witte rook (geen paus) - klepsteelrubbers ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2004 23:01 #54716 door
Hallo vrienden, Bij een caravanweekend door de ardennen dit weekend valt onze vrienden op dat onze ama (b20a) meer dan behoorlijk rookt (witte rook) bij het afdalen van de redelijk lange hellingen. Bij het vervolgens 'onder last' rijden is de rook weg. Ik hoorde van dit fenomeen pas bij aankomst - bij het rijden was eigenlijk niets opgevallen - Water ziet er goed uit - geen verbruik - maar het oliepeil staat nu gevaarlijk laag. Grasduinen op dit forum wijst erop dat er een probleem zou kunnen zijn met de klepgeleiders en/of klepsteelrubbers.... Hoe dringend is hier reparatie nodig - vooropgesteld de olie wordt regelmatig gecontroleerd en zonodig aangevuld. Onze planning is om de komende 4 weken nog eens 3000 km met de auto te rijden. (Bij alle eerdere ritten was het olieverbruik - zonder caravan en zonder extreme heuvels - zeer gering.)Met dank voor jullie snelle reacties.Giel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 00:52 #68573 door
Enig olieverbruik onder extreme omstandigheden is te billijken; als het verbruik bij rustig rijden in NL (ver) onder de 1/1000 komt, wordt het mijns inziens pas tijd om een revisie te budgetteren. Overigens is het verschil op de peilstok tussen min en max slechts 0,5 liter van de 3,75! Prettige vacanties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 08:46 #68572 door
Ik ben het volledig met Siang eens. Onze B20a had en heeft precies dezelfde verschijnselen, óók nog na vervanging van de cylinderkop door een gereviseerd exemplaar ( toch weer 400 EURO zonder resultaat). De gouden tip is nog steeds niet binnen......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 12:24 #68571 door
Hou er ook rekening mee dat pas op de lange ritten alle vervuiling in je olie(water en benzine residue) verdampt.Dan lijkt het dus dat je motor "opeens" veel olie verbruikt ,maar dat is niet het geval alle water en zo is er dan eindelijk uit verdampt(en dat kan er maar op een plaats uit) Op lange ritten daarom altijd even je oliepijl kontroleren ,en op de terug rit zal je een stuk minder "verbruik" hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 12:35 #68570 door
Witte rook is ALTIJD afkomstig van (koel) water. Het fenomeen <i>wel</i> roken bij afremmen op de motor, en <i>niet</i> roken onder belasting is typerend for lekkage langs de klepstelen. Echter, deze lakkage is <b>olie</b> en de rook zal dus blauwig zijn, niet wit. Ook omdat je geen koelwater lijkt te verbruiken denk ik eerder dat de rook die je ziet verbrande olie zal zijn, en waarchijnlijk dus toch ook echt blauwig zal zijn ipv wit.Lekkage langs de klepstelen is overigens geen doodzonde, je kunt er in ieder geval rustig mee op vakantie gaan!Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 18:47 #68569 door
Mee eens, verbrande olie geeft blauwe rook, te rijk mengsel grijze en waterdamp witte. Maar witte waterdamp is niet persé afkomstig van koelwater. Bij verbranding ontstaat ook waterdamp. Bij heel vochtig en koud weer kan mijn Amazon (op LPG) ook bij een warme motor een witte pluim geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 19:22 #68568 door
"Bij heel vochtig en koud weer kan mijn Amazon (op LPG) ook bij een warme motor een witte pluim geven" Klopt maar op vakantie is het altijd warm en mooi weer toch...<br><br>Een te rijk mengsel geeft trouwens rasechte zwarte rook, weinig grijs aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 21:24 #68567 door
Dan ben ik benieuwd waar jij op vakantie gaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2004 11:40 #68566 door
Ik heb het ooit gehad en toen bleek de remolie uit de rembekrachtiger te verbranden; dit geeft witte rook!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.