olieverbruik/carterventilatie

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 16:56 #54960 door
Onderwerp: combi bj '69, B20A (compressie alle cylinders plm. 11.00) waarop kortgeleden een gereviseerde cylinderkop geplaatst is. neem ik gas terug bij hogere snelheid, waarbij dus inderdaad een fors vacuum ontstaat, dan wordt het even mistig in de achteruitkijkspiegel. kan het zo zijn dat bij het gas terug nemen op hoge snelheid, olie wordt aangezogen via het systeem van positieve carterventilatie? zelf denk ik daarbij met name aan de verbinding kleppendeksel-inlaatspruitstuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 17:20 #67630 door
Beantwoord door in topic olieverbruik/carterventilatie
De PCV zuigt de vervuilde lucht van het carter aan, geen olie. Dan zou de olie wel heel erg hoog onder het kleppendeksel moeten staan. <br>Als er een rookpluim bij gas loslaten ontstaat denk ik meteen aan klepsteelgeleiders die niet goed afdichten. Bij een gereviseerde kop verwacht ik nieuwe geleiders aangezien de machine die de klepzetels uitfreest voor de hardstalen ringen deze geleiders als centreerpunt gebruikt. Dan zou het misschien kunnen zijn dat de verkeerde maat ringen is gebruikt voor de toegepaste kleppen??

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 18:27 #67629 door
de slang kleppendeksel naar inl.spruitstuk maakt binnenin nogal een vette indruk, vandaar. het pluimen van nu is identiek aan de situatie vóór koprevisie, en het pluimen was o.m. een van de redenen van vervanging omdat ik eveneens de geliders en rubbers verdacht. ik mag aannnemen dat de geleiders en rubbers thans binnen de toleranties vallen, alles zag er tenminste goed uit en olieschraapveren zijn niet zo gemakkelijk te controleren. enfin, over een paar weken weet ik meer als ik het huidige olieverbruik kan optekenen. verbruik was voor mij nog net acceptabel (0,5-0,75 liter per 1000km), ik hoop nu op een geringer verbruik.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 19:28 #67628 door
Hoi Henry, weet niet waar je de kop hebt laten reviseren, maar ik had hetzelfde probleem als jij beschrijft na vervanging van de kop.Na nogmaals 3x de cylinderkop vervangen te hebben bij scandcar bleek dat de klepsteel rubbers die zij bij revisie koppen plaatsen niet goed afsloten.Na het plaatsen van "goede" nieuwe klepsteelrubbers geen problemen meer.Wellicht zijn er meer revisie bedrijven die bij dezelfde fabrikant deze rubbers hebben afgenomen.Je gaat er niet vanuit dat nieuwe rubbers niet goed afsluiten, dus het heeft Scandcar nogal wat tijd en geld gekost voordat men erachter was. (3x opnieuw kop monteren)Kan wel melden dat hun service buitengewoon goed was (is).succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 19:44 #67627 door
Hoi, zoals John al zegt (hij heeft me het hele verhaal ook al eens verteld) denk ik ook aan klepseals. Heb je de kop professioneel laten reviseren of heb je gewoon een ruilkop gekocht bij een bedrijf als Nordicar, Scancar? Ik wil helemaal niet afgeven op deze bedrijven, maar als je je motor brengt bij een revisiebedrijf gaan ze er echt serieus mee aan de gang, als het allemaal op ruilbasis gaat zijn de blokken en/of koppen als lopende band werk gereviseerd, waarbij ook misschien niet A kwaliteit materialen als klepseals en geleiders worden gebruikt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2004 22:25 #67626 door
Het is twijfelachtig of het er iets mee te maken heeft, maar opmerkelijk vind ik dat hier wat betreft de carterventilatie de slang van het kleppendekel (olievuldop) met de inlaat is verbonden, terwijl je toch bij een B20 vaak ziet dat die op het luchtfilter zit. Of maakt het niet uit welke van de twee pcv-slangen waar op zit?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2004 08:13 #67625 door
ik weet niet of het uitmaakt. ik heb de slangen gewoon weer aangesloten zoals dat in de handboek staat. wat de cyl. kop betreft: deze komt inderdaad van Scandcar. Ik heb er echter geen trek in hier nu al een garantieclaim neer te leggen omdat ik (nog) niet zeker weet of het pluimen niet aan de olieschraapveren ligt en dat laat zich niet zo makkelijk controleren denk ik of heeft iemand een goede tip daar voor? Voor alle duidelijkheid: compressie uitstekend en geen rook of "braadlucht" bij het rijden met een constante snelheid op bv de snelweg.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2004 08:46 #67624 door
Bij een B20A loopt de slang van olievuldop naar luchtfilter. Dit is omgekeerd aan de B18. Een heel andere insteek zou de remvloeistof kunnen zijn als rembekrachtiger niet goed is. Lijkt niet waarschijnlijk maar je weet het nooit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2004 09:34 #67623 door
Heb ik een keer gehad en was sterk merkbaar bij een scherpe bocht naar links.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2004 19:24 #67622 door
<i>Bij een B20A loopt de slang van olievuldop naar luchtfilter.Dit is omgekeerd aan de B18. </i><p>Sorry, maar dit is onjuist, het is n.l. net andersom. Op blz. 65 van Haynes staan dezelfde plaatjes als je in de instructieboekjes kunt terugvinden.<p>Bij een B18 loopt de slang van de olievuldop naar het luchtfilter. De slang langs het blok zit op in inlaatspruitstuk. De stroming is via de olievuldop naar beneden.<p>Bij een B20 zit het net andersom. De slang van de olievuldop zit dus op het inlaatspruitstuk en die langs het blok op het luchtfilter. De stroming is dus ook net andersom, van beneden naar boven.<p>Het is bij een B20 dus logisch dat de slang van de olievuldop naar het luchtfilter vettig is.<p>Ik denk ook nog steeds aan olie die langs de klepstelen de motor in komt. Want bij gas loslaten is het alleen het inlaatspruitstuk waarin het vacuum verhoogt (in het carter verandert er niets). De carterventilatie wordt door het kleine gaatje in de nippel beperkt. Bovendien is de olievuldop aan de zijkant gewoon open voor de buitenlucht. Haal hem maar eens uit elkaar, dan zie je dat meteen. Een deel van de lucht die door het spruitstuk aangezogen wordt komt dus helemaal niet uit het carter, maar gewoon uit de motorruimte.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD