gebruik motor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2004 22:01 #54810 door
gebruik motor is gemaakt door
Afgelopen tijd stonden er enige berichten op het forum over het gebruik van een b20A. Enerzijds is het gebruik van de motor afhankelijk van de belasting van de motor anderzijds het toerental. Waar zit het optimum? Kan ik in een normale situatie beter met 50 in zijn 3e versnelling rijden (hoog toerental, lage belasting) of in zijn 4e versnelling (laag toerental, hoge belasting). <br><br>Vraag twee, hoe kan het gebruik van de motor afhankelijk zijn van de belasting? Betekent dit dat de motor bij hoge belasting op een rijker mengsel rijdt?Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2004 22:31 #68180 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Ik heb wel eens gelezen dat je het zuinigst optrekt door (uiteraard) niet teveel gas te geven en niet verder door te trekken dat het toerental waarbij de motor zijn maximaal koppel levert.<br>Daar zit wel wat in want te ver doortrekken levert een verminderde meeropbrengst (koppel daalt vanaf het optimum weer), en dat is dus minder efficiënt. Te vroeg schakelen kan ertoe leiden dat je in een toerengebied blijft waar het koppel minder is dan het optimum, en dat is uiteraard ook minder efficiënt.<p>En omdat je bij een personenauto maar met drie, vier of vijf versnellingen te maken hebt zit je vrijwel nooit op het optimum bij een constante snelheid. Dat was misschien wel een van de redenen waarom Van Doorne de continu variabele transmissie uitgevonden heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2004 22:55 #68179 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Oh ja, vraag twee: nee, het mengsel wordt niet rijker want er is maar een klein gebied dat geschikt is voor verbranding.<p>Dat wil dus zeggen dat het mengsel bij verschillende belastingen (ongeveer) dezelfde verhoudingen heeft (bij een injectiemotor natuurlijk constanter dan bij een carburateur-motor). Maar het gaat erom <i>hoeveel</i> je van het mengsel aan de motor voert. En dat controleer je met het gaspedaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2004 08:39 #68178 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
lennard schrijft "het mengsel wordt niet rijker, het gaat erom hoeveel je van het mengsel aan de motor voert." <br><br>Wat ik niet snap is dat er per cilinderslag toch altijd dezelfde hoeveelheid mengsel wordt gebruikt? Als je het mengsel niet veel kan variëren in verhouding benzine / lucht dan zou het verbruik van de motor vooral afhangen van het toerental en niet van de belasting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2004 08:48 #68177 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Je kan rijden in een klassieker uiteraard heel wetenschappelijk benaderen, en ook konstant met je portemonnee in je achterhoofd. Niets mis mee. Maar probeer het gewoon eens op 't gevoel en 't gehoor: de auto, en vooral de motor, moet zich lekker voelen. Niet te lage toeren zodat de motor gaat hikken en bonken bij optrekken maar ook weer niet zo hoog dat de kleppen gaan zweven. Dat doe je op gevoel. Als je beheerst gas geeft moet de motor zonder protest oppakken. Als je een beetje gevoel voor autorijden hebt merk je dat snel genoeg. Vergeet niet de motor na een koude start op temperatuur te laten komen; waarbij je moet beseffen dat de olie later op temperatuur is dan je koelvloeistof. Maar geef de auto ook af en toe de sporen, kan geen kwaad. Een overdrive kan ook bijdragen aan het "zich lekker voelen" van motor en bestuurder. En als je zo met gevoel gaat rijden zal je zien dat het brandstofverbruik heel redelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2004 17:15 #68176 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Een ruimte - zoals een cilinder - heeft bepaalde afmetingen. En die zijn inderdaad vast. Maar gassen hebben een bepaalde dichtheid, en die varieert met de druk. Zo kun je in dezelfde cilinder helemaal niets hebben (vacuum) of heel veel (samengeperst).