lpg-verbruik revisited

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2004 18:39 #54821 door
lpg-verbruik revisited is gemaakt door
Onlangs werd er een vraag gesteld betreffende het gasverbruik van de B20A. Daar kwam een vraag uit voort betreffende hoger verbruik met lichten aan.<p>Welnu, e.e.a. maakt een groot verschil. Ik ben vandaag naar Siang geweest om een stukje met zijn Amazon te rijden om te ervaren hoe Koni's rondom aanvoelen. Dat betekende voor mij een heel stuk snelweg. Als experiment heb ik een keer zonder lichten gereden. (Snelheid rond de 100-110 km/u op de snelweg, B20A, geen overdrive.) Samen met de lange afstand heeft mij dat een laagterecord-LPG-verbruik opgeleverd van 1:9,5. Ik schat dat ik met lichten aan rond de 1:9 was uitgekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2004 19:17 #68136 door
Beantwoord door in topic lpg-verbruik revisited
<p>Minstens zo interessant lijkt mij hoe die Koni's bevielen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2004 21:07 #68135 door
Beantwoord door in topic lpg-verbruik revisited
Ik rij 110 op de snelweg (afstanden van 50 km per keer) met lichten en radio en blower aan; verbruik 1:10 met de Combi, B20 en 4,56;1 achteras. Hoe dit kan? Mij een raadsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2004 02:53 #68134 door
Beantwoord door in topic lpg-verbruik revisited
jou voet is niet zo zwaar ,je trekt misschien wel langzamer op ;-)Mare hoe bevielen de koni's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2004 12:23 #68133 door
Beantwoord door in topic lpg-verbruik revisited
Eerst even de technotalk:<p>Siang heeft een 4-deurs Amazon uit 1962, B18D, geen LPG. De dempers zijn Koni's rondom waarvan achter load-adjusters (extra hulpveer in de demper). De stabilisatorstang is vervangen door een zwaarder exemplaar van IPD (tegenwoordig bestaat de IPD-set uit twee stangen, voor èn achter). De banden zijn 165R15 op 5J velgen (Michelin XZX voor, Vredestein Sprint+ achter).<p>Mijn Amazon is een 1970 B20A 2-deurs, kleine LPG-tank (45 l). Standaard dempers. Volvo voor, Monroe achter (maar volgens mij maakt Monroe voor Volvo de dempers, in ieder geval zijn zowel de Volvo- als Monroe-dempers "Made in Belgium"). Mijn Ama heeft de standaard stabilisatorstang. De veren zijn vrij nieuw, waarvan achter verzwaard. De banden zijn Firestone F-560 rondom op 4J velgen.<p>Dan nu de ervaring:<br>Na over verschillende soorten wegdek gereden te hebben met zowel Siangs als mijn Amazon is mijn conclusie dat het verschil kleiner is dan ik had verwacht, al is wel duidelijk dat vooral mijn achterdempers te wensen over laten. De voordempers zijn - hoewel pas drie jaar/50.000 km oud overigens ook niet super. <br>Het gedrag over verkeersdrempels verschilt tussen de Amazons niet veel van elkaar, dus dat is de aard van het beestje. Maar bij hobbelige asfaltwegen heeft mijn Amazon veel meer de neiging om de neus op te heffen en weer naar beneden te laten vallen - als een schip op ruwe zee, zeg maar.<br>De reactie op korte overdwarse oneffenheden is in Siangs Amazon ook goed voelbaar zij het minder overdreven dan in de mijne. Maar dat is een eigenschap inherent aan een starre (achter)as.<br>Zoals te verwachten met een aangepaste stabilisatorstang helt Siangs Amazon in bochten minder over dan de mijne.<p>De dempers onder Siangs Amazon bevallen me wel, al zou ik ze naar mijn smaak afstellen: iets, maar niet veel, stugger.<p>Wat mij in ieder geval eerst te doen staat is het vervangen van de achterdempers. Aangezien ik een LPG-tank boven de bevestiging van de dempers heb liggen ben ik wel gecharmeerd van het feit dat de Britse Spax dempers afstelbaar zijn in situ, Koni's moet je eerst loshalen. Ik voel ook wel wat voor de fit-and-forget dempers van Bilstein als ze niet te stug zijn. Zijn er mensen die deze dempers onder hun Amazon hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.