klepspeling en vermogen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2004 13:26 #54759 door
klepspeling en vermogen is gemaakt door
Na het stellen van de kleppen in mijn 69 Amazon B20B + O.D. en LPG liep hij, zoals hij altijd doet na het stellen van de kleppen, weer super netjes stationair.Alleen dit keer viel mij op, dat de motor na het stellen een geluid gaf dat mij onbekend was. Het klinkt mij te "naaimachinerig".Ik gebruik een klepspeling van 0.50, kan dit te veel zijn? Dit is de eerste keer dat dit geluid me opvalt terwijl ik altijd 0.50 gebruik.<br>Ook heb ik het idee, dat het vermogen (vooral bij het optrekken) iets is afgenomen. Oorzaken, suggesties? <br>Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2004 16:33 #68397 door
Beantwoord door in topic klepspeling en vermogen
Ik word pas wantrouwig als ik het naaimachinegeluid niet hoor, want dan hebben de kleppen te weinig speling. Bovendien is mijn ervaring dat de tikken vlak na afstelling altijd wat anders en soms wat harder klinken dan normaal.<p>Toen ik mijn Amazon B20A net had stonden de kleppen heel erg verkeerd. Bij twee van de vier cilinders mat ik een speling van 0,15 mm, bij één 0,25 en bij één 0,35 mm. Opvallend genoeg was dat steeds bij beide kleppen per cilinder het geval, en niet alleen bij de uitlaatklep. <br>Ik heb de kleppen toen op 0,45 mm gezet.Verschil in hoe de motor liep en trok heb ik toen niet gemerkt. Daarna heb ik ook nooit verschil gemerkt na het stellen. <p>Ik vind 0,50 mm voor een B20B niet teveel, maar voor een B20A met zijn lage compressie is 0,45 mm prima. Dit is een ervaringsgegeven want de cilinderkop heeft geen geharde klepzittingen en inmiddels toch al 91.000 km op LPG gelopen (waarvan 48.000 km door mij).<p>Juist vanwege het feit dat het geen "gaskop" is stel ik wel elke 5.000 km de kleppen. De verandering in speling is na 5.000 km meestal maar heel klein.<p>Het ontstekingstijdstip heeft trouwens véél meer invloed op hoe een motor trekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2004 16:25 #68396 door
Beantwoord door in topic klepspeling en vermogen
staat de vervroeging goed???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2004 10:49 #68395 door
Beantwoord door in topic klepspeling en vermogen
lijkt me toch dat je ergens een foutje hebt gemaakt. heel belangrijk is dat je alleen in de draairichting draait en nooit terug en dat je een paar keer rond draait en dan nog maals controleerd. De waarde weet ik niet omdat ik een B18A heb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.