verbruik op lpg 145

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 12:13 #54704 door
verbruik op lpg 145 is gemaakt door
Rijdt op lpg met mijn 145 uit 1970 met B20 . Verbruik is nu rond de 1 op 7 . Kan dit nog zuiniger en wat is ongeveer het gemiddelde gebruik van deze motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 12:26 #68639 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
1 op 7 is op zich geen verkeerde waarde. Mijn ervaring met LPG is dat ze vaak te rijk staan afgesteld om zo de verbrandingstemperatuur iets lager te kunnen houden. <br>De meeste mensen/auto's met B18/20 rijden denk ik zo'n 1:8 of 1:9. Met een overdrive of 5-bak kun je 1:10 halen. <br>Om het verbruik laag te houden is (naast afstelling en een motor in goede conditie) het rijgedrag. En dan niet zo zeer hoe diep je het gaspedaal indrukt, maar meer hoeveel toeren je maakt. Tijdens optrekken trap ik in 90% van de gevallen het pedaal vol in, maar schakel al vroeg op. Bij 50 zit ik al rustig in z'n 4, tenzij je bv de snelweg op moet, dan even wat langer doortrekken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 13:50 #68638 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Hallo Ger,Met mijn 145 '71 B20a aut. rijd ik ook 1:7. Er moet nog een "123ignition" (www.123ignition.nl/index.php) in komen. Met mijn 244 B20a heb ik het verbruik daardoor zien dalen van 1:7.5 naar 1:9.5 na montage van (een prototype van) een 123ignition van Albert de Gier.Groeten, Rob Peereboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 17:30 #68637 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Ger, rij zelf ook een 145 uit '71 en ik rijd zo'n 30.000 km per jaar.Heb hem nu ruim 7 jaar en altijd het verbruik van 1 op 7 a 1 op 7,5 gehad.Laatste 5 jaat met OD en het verbruik is daarmee niet echt gedaalt. Rij 90% snelweg en houd me dan aan de max van 120.Ontsteking is electronisch en het gas staat normaal afgesteld 0,5 % CO.Hoe men 1 op 10 kunnen halen is tot op heden voor mij een raadsel (zelf duwen)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 18:51 #68636 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Met de 123ignition kan je de 1:10 halen. Ik heb mijn auto (de andere, 244 '75 B20a) bij Albert de Gier achtergelaten voor het ontwerpen van deze ontsteking voor de B20 motoren. Albert woont in Waddinxveen, en reed als test het driehoek Gouda-Rotterdam-Den haag-Gouda. Met de definitive versie reed hij dit 1:10 bij max. 100km/h (en dit dan weer gemeten over 1500 km). Met mijn rijstijl kom ik met deze auto niet zuiniger dan 1:9.5 maar het kan dus wel.Rob Peereboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 19:52 #68635 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Als ik 80 ga rijden op de snelweg zal die misscien wel 1 op 11 gaan rijden, gaat erom wat het verbruik is bij normaal weggedrag.Persoonlijk rij ik harder dan 100km op de snelweg en vind die test leuk voor de hoge waarde maar niet reeel. Graag zou ik willen weten wat het verbruik is met de 123 ignition bij 120Km per uur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2004 20:39 #68634 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
In mijn 244 B20a kom ik aan een verbruik tussen de 1:8.5 en 1:9.5 afhankelijk van het gebruik. Mijn B20a is niet zo heel best meer, dus op de snelweg betekent dat meestal plankgas wat een snelheid van rond de 125km/u oplevert. Het beste vergelijk is met toen voorheen de "puntjesontsteking" met mechanische vervroeger er nog op zat ik 2km minder per liter reed onder de zelfde omstandigheden. Alle verbruikcijfers zijn overigens voor lpg, ik rijd nooit op benzine.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2004 00:40 #68633 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
ik rijd met een amazon combi 1969 met b20, als ik 100 km/u rijd 1 op 10, en als ik 120 rijd zo`n 1 op 8 tot 1 op 8,5 , ik weet niet hoe het met de achteras verhoudingen zitten van een 145. Ik heb overigens geen overdrive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2004 09:36 #68632 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Persoonlijk rijd ik met met B18A amazon en 5-bak altijd 130kmh en verbruik 1:9,5. Rij ik 140kmh haal ik de 1:9.De 140 en 240 serie hebben wellicht een slechtere stroomlijn en hoger gewicht waardoor het verbruik wat hoger ligt. En nogmaals: Afstelling. Verkeerd afgestelde ontsteking kan voor (veel) hoger verbruik zorgen, waardoor veel mensen bijvoorbeeld overstappen naar electronische ontsteking. Een in goede staat verkeerende mechanische onsteking vonkt net zo goed als een electronische, het vergt alleen minder onderhoud en is minder storingsgevoelig.<br>Veel ontstekingen op de B18/20 motoren laten zich een beetje lastig afstellen door speling op het mechanisme: speling op de distributietandwielen > speling op de overbrenging naar de as van de ontsteking > speling op het vervroegingsmechanisme.<br>Een overstap in verbruik van 1:7,5 naar 1:9,5 alleen door te veranderen van mechanisch naar electronische ontsteking zal naar mijn idee voornamelijk veroorzaakt zijn doordat de nieuwe ontsteking goed afgesteld is, in tegenstelling tot de oude...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-05-2004 11:26 #68631 door
Beantwoord door in topic verbruik op lpg 145
Ben schreef:Een overstap in verbruik van 1:7,5 naar 1:9,5 alleen door te veranderen van mechanisch naar electronische ontsteking zal naar mijn idee voornamelijk veroorzaakt zijn doordat de nieuwe ontsteking goed afgesteld is, in tegenstelling tot de oude... Hallo Ben, met het bovenstaande kan ik het ten dele eens zijn. Maar het voordeel van de "123ignition" is dat er geen mechanische centirifugaal vervroeger meer is. Dit is toch een erg slijtagegevoelig onderdeel dat er voor zorgt dat geen twee dezelfde ontstekingen van dertig jaar oud nog hetzelfde werken. Deze onzekerheid is er nu uit, en, in beginsel voor "eeuwig", blijft de ontsteking ook juist afgesteld staan.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.