werkelijke motortemperatuur meten?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 09:24 #54865 door
Ik heb ook een koelprobleem met m'n auto (B20 motor).Het symptoom: De temperatuurmeter slaat door naar rechts.De geprobeerde oplossingen:- nieuwe thermostaat- nieuwe (3 dikke) radiator- met perslucht geblazen in het gat waar de temperatuursensor in zit geschroefd- andere waterpomp- vin met 5 bladen- andere temperatuursensorNu met de nieuwe sensor blijft de temperatuurmeter net iets links van het midden staat.Het lijkt nu goed (behalve dat hij er koelvloeistof uit gooide). Maar dat komt wellicht doordat ik hem te vol had gegooid, kan dat??Hoe kan ik om echt zeker te weten of het klopt nu objectief de temperatuur van de motor bepalen?Kan het zijn dat je een temperatuurmeter moet afstellen?Heeft iemand nog tips of suggesties?Alvast bedanktGroeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 10:22 #67958 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Ik heb een watertemperatuurmetertje van vdo onder het dashboard hangen. Deze heeft een eigen (elektrische) sensor en geeft de werkelijke temperatuur aan. (ga ik toch vanuit) Je kunt ook een multimeter met een thermokoppel op de originele sensor houden. Dit moet normaal dan ook de temperatuur van het koelwater zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 10:25 #67957 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Bedankt voor je reactie.Ik zat ook al aan een digitale (extra) temperatuursensor te denken.Waar en hoe heb je die gemonteerd?(in plaats van of naast de originele)Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 10:39 #67956 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Het is gewoon een rond "klokje" met een wijzer. In de handel zijn houdertjes te koop waar ze in passen, ee afgewerkt plaatje met 1, 2 of 3 gaten. Ik heb er een voor drie metertjes tw: watertemperatuur, oliedruk en amperes. Het houdertje kan met twee boutjes onder het dashboard worden bevestigd. (merk metertjes:VDO cockpit vision)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 10:46 #67955 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Het gaat mij er met name om waar de sensor gemonteerd is.In feite lijkt in de kop, zo ver mogelijk van de radiator de beste plek. (Waar de originele sensor ook meet)Maar ik vind het zonde om de originele te verwijderen. Heb je twee sensoren ingebouwd?Zo ja, hoe?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 11:19 #67954 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
De extra sensor zit vooraan in het blok. Ik heb er een gasinstallatie in, en waar deze koelwater aftapt(als je voor de auto staat links van het blok vlak achter de waterpomp boven de dynamo)heb ik een t-stukje gemaakt waar hij in zit. De temperatuur is hier 82 graden, precies de openingstemperatuur van de thermostaat. Op de originele meter is de temperatuur een 5-10 graden hoger, afhankelijk van de rijomstandigheden. Je kunt ook eerst eens proberen met een multimeter of je eigen metertje correct is.Een 144 heeft een metertje dat op de plaats van die in de amazon kan met enig gepruts. Verder ziet het er hetzelfde uit, maar de voeler is elektrisch en betrouwbaarder dan het thermokoppel van de amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 15:53 #67953 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Als je de temperatuurmeter niet vertrouwd kan je deze eens in kokend water hangen. De meter moet dan precies tegen het rode vlakje staan. <br>De sensor van de temperatuurmeter zit achterin het motorblok. Het is dus logisch dat deze een iets hetere tempratuur aangeeft dan de tempratuur van koelwater bij de thermostaat. Met andere woorden. Als de tempratuur van de motor snel oploopt, zal de temperatuurmeter boven de thermostaattemperatuur (82) uitkomen voordat de thermostaat (voor de eerste keer) opent.<br><br>Je tweede vraag was of het kan dat er water uitspuit als het koelsysteem te vol is. Het antwoord is ja. Maar het kan ook voorkomen dat de motortemperatuur in het begin te snel oploopt (vaak door slechte afstelling) Het water in de motor bereikt het kookpunt, zet uit en het reservoir stroomt over. Dit alles zonder dat er teveel koelvloeistof in het systeem aanwezig was, sterker nog na afkoelen van de motor staat het niveau onder het minimum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2004 18:10 #67952 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Ik heb inmiddels door middel van een digitale temperatuurmeter van de Conrad de koelwatertemperatuur gemeten bij de dop van de radiator. Deze is 79 graden. Dit klinkt wel logisch.Toch is het zo dat de huidige temperatuurmeter te weinig aangeeft. Hij staat net in het eerste witte blokje, dus nog maar voor een kwart rechtop. Lang niet in het midden.Ik vrees dus dat die te weinig aangeeft.Is dit nog af te stellen?Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2004 10:08 #67951 door
Beantwoord door in topic werkelijke motortemperatuur meten?
Even voor de duidelijkheid ,de meters in auto's zijn eigenlijk indicators ,meet app hoor je regelmatig te ijken.Lars ,mischien is de meter ooit vervangen door een verkeerde uitvoering ,tussen de b20 en b18 temperatuur"meter" zit nogal wat verschil met waar de wijzer staat bij bedrijfstemperatuur.Voor zover ik weet valt er aan de amazon temp.meter niets af te stellen.Je zou nog wel je auto kunnen laten draaien en een met een stuk karton je radiateur afdekken (zodat hij niet meer koelt) dan kan je kijken wat je meter aangeeft op het moment dat je motor begint te koken.(zal wel je rode vlak zijn ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.