olieverbruik cylinderkop (henry)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 09:01 #54927 door
Hoi Henry,Hoe is het afgelopen met jou olieverbruik? Ik loop al lang met hoog verbruik en heb nu het hele gedeelte onder de cylinderkop vervangen. Desalniettemin toch een hoog verbruik. Ben toen aan de verharde cylinderkop gaan denken die ik niet heb vervangen en die nog geen 35000km oud is. En die komt van Scandcar.......Groeten Sebas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 09:41 #67764 door
Beantwoord door in topic olieverbruik cylinderkop (henry)
Goedemorgen Sebas. Het olieverbruik/pluimen is nog steeds niet afgelopen, ook niet na het plaatsen van de 'gereviseerde'? cylinderklop die zoals je weet, inderdaad eveneens door Scandcar is geleverd. Nu begrijp ik dat het probleem opgelost zou moeten zijn als de juiste klepsteelrubbers zijn aangebracht (wat misschien niet het geval is). Jammer genoeg zaten in ieder geval goede rubbers wel bij de koppakkingset van Volvo, maar heb ik die niet gebruikt omdat ik er van uit ging dat de revisiekop 100 % zou zijn. Wil ik de rubbers alsnog vervangen, dan zal de kop er weer af moeten anders kunnen de klepveren er niet af. Het zal er toch eens van moeten komen. De klepgeleider(s) lijken zo op het oog/gevoel ook meer speling te hebben dan verwacht bij een 'revisie'kop. Ik ben er al met al nog niet helemaal uit voor mijzelf. De boel zit juist weer netjes in elkaar en ik heb (nog)geen zin in de-/montage voordat ik zeker weetdat het olieverbruik aan de (te) hoge kant blijft. Het 'pluimen' wil ik eventueel voorlopig wel voor lief nemen. Deze combi hebben we nog niet zo lang en voorlopig is er nog 'a lot of work to do' (ondanks de forse aanschafprijs bij een goed bekend staande klassiekerhandelaar uit Friesland), voordat ik zaken die nog niet bevredigend zijn opgelost, opnieuw onder de loep neem. Is het verbruik te hoog ( er is pas een kleine 500 km met deze cyl.kop gereden) tja, dan trek ik de kop er toch maar weer af. Tot slot: de eerlijkheid gebied mij nog het volgende op te merken: Ook onze P 1800 (B20B) heb ik enkele jaren geleden voorzien van een door een betrouwbaar bedrijf in Utrecht gereviseerde cylinderkop. Met de 'oude' kop pluimde de 1800, en dit beeld is na plaatsing van de gereviseerde kop niet veranderd. Wat wel veranderde, is het olieverbruik, dat nam nl. met de helft af tot pakweg 0,5 liter/1000 km. Ik hoop hetzelfde te ervaren met de combi. Over een paar weken weet ik meer. Gr. Henry

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 10:00 #67763 door
Henry, als ik me nog even in deze discussie mag mengen, je hoeft niet de kop eraf te halen om de klepsteelrubber te vervangen.In mijn geval heeft scandcar (garantie) de bogies eruit gehaald en de cylinder onder druk gezet zodat de klepveren op hun plaats bleven.Wellicht toch ook nog eens met scandcar praten als de kop maar 500 Km heeft gereden.succes ermee, John

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 10:41 #67762 door
dank voor het meedenken. Maar dan de hamvraag: was het probleem na de ingreep door scandcar, ook verholpen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 11:32 #67761 door
De point is ook een beetje; als het door de kop van scandcar komt, horen zij die ook niet na 35000 km te verhelepen? Niet echt te vergelijken met 500 km, maar toch... Versleten zou je het niet kunnen noemen.Sebas

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 11:43 #67760 door
de literatuur spreekt over zo'n 120 a 130.000 km's voordat de B20-koppen weer aan revisie toe zijn. 35.000 is dan nog niet zo veel, maar ook niet heel erg weinig en ik weet nog niet hoe coulant Scandcar met garantieclaims om gaat. Ik heb hen net gemaild en wacht op een reactie, allereerst op de vraag of ook'mijn'cylinderkop nog van verkeerde klepsteelrubbers voorzien kan zijn en zo ja, hoe dat is op te lossen. Ik wacht ook nog even op de reactie van John of het probleem wel verholpen was na het aanbrengen van de nwe rubbers.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 14:59 #67759 door
scandcar bevestigde mij daarnet dat het probleem met de niet goed afdichtende klepsteelrubbers zich inderdaad zo'n een à anderhalf jaar geleden heeft voorgedaan en daarna niet meer. 'verkeerde' koppen zouden zijn teruggeroepen en onder garantie hersteld. de kop van onze combi, zou er dus niet meer af hoeven, althans niet voor vervanging van de klepsteelrubbers.de oorzaak ligt kennelijk dieper (lettelijk zelfs......).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 21:20 #67758 door
<i> De klepgeleider(s) lijken zo op het oog/gevoel ook meer speling te hebben dan verwacht bij een 'revisie'kop. </i><p>Op blz. 14 van Haynes zijn de spelingen terug te vinden die de klepstelen in de geleiders mogen hebben (valve stem running clearance). Voor een B20 is de speling tussen klepsteel en klepsteelgeleider voor inlaatkleppen 0,030-0,067 mm. Voor de uitlaatkleppen is dat 0,060-0,097 mm. Volgens mij zijn dit soort spelingen te klein om te kunnen voelen/zien, zeker als er ook nog eens wat olie rondom de klepstelen zit. Ik zou de kop toch maar eens eraf halen en door Scandcar laten controleren.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2011 16:52 #108310 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic olieverbruik cylinderkop (henry)

"Volvo KV" schreef:
Henry, als ik me nog even in deze discussie mag mengen, je hoeft niet de kop eraf te halen om de klepsteelrubber te vervangen.In mijn geval heeft scandcar (garantie) de bogies eruit gehaald en de cylinder onder druk gezet zodat de klepveren op hun plaats bleven.Wellicht toch ook nog eens met scandcar praten als de kop maar 500 Km heeft gereden.succes ermee, John

Kan dit ook met behulp van een klepveertang die door de bougie gaten de kleppen op z`n plek houdt? Hoeveel werk gaat hier voor een ervaren monteur mee gepaard?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2011 16:58 #108311 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic olieverbruik cylinderkop (henry)
Nee dat gaat niet lukken. Optie 1 is de cilinder onder druk zetten door in de bougieopening een nippel te schroeven en er perslucht op te zetten. Optie 2 is de cilinder via het bougiegat volduwen met een stuk touw. Met beide opties heb ik geen ervaring, de kop eraf halen en de koppakking vernieuwen is ook niet zoveel meer werk. kun je meteen je kleppen slijpen en de cilinderwanden bekijken.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD