de ontsteking nog niet perfect gesteld zijn. Dus als iemand een keer de tijd heeft om mij dat voor te doen / te helpen met afstellen, heel graag. Ik woon trouwens in het centrum van Eindhoven. Nogmaals m`n e-mail: wilbert@stack.nl. Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.