<br>Een motor die met weinig gas rijdt heeft een lagere druk dan een die met gaspedaal vol ingetrapt rijdt. De econometers die in de jaren 80 populair waren op Japanse auto's werken met dat principe. <p>Brandstofverbruik hangt zowel van toerental als van belasting af. Bij een constant toerental en lichte belasting hoef je het gaspedaal minder ver in te drukken dan bij een hogere belasting en hetzelfde toerental. Dat betekent in het eerste geval gewoon dat er minder van het benzine/lucht-mengsel naar de motor hoeft dan in het tweede geval. <br>Als je een hoog toerental rijdt, dan moet je vaker de cilinders vullen met het mengsel, dus dat levert een hoger brandstofverbruik op. Echter, als je een te grote versnelling zou kiezen, dan heb je weliswaar een lager toerental, maar je moet dan meer mengsel gaan toevoeren om het geheel op de gewenste snelheid bewegende te houden. En dat zou wel eens onzuiniger kunnen zijn dan het hogere toerental.<p>In de praktijk betekent dat dus dat extreem hoge en extreem lage toeren best vermeden kunnen worden.<p>Bovenstaande is een mooi verhaal, maar waar de meeste brandstof aan gespendeerd wordt is het versnellen. Je moet n.l. niet alleen de wrijving, maar ook de massatraagheid overwinnen. Hoe hoger de massa hoe meer energie je nodig hebt voor de versnelling. Vooral in stadsverkeer eist dat zijn tol want je moet vaak optrekken en stoppen. En elke keer dat je remt wordt een deel van de dure energie die je net gespendeerd hebt om je voertuig in beweging te krijgen weer omgezet in nutteloze warmte. Da's dus dubbel zuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2004 17:19 #68175 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Natuurlijk snap ik dat je een auto met gevoel moet rijden maar de wetenschappelijke kant is erg interresant om te begrijpen hoe een auto / benzinemotor werkt. vandaar deze vraag, niet om mijn portomennee te sparen. Deze is toch al leeg naar alle onderdelen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2004 23:48 #68174 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
mijn motor draait het rustigst bij 3800 tpm.B18D, overdrive en korte achteras, dan rij ik 118 km/h in od, bij een verbruik van 1/10 op benzine. Op weg naar de Noordkaap in 1995 kampten we met een strikte snelheidslimiet van overwegend 80 km en haalden we tot mijn stomme verbazing 1/13. Zowel Lennard als Pieter bedoelen het zelfde te vertellen: geef gas op kousevoeten en luister naar het welbehagen van jouw motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 11:47 #68173 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Nou is dat vershil tussen 1 op 10 (bij 118km/h) en 1 op 13 (bij 80km/h)is nog wel wetenschappelijk te verklaren ,want pas boven de 80 km/uur begint de luchtweerstand je af te remmen.En dat kost je dus weer extra energie.Even terug komend op de oorsprong van de vraag ,ja je mengsel is soms te rijk en soms te arm .Dit wordt veroorzaakt door het motorvacuum en je carburateur die daar op reageerd (maar altijd met vertraging en dat veroorzaakt je hogere verbruik) Injectie motoren kunnen al sneller reageren ,vandaar een meer constant verbruik (maar nog steeds afhankelijk van je rechtervoet).Kijk eens op ibs.howstuffworks.com/ibs//engine.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 23:34 #68172 door
Beantwoord door in topic gebruik motor
Wat betreft welke versnelling de juiste is kun je ook aan het volgende denken. Als je een voertuig beweegt van A naar B kost dat een bepaalde hoeveelheid energie. Als er geen weerstand is maakt het niet uit of je dat dan langzaam of snel doet, het kost even veel energie. In 'the real world' bestaat weerstand echter wel en is deze snelheidsafhankelijk. Als je met een constante snelheid in de derde of vierde versnelling (eigenlijk vertraging, de versnellingsbak is eigenlijk een vertraginsbak behalve de OD, maar ja) mag het niet uitmaken, de hoeveelheid energie die je erin stopt moet in beide gevallen gelijk zijn. Dit is echter de bewegingsenergie van de motor die de wielen aandrijft. De manier waarop je die energie echter krijgt is door het omzetten van chemische energie (benzine, LPG) in bewegingsenergie. Je verbrand benzine in je motor met een bepaalde efficiëntie. Die efficiëntie is weer afhankelijk van het toerental, de belasting, motorontwerp, ontsteking enz. Er is echter een toerengebied waar de efficiëntie optimaal is, daar is je koppel ook het hoogst. Dit is ook het gebied waar je motor lekker draait, zoals in de vorige berichten is verteld. Bij mij is dat tussen de 2500 en 4000 toeren per minuut. Het kan dus goed dat je met een bepaalde snelheid even zuinig rijdt in de derde als in de vierde versnelling, theoretisch is dat echter maar op precies één toerental.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.