'kuchend' b20a blok

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2004 13:07 #54769 door
'kuchend' b20a blok is gemaakt door
Als niet technisch persoon heb ik met behulp van Haynes en diverse technische artikelen zelf een gereviseerd B20A blok in m'n Amazone combi gemonteerd. Overal nieuwe pakkingen gebruikt etc. De motor heb ik m.b.v. lampje op tijd gezet (ca. 10 graden vóór top-dead-end van 1ste cilinder).Nu draait de motor stationair redelijk echter af en toe (zit niet echt een regelmaat in) 'kucht' de motor even een geeft dan door het luchtfilter (nog niet gemonteerd overigens) een 'pufje' naar buiten (dus in tegengestelde richting).Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2004 14:14 #68350 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
de omschrijving wijst op een carburatie- of ontstekingprobleem. De verschijnselen lijken vaak nogal op elkaar. Er (voorlopig) van uit gaande dat de carburateur ongewijzigd is overgebouwd, verdient de ontsteking allereerst extra aandacht: stond cyl. no. 1 wel in de compressie-(of werk)slag bij het afstellen? Staat de verdeler wel juist (kan 180 graden verkeerd om staan)? Zitten alle kabels écht op de juiste bougie aangesloten en op de juiste plek in de verdelerkap?Carburatie: bij koude motor kan er uit de carburateur nog wel eens een 'petsje' of 'plofje'komen. het mengsel is dan te arm tov de temperatuur. Dit zou dan vrij snel over moeten gaan. Tot slot: controleer zonodig ook de klepspeling nog eens. Verder weet ik zo snel niets te verzinnen op basis van de anamnese. Anderen wellicht wel. Ik ben benieuwd. Succes in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2004 20:02 #68349 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
Afstellen met een proeflampje is toch wel erg onnauwkeurig, ik zou toch liever met een stroboscooplamp af (laten) stellen.Allereerst de contactpunt afstand op 0,45 mm afstellen.De ontsteking moet dan op 22 graden voor BDP afgesteld worden bij een toerental van 1500 rpm en de vacuumvervroeging los.Verder de klepspeling afstellen op 0.4-0,45 mm en als dat allemaal goed is komt de carburateur pas aan de beurt, het liefst op de analyze apparatuur.Ploffen duidt meestal op een arm mengsel, hoewel lekkage bij het spruitstuk ook dat verschijnsel kan veroorzaken.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2004 12:43 #68348 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
zitten de bougiekabels wel in de juiste volgorde? Ik heb bij die van mij eens 2 kabels omgewisseld. De motor loopt wel maar erg onregelmatig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2004 00:03 #68347 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij dat ploffen van de caburateur in de richting van het luchtfilter alleen kan doordat er vanuit een verbrandingskamer wordt 'teruggeblazen'. Hoe zit het met je klepzittingen van de inlaatkleppen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2004 07:59 #68346 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
Ik zou eerst gewoon het luchtfilter plaatsen. Door een te arm mengsel is het mogelijk dat de motor gaat 'ploffen'. <br>Bij mijn luchtfilterinlaat zit een vernauwing. Als ik deze verwijder gaat mijn blok een stuk minder goed lopen.<br>Als bovenstaande oplossingen niet werkt kun je altijd nog aan de motor gaan sleutelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2004 17:12 #68345 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
Bedankt voor de reacties. Vandaag heb ik het hele traject van postitie v.d. cilinders, verdeler kap, bougies + aanslutingen, klepspeling en contactpuntafstand nagelopen etc. .....en wat denk je....De rotor v.d. verdeler draait bij lopende motor linksom (tegen de klok in). De bougiekabels heb ik 'met de klok mee' aangesloten waardoor de volgorde van de ontsteking dus niet goed was. De motor loopt nu stukken beter. Carburatie kan beter maar daarvoor ga ik ff bij de garage langs i.v.m. meetapparatuur. Thanks again!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2004 19:57 #68344 door
Beantwoord door in topic 'kuchend' b20a blok
Beste Jo-Albert,Kuchen door de carburateur kan op twee manieren ontstaan :- te arm mengsel- verkeerd afgestelde ontstekingis het een enkele of dubbele carburateur ?staan de puntjes op 0.35-0.40 afgesteld ?Groeten, Koen Struijkcstruijk@home.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.